
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hei ,
Venstre kanonrør og høyre kanonrør er kanoner beregnet til dobble /
triple skipstårn . Det er vel primært plassmangel , sekundert for få
kanonene tettest mulig . Det gjelder også for kanoner med skruer .
F.eks på Victoriafortet står et svensk 15,2 cm M /12 dobbeltårn med
skruer som er hengslet i ytterkant . Dvs at de slår / dreier utover ,
til venstre og høyre . Man unngår problemene ved å la kilen /
skruen slå nedover eller oppover . På Grøtavær stod to 15 cm
SKC/28 i dobbellavett i tett sammen pga at kilene slo nedover .
ludvig
Venstre kanonrør og høyre kanonrør er kanoner beregnet til dobble /
triple skipstårn . Det er vel primært plassmangel , sekundert for få
kanonene tettest mulig . Det gjelder også for kanoner med skruer .
F.eks på Victoriafortet står et svensk 15,2 cm M /12 dobbeltårn med
skruer som er hengslet i ytterkant . Dvs at de slår / dreier utover ,
til venstre og høyre . Man unngår problemene ved å la kilen /
skruen slå nedover eller oppover . På Grøtavær stod to 15 cm
SKC/28 i dobbellavett i tett sammen pga at kilene slo nedover .
ludvig
Det blir vel ikke helt riktig å dra Grøtaværkanonene inn i dette i og med at det var kanoner i dobbeltlavett opplagret som en MPL, og ikke på dreieskivelavett, slik som tyske tårnkanoner var. Merker meg at man i enkelte utenlandske fora tolker disse som tårnkanoner med ammunisjonsheis. De var kasemattkanoner med underliggende ammunisjonsmagasiner. Ammunisjonsheisen var av paternostertype og kom opp i bakkant av kanonrommet. Vi hadde tilsvarende løsninger noen steder, blant annet kanon 4 på Brettingen.ludvig wrote:Hei ,
...På Grøtavær stod to 15 cm
SKC/28 i dobbellavett i tett sammen pga at kilene slo nedover .
ludvig
15 cm SKC/28 kanonen var også laget slik at den kunne betjenes fra høyre eller venstre etter behov ettersom det i produksjonen ble forberedt uttak for alle funksjoner symmetrisk om midtaksen. Dette gjelder funksjonene rørlås, etterbrenningssikring, avfyring fra retterplass, trippelmekanismen (snoravtrekk/respenning/sikring) og håndtaksarmen for åpning og lukking av kilen. Kanonene på Grøtavær var litt forskjellig fra standardkanonen og hadde betegnelsen 15 cm SKC/28K, mens de andre kanonene vi hadde i KA var av typen 15 cm SKC/28v, som også var på Scharnhorst-klassen og Bismarck-klassen. Deutschland-klassen hadde første generasjon av kanonen benevnt kun SKC/28.
Som tvillingkanon på slagskipene var kanonen montert på dreieskivelavett med ammunisjonsheisen mellom rørene, med betjening fra hhv venstre og høyre side. Denne lavetten, Drh.L.C/34, var en forenkling av Drh.L.C/25 på de lette krysserene der venstre kanon med tilhørene ammunisjonsheis var fjernet. Forøvrig var 15 cm dreieskivelavettene designet av Rheinmetall-Borsig, mens de tyngre lavettene for 20,3 cm, 28 cm. 38 cm og de planlagte for 40,6 cm var konstruert av Krupp.
Dette ble litt langt, og dere må ha meg unnskyldt for å poste dette på quiz-tråden. Moderator kan kanskje flytte innlegget til et mer passende sted.
JEF
- Stutzpunkt
- Moderator
- Posts: 2218
- Joined: 02 Mar 2006 20:20
Ubåtstøttepunktet ved Hoplafjord?
Mvh
Tormod
Tormod