Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Ja, det stemmer.lilje wrote:Er det Seehund som skulle hatt G7e torpedoer?
Seehund (ubåt type XXVII, med to-manns besetning) benyttet - som de øvrige miniubåtene (inkl Biberen i bakgrunnen) - elektriske G7e(TIIIc) torpedoer. Disse hadde dårlige batterier, og man gjorde riktignok derfor tester med en modifisert utgave av G7a(TI) - G7a(TXIV), men endte opp med nok en forbedret versjon av den elektriske: G7e(TIIIe).
Det ble også gjort vellykkede tester med trådstyrte G7f(TX) "Spinne" torpedoer fra Seehund, men de ble aldri tatt i operativ bruk. I månedsskiftet april/mai 1945 var Seehund også i ferd med å bli utrustet med den eneste ingolin-torpedoen Tyskland rakk å sette i (begrenset) serieproduksjon før krigsslutt: G7ut(TXIII) "K-Butt".
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Quiz-tråden tar visst tidlig sommerferie iår, så da får jeg spolere den idyllen.
Hvor er dette og hva ble bygningen bak kanonen brukt til? Navnet på området gir et hint.
Hvor er dette og hva ble bygningen bak kanonen brukt til? Navnet på området gir et hint.
- Attachments
-
- mai2015 052.JPG (196.82 KiB) Viewed 1422 times
Iht info hos Statens Fastighetsverk står det faktisk at bygningene tilhørte "Torpeddepartementet" før det ble kulturverksted, så da har jeg nok bommet litt ift hvilket bygg som tidligere huset museet...Ole wrote:Jeg mener det stod Torpedoverkstedet på et skilt like ved , men det kan jo ha vært i en av de andre bygningene.

Får nesten gi meg selv gult kort, og lar det være fritt frem for en annen å legge ut neste

OK da tar jeg en. Hvilken kanon og hvor sto den?
- Attachments
-
- 1-12091309.JPG (167.06 KiB) Viewed 1413 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Ligner veldig på den åpne ringstand (formodentlig Vf271?) stillingen på Oddane (luftfoto: http://1881.to/ZskUnQ )? Vil tro det er en 10.5cm SK, men variant og type lavett klarer jeg ikke...
Jepp - lønner seg ikke å være for rask, og du har rett. Det er en 12.7cm SK C/34 i MPL C/34 lavett.lilje wrote:Jeg bare synes kanonen med skjold ligner mer på den 127 mm SKC 34 som står på kanonoppstillingsplassen på Oscarsborg, men der tar jeg sikkert feil.
Det er riktig mine herrer, 12,7 cm c/34 oppstilt i åpen standplass på Bolærne (?) . Foto: Ob. GT Willoch. OFM. Samme kanon ble satt i tunellbatteriet etter krigen. Da er det din tur lilje!
Mvh
Yngvar
Yngvar
Kan du legge ut noe natter?
Mvh
Yngvar
Yngvar