Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
En låse funksjon, antagelig ikke til en kanon da det er mye hvitt rundt. Kanskje noe til en lyskaster?
Mvh
Yngvar
Yngvar
Lurte først på om det kunne være en tvillingkanon og mekanisme for å låse individuelt rør (til venstre) i elevasjon, men den er for spinkel til det, og jeg tror røret går på tvers i bildet.
Kanskje bakstykke/kile man ser til venstre og at mekanisme låser dette..?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Observasjonene er delvis korrekte - men hva er det (funksjon)?Natter wrote:Lurte først på om det kunne være en tvillingkanon og mekanisme for å låse individuelt rør (til venstre) i elevasjon, men den er for spinkel til det, og jeg tror røret går på tvers i bildet.
Tenk "HMS".
JEF
Har en mistanke om at det ikke er så mange artillerister som er inne og ser på dette temaet, så jeg får fortelle hva det er.Natter wrote:Virker litt tungvint for å sikre bakstykket ifbm lading, så muligens for å låse det av ifbm puss/vedlikehold (svensk?)
Det er etterbrenningssikringen på en 15 cm SKC/28. Hensikten er å forhindre en utidig åpning av mekanismen uten at det har vært en rekylbevegelse.
Den fantes i en enklere utførelse på 12,7 cm SKC/34 og våre gamle Bofors L/50 bestilt fra Sverige under første verdenskrig hadde også en mekanisme for samme formål, om enn mye enklere.
Fritt fram for neste.
JEF
Hvilken FLAK kanon er dette?
- Attachments
-
- 1-DSC02781.JPG (167.14 KiB) Viewed 2083 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Nei 

Mvh
Yngvar
Yngvar
Det er jo ettertrykkelig fastslått (flere ganger) at jeg ikke vet mye om kanoner, men er føler meg rimelig sikker på at dette er en skipskanon (som evt også var brukt i luftvernrollen).
Når man ser på andre bilder av denne (som er utstilt på Museum of the Battle of Normandy), vil jeg tippe at det er en tysk 10,5cm SK, men jeg aner ikke hvilken modell/konstruksjonsår...
Når man ser på andre bilder av denne (som er utstilt på Museum of the Battle of Normandy), vil jeg tippe at det er en tysk 10,5cm SK, men jeg aner ikke hvilken modell/konstruksjonsår...
Informasjon som ikke deles, går tapt!