Ny (?) side om Adolfkanonen

Linker til andre websider og organisasjoner på internett. Post en link og kom gjerne med kommentarer om disse.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Er du uenig i denne påstand, kontakt oss og fortell hvor i verden det var et kraftigere batteri
Litt av "problemet" som jeg tidligere har vært inne på vedr. "Verdens kraftigste batteri" er hvordan man skal måle dette....
Er det kaliberet som teller, vekt, størrelse +++ eller skal man ta høyde for skuddtakt (Hvor mang tonn granater man kan pøse ut på f.eks 10 minutt?) gjennomslagskraft i panser, eller kanskje hele batteriet med luftvern, nærforsvar osv??

Ikke vet jeg men tror nok vi kan diskutere til vi blir blå!
For å ta eksempler på andre skipskanoner brukt på land, så hadde England kanoner i 45,7 cm med granatvekt på 1500 Kilo. Riktignok var dette ikke operative kanoner i kystforsvaret.... Videre hadde Japan 41,7cm tvillingtårn. Granatene var likevel 10 kilo lettere enn tyskernes 40,6cm. Amerikanerne hadde ikke mindre enn 40 stk 40,6cm kanoner i sitt kystforsvar, satt opp fire og fire akkurat som Trondenes. Disse hadde i tillegg lenger rekkevidde med vanlig granat, mens tyskernes lette "Adolfgranat" utklasset disse igjen.
Russerne hadde også landmontert 40.6 cm fra Soyuz som utklasset tyskernes Skc/34 med både granatvekt og rekkevidde, men igjen - Her gikk Adolfgranaten lenger.
Det finnes derfor kanoner/batterier som skyter lenger (Med vanlige granater), har større kaliber og tyngre granater. Eneste som er "størst" med de tyske tror jeg er den fysiske størrelsen, men det er vel ikke automatisk sagt at de derfor er de kraftigste og?

Erik E
Last edited by Erik E on 17 Feb 2008 3:48, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Spørsmålet er da om vi skal ta med V-3 kanonen i denne sammenhengen, selv om den aldri var operativ?
Mvh
Tormod
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hva med Pas de Calais? Mener jeg har lest et sted at der stod ikke mindre enn 14 tyngre kanoner å ventet på en alliert invasjon?

/Kim
Flora krigshistorielag
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Største kanoner i Pas de Calais var vel Friedrich August med 3 x 30,5 cm...for sammenlikning hadde Griz-Nez 4 x 15 cm, 4 x 38 cm og 4 x 28, men i tre forskjellige batterier...
Generelt hadde tyskerne ikke særs mye grove skyts i forhold til andre land under annen verdenskrig.
I tillegg til de nevnte land ovenfor, hvem skulle trodd at eksempelvis Spania alene bygget festninger med totalt 18 stk 38,1cm kanoner i annen verdenskrig og dermed utklasser Tyskland med antall 38 cm kanoner. Om de er "sterkere eller svakere" enn de tyske 38 cm vet jeg ikke...
Image
http://josecadaveira.tripod.com/militaryruins/id11.html
Post Reply

Return to “Andre linker/organisasjoner på internett”