Marineverftet ved Horten - Karljohansvern - Marine infanteri

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Truls

Kjenner godt igjen kasernen i tre som er avbildet i innlegg 125. Denne stod fremdeles da jeg gikk på Befalskolen for Marinen i 1990. Den ble da kalt "Trekasernen" og var benyttet som forlegning for befalselever og hadde i tillegg et lie vaktlokale. Bygningen var allerede besluttet kondemnert og det var visstnok egentlig ikke anledning til å forlegge personell der grunnet råte/sopp. Såvidt jeg vet ble bygningen revet bare noen år senere. Artig å se bilde av bygningen slik den var under krigen, mener at det omtrent ikke var gjort endringer i løpet av årene frem til den ble revet.

mvh

Truls[/list]
Espen K

Stutzpunkt wrote:Det ene huset helt nederst på aaaa_164.jpg er huset til Sjømilitære samfund på Karljohans vern.
Jeg tror ikke det bildet er av sjømillitære samfund.
Bygningen på bildet er av mur, men sjømillitæresamfund er en trebygning.
I følge mine kilder er det en av bygningene som forsvant under bomberegnet.
Natter

Ikke helt på topic, men det er den mest relevante tråden jeg finner...
Fikk scannet den allierte rapporten etter bombeangrepet på Horten 23. februar 1945 fra NARA - bare i tilfelle det evt sto noe interessant der ift torpedofabrikken (noe det ikke gjorde, utover at den ble bekreftet totalt ødelagt).

Jeg har ikke klart å finne ut av hvor torpedofabrikken var lokalisert. Er det noen som vet dette (er den evt med på noen av bildene som er postet tidligere i tråden)?

Tar med et par utklipp fra nevnte rapport (bildene er kraftig redusert fra 600dpi scan).
Attachments
0001a.jpg
0001a.jpg (192.82 KiB) Viewed 981 times
0007a.jpg
0007a.jpg (626.11 KiB) Viewed 981 times
0006ba.jpg
0006ba.jpg (502.95 KiB) Viewed 981 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Jon-Vegard

Lå ikke den muligens inne på fastlandet, Sølvkronen/Strandpromenaden?
Mvh.
Jon-Vegard
Natter

Jon-Vegard wrote:Lå ikke den muligens inne på fastlandet, Sølvkronen/Strandpromenaden?
Vet ikke, men utfra det jeg har lest skulle den vel ligge inne på verftet? Iflg rapporten jeg postet utdrag fra ovenfor, ble den totalskadd i angrepet, som begrenset seg til området man ser på det siste bildet.
Jon-Vegard

Det ble også utført angrep inne på fastlandet iht. pkt. 4 som er Braarudåsen. Jeg har også hørt at det ble skader ute på Sølvkronen hvor det skulle være torpedoer, i tillegg til at det er ett fjellanlegg, Sølvkrona, rett over veien!
Mvh.
Jon-Vegard
Espen K

Etter hva jeg kan finne så ble det tidlig på 1900 tallet annlagt en Torpedofabrikk på "krim" inne på karljohansvern.
På vedlegget får du en oversikt ser du hvor den lå.

Er det mulig å få den rapporten med bildene på en pdf eller lignende?
Attachments
Horten1945.jpg
Horten1945.jpg (92.66 KiB) Viewed 959 times
Natter

Espen K wrote:Etter hva jeg kan finne så ble det tidlig på 1900 tallet annlagt en Torpedofabrikk på "krim" inne på karljohansvern.
På vedlegget får du en oversikt ser du hvor den lå.
Supert - der var den. Mange takk :)
Espen K wrote:Er det mulig å få den rapporten med bildene på en pdf eller lignende?
Normalt vil jeg at folk skal være med å spleise på kjøp av originalmateriale (koster flesk), men her var det ikke mange sidene så det skal du få som takk for hjelpen (sjekk PM). Har du tittelen på boken tegningen er fra?
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”