Kystfort Quiz

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Natter

Kan være på villspor, men høyden i bakgrunnen på bildet minner veldig om Herdla - dvs at bildet er tatt fra flyplassen i retning fortsområdet?
Er vel i så fall et foto fra tidlig etter etablering av flyplassen, gitt at dagens bygninger burde vises... (stabler av lemmer støtter også dette).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Kvarven

Natter

Enkel oppgave, med et - muligens - litt vanskeligere tilleggsspørsmål: Hva er dette, og hvilke våpen kunne den utrustes med?
Attachments
qz1.jpg
qz1.jpg (98.31 KiB) Viewed 1195 times
h-bu

Tysk miniubåt Hecht med en 53cm G7e torpedo. Noen få av båtene var utrustet med et minehode beregnet for å festes til skip som lå for anker.
Natter

h-bu wrote:Tysk miniubåt Hecht med en 53cm G7e torpedo. Noen få av båtene var utrustet med et minehode beregnet for å festes til skip som lå for anker.
Hecht (U-Boot Typ XXVII) er korrekt.

Ikke helt presist ift bevæpning. Fartøyet skulle opprinnelig konstrueres utelukkende for å avlevere en større (800kg) mineladning under oppankrede fartøyer - inspirert av de britiske X-Craft båtene: Den fremre del av skroget utgjorde ladningen, og kunne frigjøres innefra båten. Den skulle bla heller ikke ha dybderor for å sikre enklere passasje gjennom torpedonett.
Det var også planlagt en noe større "transportversjon" av minehodet med plass til 3 x kampfschwimmer som kunne settes inn for sabotasjeoppdrag mm (hodet skulle tilføres luft via en slange fra ubåtens skrog, og ha egen adkomstluke).

Pga krav fra Dönitz måtte båten redesignes for å kunne benyttes offensivt i invasjonsforsvaret, og den ble derfor utrustet med bla gyrokompass (som ga en betydelig vektøkning), dybderor (ineffektive) og omvæpning til torpedo.
Mine- og transportkupler ble ikke realisert, så samtlige 53 båter (3 prototyper og 50 seriefartøy) ble gitt en kuppel med ekstra batterier for økt rekkevidde. Hecht ble pga de nye designkravene ikke spesielt egnet til oppgaven sammenlignet med de øvrige miniubåtene som ble utviklet, og endte derfor opp med å fungere kun som opplæringsbåt for primært Molch-/Seehundførere.

Nb: Det er noe avvikende opplysninger hvis man bruker feks Wikipedia og Uboat.net, men jeg forholder meg til informasjonen i Harald Focks to "Marinekleinkampfmittel" bøker (hvor også tegningene er hentet fra).
Attachments
hecht1.jpg
hecht1.jpg (184.92 KiB) Viewed 1174 times
hecht2.jpg
hecht2.jpg (120.78 KiB) Viewed 1174 times
h-bu

Er tom for egne bilder fra tyske byggverk på Norskekysten, så her er noe litt mer moderne:

Hva er dette og hvor er jeg nå? (Alle som har vært her har nok irritert seg over stolpen)
Attachments
Quiz (1140 x 273).jpg
Quiz (1140 x 273).jpg (53.73 KiB) Viewed 1171 times
lilje

Dette er vel en svensk Tp 613 torpedo? Da er vi vel i et av IDA-anleggene, og av disse er det Herdla som nå er museum, så da regner jeg med bildet er derfra.
Natter

Ny for meg, men det er åpenbart ikke i Norge (svensk eller dansk versjon av TP613)
h-bu

Riktig! Bildet viser en svensk 617 som teknisk er nesten helt lik 613, 617 er en oppdatert eksportversjon av 613. Bildet er tatt i Motala industrimuseum som har en interessant avdeling fra CTV, Centrala Torpedverkstaden, som ble flyttet til Motala fra Karlskrona i 1941, og videre til Linkøping i 2010. Prøveskyting skjer fortsatt ved Motala, mao i ferskvann. I følge mine kilder også eksportert til Norge.

Lilje sin tur!
Natter

h-bu wrote:Bildet viser en svensk 617 som teknisk er nesten helt lik 613, 617 er en oppdatert eksportversjon av 613.
Hvis den avbildede torpedoen er en TP617, så er det formodentlig prototypen (TP617 var en planlagt eksportversjon av TP613 til land utenom Sverige, Danmark og Norge, men ble aldri realisert. Kun endringer i software ift TP613).

Kjapp historikk for TP61 i Norge:
Svenskene utviklet TP61 på 60-tallet (mistenker at de var sterkt inspirerert av de tyske torpedoene som endte opp på svenske strender og i minst en "erobret" tysk ubåt under krigen, da mye av TP61 verktøyet er eksakt kopi fra tysk verktøy for G7a. Man kjenner seg også lett igjen mht komponenter i TP61-drivmaskinen, selv om den er betydelig større med sine 12 sylindre, vs den tyske med 4-sylindre...).
TP61 ble først levert til Norge i 1973 (TP612 - tradisjonell tung antioverflatetorpedo med termisk fremdrift, trådstyring og anslagstennapparat).
TP612 ble videreutviklet til TP613 på begynnelsen av 80-tallet (stort sett identisk ift fremdriftsmaskin/styring etc, men med nyutviklet elektronikkmodul, akustisk søker og krigshode med nærhetsbrannrør).
I Norge erstattet TP613 TP612 på Hauk-klasse MTB (Snøgg-klassen brukte kun T1). TP613 med serienummer 6024 er utstilt på MMU, og var den første vi fikk levert i 1988.
Kobben-klassen ble ombygd og skiftet fra T1 til TP612 tidlig på 70-tallet (tidlig på 90-tallet ble 4 av 6 fartøy oppgradert for TP613, og et antall TP612 ble ombygd for bruk på disse båtene).
Utfasing av Kobben-klassen gjorde TP613 tilgjengelig for Kystartilleriet da T1 mod 1 ble utfaset fra 1999.

Det er flere mindre forskjeller på svenske/norske/danske TP613 ift styre/stoppebolter etc (grunnet forskjell på rørene), men norske øvelsestorpedoer er spesielt lett gjenkjennbare på hodene: Vi fikk utviklet egne hoder for å sikre positiv oppdrift helt fra utskytningsøyeblikk (svenske/danske skytefelt er grunne med sandbunn, så torpedoene forblir stort sett uskadde om de synker - litt verre når det skjer i en dyp norsk fjord). Vedlagt bilde fra Herdla som viser TP613 med norsk øvelseshode.
Attachments
TP613.jpg
TP613.jpg (114.24 KiB) Viewed 1162 times
h-bu

Skal ikke gjøre noe stort nummer ut av typebetegnelsen, men 617 er ett år yngre enn 613 og primært beregnet på eksportmarkedet. Den er ikke bare en prototyp. men er eksportert i et visst antall til bl a Danmark, Norge, Singapore, Polen, se http://www.saabgroup.com/en/Naval/Preci ... 17/In-use/
Natter

h-bu wrote:Skal ikke gjøre noe stort nummer ut av typebetegnelsen, men 617 er ett år yngre enn 613 og primært beregnet på eksportmarkedet. Den er ikke bare en prototyp. men er eksportert i et visst antall til bl a Danmark, Norge, Singapore, Polen, se http://www.saabgroup.com/en/Naval/Preci ... 17/In-use/
For all del: Jeg er ingen ekspert på TP61, men iflg informasjonen jeg har og referer til ovenfor (teknisk TP613 dokumentasjon fra Sjøforsvaret, og historikk innhentet fra de som jobbet med torpedoen i hele levetiden i FLO) var som sagt 617 noe som ikke ble realisert. Dog: Mulig svenskene endret navn av markedsføringsgrunner, eller etter en softwareoppdatering, men betegnelsen "TP613" var den som ble brukt (i alle fall i NATO-landene), og det var ikke snakk om forskjellige torpedoer :)

Liker ikke feil/unøyaktigheter, så jeg skal grave litt mer i dette... :x
Erik H
Site Admin

da smetter jeg meg inn med noe jeg...

jeg er ute etter type kanon og hvor denne befant seg hen. Vi er i Norge

legger ut først en bit.. og hvis det blir vanskelig ..enda en bit...

Erik
Attachments
quiz56a.jpg
quiz56a.jpg (44.55 KiB) Viewed 1117 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Yngvar

Haubits?
Mvh
Yngvar
Erik H
Site Admin