Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Veien minner meg om et par steder jeg har vært, det ene er "Rustan leir", dvs. Asker Nike-batteri, men det tror jeg ikke stemmer. Det stedet jeg best husker en slik smal forfallen asfaltvei i et tidligere militært område er på tidligere Torp flystasjon (øst for rullebanen på Sandefjord lufthavn). Forresten, nå husker jeg ikke hvordan trærne var der, men iglooene var vel temmelig like på AVDOM, Dombås Ammunisjonslager, som jeg tror er lagt ned nå. Vi brukte det til øvelser i objektsikring under kurs på HVSKD (i dag HVSKS). Jeg var der sist i 2003 og husker omgivelsene dårlig, men kan jo gjette på det.
Du skulle nok gått for alternativ #2, men siden det snart er jul og alt, så får vi vel godta det som korrekt svarlilje wrote:Veien minner meg om et par steder jeg har vært, det ene er "Rustan leir", dvs. Asker Nike-batteri, men det tror jeg ikke stemmer. Det stedet jeg best husker en slik smal forfallen asfaltvei i et tidligere militært område er på tidligere Torp flystasjon (øst for rullebanen på Sandefjord lufthavn). Forresten, nå husker jeg ikke hvordan trærne var der, men iglooene var vel temmelig like på AVDOM, Dombås Ammunisjonslager, som jeg tror er lagt ned nå. Vi brukte det til øvelser i objektsikring under kurs på HVSKD (i dag HVSKS). Jeg var der sist i 2003 og husker omgivelsene dårlig, men kan jo gjette på det.

--
Tommy
Tommy
- Jon-Vegard
- Posts: 1324
- Joined: 17 Apr 2008 11:46
Yngvar!!!!, Skam deg!! Hvor ligger Heistadmoen???? Buskerud, IKKE Telemark! Dette er utilgivelig av deg!!;-()))
Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Buskerud, hvor er det? 

Mvh
Yngvar
Yngvar
- Jon-Vegard
- Posts: 1324
- Joined: 17 Apr 2008 11:46
Hehe.. Burde jo tenkt på det!
Dere fra Vestfold har jo litt problemer med geografien!!
.



Mvh.
Jon-Vegard
Jon-Vegard
Det har vært stille her lenge så jeg legger inn et spørsmål.
Hva er dette? Og bonus spørsmål, hvem oppfant det?
Hva er dette? Og bonus spørsmål, hvem oppfant det?
- Attachments
-
- er.JPG (60.86 KiB) Viewed 1555 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Bildet viser en "Ericsson torpedo" (ca 1875) - en av forholdsvis mange forskjellige torpedodesign utarbeidet i USA på 1800-tallet. Den ble drevet av trykkluft som ble levert fra land via en slange oppkveilet i torpedoen, og var i tillegg den første torpedoen med kontraroterende propeller på en felles aksling.Yngvar wrote:Hva er dette? Og bonus spørsmål, hvem oppfant det?
Akkurat denne torpedoen ble konstruert av John Ericsson, men oppfinnelsen av torpedoen som sådan er det Robert Fulton som er kreditert (ca 1800).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Helt riktig Natter. Svensken John Ericsson ble ansett som en av de store tekniske oppfinnere i 1800. Han konstruerte foruten propellen, også Monitorene som var dampdrevet kanonskip. (Norge hadde også to av de).
Din tur!
Din tur!
Mvh
Yngvar
Yngvar
Her er forresten en oversikt fra 1980 over planlagt bruk av sivilrekvirerte fartøyer i Sjøforsvaret (da er Sjøheimevernets 400 fartøyer, samt en del fiskeskøyter for transport i Hæren (skøytetransporttropper i Hærens transportkorps) holdt utenenfor):
Mineleggere (stort sett ferger): 13
Minesveipere (stort sett trålere): 6
Vaktoppdrag: 14
Eskorte- og patruljeoppdrag: 13
Transport av syke og sårede: 5
Isbrytere: 1
Redningstjeneste: 38
Andre oppdrag: 112 (det var da en enormt stor sekkepost!)
Mineleggere (stort sett ferger): 13
Minesveipere (stort sett trålere): 6
Vaktoppdrag: 14
Eskorte- og patruljeoppdrag: 13
Transport av syke og sårede: 5
Isbrytere: 1
Redningstjeneste: 38
Andre oppdrag: 112 (det var da en enormt stor sekkepost!)
Det er helt korrektlilje wrote:Montering av mineskinner ombord i sivilrekvirert ferge, regner jeg med. Sannsynligvis i forbindelse med repøvelse av en av Marinens mob-avdelinger, der ferger rekvirert som mineleggere ville være noen av de største enhetene.

Hospitalskip mangler vel her, eller var det noe som kom etter 1980 (det har vel i hovedsak vært snakk om hurtigruteskip + muligens cruiseferger?)?lilje wrote:Her er forresten en oversikt fra 1980 over planlagt bruk av sivilrekvirerte fartøyer i Sjøforsvaret (da er Sjøheimevernets 400 fartøyer, samt en del fiskeskøyter for transport i Hæren (skøytetransporttropper i Hærens transportkorps) holdt utenenfor):
Mineleggere (stort sett ferger): 13
Minesveipere (stort sett trålere): 6
Vaktoppdrag: 14
Eskorte- og patruljeoppdrag: 13
Transport av syke og sårede: 5
Isbrytere: 1
Redningstjeneste: 38
Andre oppdrag: 112 (det var da en enormt stor sekkepost!)
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Jeg reagerte litt på det selv, jeg tok oversikten fra Roald Gjelsten: "Marinens beredskap 1960-90", et hefte utgitt av Institutt for forsvarsstudier i 2011.Natter wrote:Hospitalskip mangler vel her, eller var det noe som kom etter 1980 (det har vel i hovedsak vært snakk om hurtigruteskip + muligens cruiseferger?)?
Jeg husker at i hvert fall MS «Peter Wessel» (Larvik Line, senere Color Line) var forhåndsrekvirert som hospitalskip, og det ble også gjennomført øvelse med den fullt utrustet som det. Mulig dette kom etter 1980, eventuelt at den er blant de som sto oppført av Gjelsten som tranport av syke og sårede.
Hurtigruteskipene MS «Midnatsol» og MS «Finnmarken» er i følge det jeg fant ved googling forhåndsrekvirert som hospitalskip fra 2005. MS «Peter Wessel» ble solgt til utlandet og tatt ut av trafikk på norsk havn i 2008, så jeg regner med at Midnatsol og Finnmarken erstattet den.