sturmboot motor

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

Har nettopp kjøpt en noe merkelig båtmotor, Sturmboot motor mod.39 kjenner noen her inne til den, eventuelt bruk ?
Attachments
SAM_0583.JPG
SAM_0583.JPG (316.28 KiB) Viewed 1684 times
SAM_0583.JPG
SAM_0583.JPG (316.28 KiB) Viewed 1684 times
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Sturmboot 39 var en hurtigående litt lang båt opprinnelig laget til bruk i elver etc. Motoren satt fast bak som en påhenger og stakk langt ut. Styrmann kunne da løfte eller senke motoren dypt eller grunt og styre den.
Båten var hurtgående.
Mvh
Yngvar
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Motoren i bruk.
Attachments
bild-13-bundesarchiv_bild_101i-011-1739-16a_russland_nord_soldaten_in_sturmboot.jpg
bild-13-bundesarchiv_bild_101i-011-1739-16a_russland_nord_soldaten_in_sturmboot.jpg (35.92 KiB) Viewed 1676 times
C. Hoff
Noggie
Posts: 75
Joined: 07 Nov 2011 16:49
Location: Arendal

jacob160 wrote:Har nettopp kjøpt en noe merkelig båtmotor, Sturmboot motor mod.39 kjenner noen her inne til den, eventuelt bruk ?
Etter litt søk på nett så ser det ut til at det er Kovacs Motor k4r4 (m34) produsert i Ungarn?
30 hk
4 sylindere
1,64 liter slagvolum
3000 rpm maks


Litt info fra andre forum:

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=120295
Kovacs motor had 30 horsepower.
It was 4.04 meters long, 80 cm wide and weight staggering 132 kg.
It had fuel tank of 18 litres and lubrication oil tank of 3 litres - both of them build inside the motor.
Fuel consumption was 13 litres/hour (whole fuel tank used in 1 hour 15 minutes).
Lubrication oil needed to be replaced every 50 - 60 hours of use.
Equipment contained seperate 15 litre fuel container and 4.5 litre container for oil.

http://svsm.org/gallery/kowats_k4r4
http://www.screamandfly.com/showthread. ... ines/page2
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Spennende. Dette er en type motor jeg forbinder med sørlige Asia og elvene der.
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Artig hva som fremdeles ligger rundt omkring, etter sytti år.

Vet du noe om historien til denne i Norge?

Ser jo ut som et mulig prosjekt å få gang p ådenne igjen, i alle fall preservere den. :)
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

I 1943 etablerte AOK Norwegen avdelingen "Pionier-Schären-Bataillon Norwegen" som bestod av stormbåter produsert på norske verft som i Arendal/Tromøy. Senere i krigen ble avdelingen reorganisert som Pionier-Schären-Bataillon 762 med underavdelinger postert rundt om i landet i b.la Florø, Trondheim og Holmestrand.

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... ren762.htm

Kanskje motoren kommer fra denne avdelingen?
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6403
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Finnes flere bøker på teamet ifbm bla tyske pioniere (du finner noen i bok-tråden).

Her er et par sider fra Dienstvorschrift D.525/1 Sturmbootmotor 39 - Beschreibung und Bedienungsanleitung (1941):
Attachments
1.jpg
1.jpg (115.96 KiB) Viewed 1560 times
2.jpg
2.jpg (449.33 KiB) Viewed 1560 times
3.jpg
3.jpg (204.67 KiB) Viewed 1560 times
4.jpg
4.jpg (220.56 KiB) Viewed 1560 times
5.jpg
5.jpg (308.16 KiB) Viewed 1560 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”