Rinnans Testamente (gestapo arkiver)

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
telvrum

Hei

Jeg kom over en liten notis i boken Rinnans Testamentet. Der står det som følger:
For det fantes ingen arkiver etter Gestapo eller Rinnan-banden. Arkivene var enten brent eller plassert i oversvømte bunkere.
Det at tyskerne brente arkivene er jo en kjent sak, men at de plasserte arkivene i bunkere som igjen ble satt under vann. Er det noen av dere som har noe kjennskap til i hvilken omfang dette foregikk.
Last edited by telvrum on 18 Feb 2008 17:20, edited 1 time in total.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
Atle M

husker ikke helt hvor jeg var borti historien men mener at det var en plass i nord-trøndelag der det var ett sinnrikt system på en bunker som gjorde at den kunne settes under vann i tilfelle angrep....desverre så husker jeg ikke hvor jeg var borti historien men skal prøve å fiske litt og sjekke noen papirer PDT_Armataz_01_04
mvh Atle M
telvrum

Atle M wrote:husker ikke helt hvor jeg var borti historien men mener at det var en plass i nord-trøndelag der det var ett sinnrikt system på en bunker som gjorde at den kunne settes under vann i tilfelle angrep....desverre så husker jeg ikke hvor jeg var borti historien men skal prøve å fiske litt og sjekke noen papirer PDT_Armataz_01_04

hm.. slike ting som gjør det spennende å lete etter informasjon. Lite som ligger der klart.
Hvis det stemmer det som ble skrevet i Rinnans Testamentet må det jo bety at dette har skjedd flere plasser i Norge og Europa for den del.

Men hva er poenget med å bygge en bunker å sette den under vann i tilfelle angrep? Må jo være billigere måter å ødelegge dokumentasjon på.
Torstein E

Atle M

vel når det gjelder Rinnans Testamente så er det mye der en kan ta med en klype salt da det var allment kjent at rinnan bløffa så han trodde det selv og sånn blir det vandrerhistorier av ;)

Irriterer meg HVOR jeg har den historien om bunkeren fra :( mener og huske at det ikke var for å ødelegge dokumentasjon på men ved en eventuell inntrenging i bunkeren så kunne fienden kjapt druknes med dette systemet..

Vel,jeg leter fortsatt! :)
mvh Atle M
telvrum

Rinnans Testamente er skrevet på en finurlig måte. Det er Odd og Kjell Sørli som har "skrevet" boken om Rinnan. "et kors i pannen" Dette ble gjort med at Odd og Kjell skrev det Rinnan sa. Ser også at det er krysssjekket mot andre berørt parter i historien blant annet det tyske befalet. MEN mye av det Henry Oliver Rinnan sa må og skal tas med en klype salt Det lever fortsatt folk som tror han var en kommunistisk spion etter å ha vært i kontakt med han under landsviker oppgjøret.

Sitaten jeg henviser til i starten av tråden ser ut til å komme fra Ola Flyum og Stein Slettebak Wangen

Det er ei spennende bok som spres over et område fra 1940 til i dag. Men nye og gamle fakta og noe med masse "salt" på :)
Torstein E

Atle M

jepp,helt klart en interessant bok :)
mvh Atle M
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”