Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Det har du helt rett i, Mokollen med utsikt over Sandefjord. Her hadde tyskerne luftvern og noen nærstridsanlegg rundt inngangene. Fjellanlegget inneholdt blant annet et lasarett. Din tur.
Mvh
Yngvar
Yngvar
- Jon-Vegard
Yngvar; Inngangspartiet på bildet ditt er IKKE til trappebildet du viser! Inngangen er det øverste anlegget på Mokollen, det andre er lasarettet på andre siden av veien!!! 

Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Ja, jeg vet det. Har tegningen over anlegget.
Mvh
Yngvar
Yngvar
Krutt?
Mvh
Yngvar
Yngvar
Kjapt og riktig (tenkte kanskje noen ville falle for fristelsen og si lakris...Yngvar wrote:Krutt?

Lenge siden jeg gikk på ballistikkurs, så jeg skal ikke forville meg ut på å forklare ting jeg ikke er ekspert på, men bare helt kort:
Her handler det om indreballistikk, hvor kruttets utforming er en viktig faktor for brenntid og derav utskytningstrykk / prosjektilhastighet ut av røret (kruttflatene brenner "parallellt", så en kruttstav med mange hull - som "rosette" på tegningen - vil brenne med større intensitet enn feks en kube, som har betydelig mindre overflateareal).
Det finnes også andre utforminger enn de som vises i eksemplet, som er hentet fra en amerikansk håndbok.
- Attachments
-
- qz1_sv.jpg (1.55 MiB) Viewed 1371 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Hvor er dette støttepunktet? I det fjerne kan man ane et kystfort.
- Attachments
-
- 2-DSC00662.jpg (145.84 KiB) Viewed 1365 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Ja det var helt riktig Morten, man kan med litt godvilje se toppen på kommandobunkeren til Torås fort på Tjøme. Din tur.
Mvh
Yngvar
Yngvar
OK. Morten her er en ny. Hvor er dette?
- Attachments
-
- 1-DSC_0509.JPG (161.16 KiB) Viewed 1343 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Et tips, dette er utsikt fra fortet
- Attachments