Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.
superfuzz wrote:Gammel husmannsplass. Denne står på de eldste historiske flyfotoene på 1881.no (datert 1979 men er nok fra 60-tallet).
Litt lenger nord ligger det grunnmurer etter tyskerbrakker. Over bekken mot øst (en dreneringskanal faktisk) ligger det rester av traverskranene. Tror ikke det er noe morsomt i bakken akkurat her men om du har tid en ettermiddag kan vi gå ca. 100 meter fra plankehaugen og kikke på merkelig plassert utskutte masser og en fin rull med tysk piggtråd ;-)
Hei, Superfuzz:) Takk for sist! Så denne husmannsplassen kan ikke ha blitt brukt av tyskerne? Fant feltmat og div rare ting på plassen. Legger ved bilde av noe. Har sett restene av traverskranene. Har oxo sett en liten rull med piggtråd et sted i nærheten
Er gjerne med en ettermiddag og lete etter skatter!
Jo, den kan ha blitt brukt av tyskerene all den tid den lå der mens det var anleggsaktivitet der. Det var noen som svarte på min post med litt mer info men den forsvant igjen.
Det er store dimensjoner når kanonløpet skal på plass på Vardås fort. Bilde er tatt etter krigen så der er vel helst utskiftning av løpet eller demontering av kanonen vi ser. (?)
Attachments
C 2491-2493 Vardås - Kopi (2).jpg (69.38 KiB) Viewed 294 times
Det er jo du som er eksperten på dette fortet, ikke sant. Nå man går sørover på veien fra der vi parkerer, skulle ikke betongverket ligge på høyre siden der, selv om det ikke stemmer så godt med bilde.
Jeg er ekspert på ukvalifiserte gjetninger ;-)
Jeg har hørt litt forskjellige meninger om hvor betongverket lå. Jeg får ikke dimensjonene til å stemme med at det lå på høyre (vest) side av veien sørover. Det er en del fundamenter og planeringer på øst-siden, altså ovenfor russergravene. Men så henger jeg meg opp i retningen på kablene i luftspenn på bildet. Følger de en vei? I såfall stemmer ingen av teoriene ;-) Tror det må en befaring til.
Vi har diskutert hvordan traverskranen så ut når vi har vært på restene etter fortet. Her er noen bilder der vi kan se en motor enhet på høyre side av kranen, antagelig fremdriftsmotoren. Under kranen er det en henger med mange hjul. Antagelig den som skulle frakte løpet.
Attachments
C 2491-2493 Vardås - Kopi (2).jpg (65.08 KiB) Viewed 239 times
C 2488-2490 Vardås - Kopi.jpg (70.76 KiB) Viewed 239 times
C 2482-2484 Vardås - Kopi.jpg (54.12 KiB) Viewed 239 times
C 2485-2487 Vardås - Kopi (2).jpg (88.79 KiB) Viewed 239 times
Natter wrote:Kan være verdt å sjekke om det finnes kart fra årene rett etter krigen hvor evt grunnmurer ol er tegnet inn (vet ikke når dette betongverket ble revet)? http://www.statkart.no/Bestille/Bestill ... iske-kart/
På flyfoto fra 1960, så er det så vidt jeg kan se ingen spor etter dette verket, så da kan man kanskje anta at det ble revet en god del år før 1960?