Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Natter

Dette er en Sonderanhänger 51 (Sd.Ah. 51).

Ble brukt til flere formål - primært transport av 2cm Flak 30 og 38, og som ammunisjonsvogn til disse.
Ble også brukt til transport av 60cm Flakscheinwerfer (Flak-Sw. 36).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Yngvar

jeg var ute etter at det er en henger til 60 cm lyskaster som de hadde en av på Vesterøen fort HKB 5./980, så det var rett.
Din tur Natter!
Attachments
1-DSC_0060.JPG
1-DSC_0060.JPG (236.71 KiB) Viewed 1647 times
Mvh
Yngvar
Natter

Litt opptatt nå, så noen andre kan få gripe muligheten... :)
Rock'n Roll

Hvilket kystfort?
Attachments
CIMG0373a.jpg
CIMG0373a.jpg (462.06 KiB) Viewed 1632 times

HKB 24./976 Gossen Mitte, Aukra
Rock'n Roll

Da ser det ut til å være din tur igjen da Natter. :)

Prøver meg med denne i mellomtiden :)

Hvor er jeg her ?
Attachments
Quiz.JPG
Quiz.JPG (365.91 KiB) Viewed 1554 times
MVH Morten C.
Rock'n Roll

Jeg tror man ser Gruvøn i bakgrunnen, ved Grums (Tömte), Gamla Slotsbron.
Og kanskje er det Edsholms Borg i forgrunnen. Som jeg aldri har hørt om eller lagt merke til når jeg har kjørt der.
Men ser det på kartet nå. :)
Og du har vel funnet noen bunkere der? :D

Helt riktig det Henrik. Fant et par bunkere der ja :)

Da er det din tur igjen... (hvis ikke natter har noen innvendinger :D )

(Legger ved et bilde jeg fant på nettet )
Attachments
slottsbron.jpg
slottsbron.jpg (216.47 KiB) Viewed 1519 times
MVH Morten C.
Rock'n Roll

Verdt en stopp neste gang man er forbi. :)

Hvilken fabrikk er vel ikke så vanskelig, ei heller hvilken by. Men jeg kan jo spørre hvilken konsentrasjonsleir hadde en subcamp ved denne fabrikken?
Selv om det meste av fabrikken er borte nå, så var det veldig artig å gå rundt i de gjenværende bygningene. Kanskje de er fredet siden de fortsatt står.
Attachments
quiz16012016.jpg
quiz16012016.jpg (125.62 KiB) Viewed 1496 times
quiz16012016b.jpg
quiz16012016b.jpg (197.6 KiB) Viewed 1496 times

Ikke mitt spesialfelt, men nå tror jeg du mener KZ Hannover-Limmer som var en av mange "Aussenlager" under KZ Neuengamme i Hamburg.

I drift omtrent siste året av krigen, opprinnelig med 500 kvinnelige fanger, etterhvert drøyt 1000 kvinner som drev produksjon av gassmasker, samt ruinrydding etter bombinger i dette (dengang) forholdsvis tette industriområdet. Noen arbeidet ved en nærliggende jernverk, samt ved et bakeri (brødfabrikk) som har vært i aktivitet siden 1688.
Rock'n Roll

Svaret er rett, selv om det ikke er riktig subcamp. Du skjønte at det var Continentalwerke i Hannover. :)
Og her hadde de faktisk en egen subcamp like utenfor fabrikken en liten periode. Hannover-Stöcken Continental-Werke. Hvor fangene ble satt inn i gummiproduksjonen. Det står et minnesmerke et par hundre meter fra disse bygningene. Nå er det bare minnesmerket, pipa og et par av de største fabrikkbygningene som står igjen.

Din tur! :)

Bildene dine er ikke fra Stöcken, men fra Conti Limmer (Tidligere Excelsiorwerke). Du kan se på de to husene (villaene) ned tv for pipa (tårnet) og sammenligne dem med husene som er nabo til Kanu-Club Limmer på satellittbilde på Google map. Bildet av det store huset er fra "bakgården" til den gamle fabrikken (nedlagt 1999) og er også lett gjenkjennelig på Googlebildet. Anlegget er idag tomt og meget forfallent, med enkelte konfrontasjoner mellom Securitasvakter og folk som driver Urban Exploration. KZ Limmer lå nede til høyre på det åpne landskapet, 200m øst for gjenværende fabrikkbygg (det var flere bygninger der da) og minnestein er reist nær nærmeste gatekryss, Stockhardtweg/Sackmannstrasse, avmerket på Google. Denne leiren (KZ Limmer-Hannover) var i drift juni 44 til april 45, altså en måned lengre enn Aussenlager Stöcken. Det var ialt 7 Aussenlager under Neuengamme i Hannover, av ialt ca 85 Aussenlager under Neuengamme. Conti har forlatt Limmer helt, og har nå mye av sin aktivitet i Stöcken der husene forlengst er satt i stand, men navnet Contigelände brukes fortsatt om tomta i Limmer. Avstanden (har ikke målt) mellom anleggene er ca 4km i luftlinje. Det finnes fortsatt mange Contianlegg i/rundt Hannover, konsernet sysselsetter forøvrig ca 208.000 i 53 land.
Rock'n Roll

Du har selvfølgelig helt rett. Sånn er det når man begynner å bli gammal og ikke greier å holde orden på alle navnene. :)
Søkte på "abandoned Places" og ww2 før jeg dro ned til Hannover og Dortmund (en av årets store fotballopplevelser) i sommer. Og da fikk jeg opp dette stedet og navnet Continentalwerke. Var faktisk ikke klar over at de hadde så mange steder rundt Hannover. Men svaret på spørsmålet var uansett det samme, Neuengamme. Og det er jo ellers det samme stedet vi begge beskriver, så jeg har bare blandet Stöcken oppi dette. Beklager.
For øvrig kjørte jeg helt inntil byggene. Det var ikke avsperret, ingen skilter, ingen vakter. Møtte både andre som drev med UE, folk som hadde photoshoots og den lokale flaskesamleren i byggene. :D
Så ut som et populært sted.
Attachments
Taggerne vet i hvert fall hvor de er. :)
Taggerne vet i hvert fall hvor de er. :)
CIMG1096a.jpg (333.71 KiB) Viewed 1421 times
Enkelt å komme inn.
Enkelt å komme inn.
CIMG1029a.jpg (434.83 KiB) Viewed 1421 times

Må ha vært en spennende tur! Pipa på bildet er forøvrig også et vanntårn, med en meget stor vanntank (nå tom) inne i utkravingen på toppen. Pipa er fredet, men den store tomta planlegges nå utbygd, i stor grad med boliger. De få gjenværende fabrikkbygningene med all taggingen vurderes bevart, bl a som støyskjerm mot godssporene på den andre sida av kanalen. Disse sporene er omkjøring for godstog for å slippe å få disse gjennom jernbanestasjonen midt i Hannover.

Så til ny oppgave som nok er enkel, bildet viser en tysk oppstillingsplass i en tysk leir i Norge, hvor/hvilken leir? Plassen er i dag dels bebygd, dels parkeringsplass:
Attachments
quizjan16 (351 x 370).jpg
quizjan16 (351 x 370).jpg (18.63 KiB) Viewed 1405 times
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”