Denne tråden her er tre år gammel, og det beviser vel at den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves.
i forbindelse med et hobbyprosjekt om norske skipsvrak (
https://drive.google.com/open?id=1y1jvX ... sp=sharing), så kom jeg over denne tråden her, og jeg la følgelig inn betonglekteren på kartet mitt og har brukt litt ekstra tid på å finne ut mer om vraket.
Per flyfoto er denne båten 45,3x7,1 meter, og det passer godt på en fransk betonglekter ved navn Comafran 1, som ble solgt til Norge i 1928. Her er en side med litt mer informasjon om den.
http://www.mareud.com/Ferro-Concrete/cie.html
De gamle bildene av båten viser også det fine akterskipet, som er synlig på vraket i Selva. Kun franskmennene bygget betongskip slik, alle andre som produserte har relativt harde, butte kanter.
Hva som har skjedd mellom 1928 og dags dato finnes det imidlertid lite dokumentasjon på.
Merk at av de engelske lekterene som diskuteres ovenfor her, så ligger en i Bøvågen, Karmøy (PD64 Creteglass), og en i Røssøyvågen (PD46 Cretecove). Begge disse har blitt til kaier. To andre ble solgt til TH Skogland i Haugesund på 1920-tallet, PD 95 Cretehut og PD 135 Cretesurf, men de har forsvunnet sporløst. Dalen sementfabrikk hadde også to som har forsvunnet fra historien (DPC57/PD101 Cretelake og DPC58/PD 140 Creteravine).