Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hvor er dette? Tidligere tysk aktivitet her, så norsk
- Attachments
-
- DSC08141.JPG (141.36 KiB) Viewed 1621 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Ingen respons? Et nytt bilde med utsikt fra vakthytta i det området.
- Attachments
-
- DSC08156.JPG (77.87 KiB) Viewed 1586 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
- werner wernersen
Hei
det var det med hukommelse da, vi diskuterte denne for noen år siden i forbindelse mad at hytta og "bunkersen" var for salg, var det i Sandefjords området?
Werner
det var det med hukommelse da, vi diskuterte denne for noen år siden i forbindelse mad at hytta og "bunkersen" var for salg, var det i Sandefjords området?
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
Kjerringberget er riktig, hele området ble solgt med bunkere og tuneller...til en hytte eier.
Mvh
Yngvar
Yngvar
Er det noe med å ikke miste nattesynet?
Mvh
Yngvar
Yngvar
Dette er en "dunkelanpassungsbrille". Illustrasjonen er hentet fra et vedlegg til L.Dv.400/5a Ausbildungsvorschrift für die Flakartillerie, Einzelausbildung, Heft 5a (Richtlinien für die Ausbildung am Flakscheinwerfer 60cm) (1943).
Jeg oppfatter det slik at det er en brille som lyskasterbetjeningen bruker for å unngå blending fra selve lyskasteren, men det går muligens ut på det samme (tysken min er uansett så dårlig at jeg lett kan ta feil...
).
Din tur igjen!
Jeg oppfatter det slik at det er en brille som lyskasterbetjeningen bruker for å unngå blending fra selve lyskasteren, men det går muligens ut på det samme (tysken min er uansett så dårlig at jeg lett kan ta feil...

Din tur igjen!
Informasjon som ikke deles, går tapt!
- werner wernersen
Hei
dunkelanpassungsbrille blir noe slik som mørke tilpasnings briller, mulig i bruk før du går ut om natten for å få nattsyn.
Werner
dunkelanpassungsbrille blir noe slik som mørke tilpasnings briller, mulig i bruk før du går ut om natten for å få nattsyn.
Werner
Homer Simpson
Homer Simpson
Var nok litt kjapp i sted... Jeg bladde frem igjen det aktuelle reglementet, og ser nå at de egentlig kalles "tagesortungsbrille", og benyttes i denne sammenheng (dvs utdanning av 60cm lyskasterbetjening) som "dunkelanpassungsbrille".
"Nattsimulering"? De som skjønner tysk bedre enn meg, blir formodentlig klokere av vedlagte utsnitt:
"Nattsimulering"? De som skjønner tysk bedre enn meg, blir formodentlig klokere av vedlagte utsnitt:
- Attachments
-
- qz2.jpg (815.42 KiB) Viewed 1522 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Tar du en nye en Werner?
Mvh
Yngvar
Yngvar
- werner wernersen
Hei
Da får vi ta en som er relatert til Aprildagene i 1940.
Hvilken båt er dette?
Da får vi ta en som er relatert til Aprildagene i 1940.
Hvilken båt er dette?
- Attachments
-
- 000152.jpg (633.64 KiB) Viewed 1463 times
Homer Simpson
Homer Simpson