Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Etter det jeg forstår er det riktig, din tur
- Attachments
-
- 2-DSC02931.JPG (114.75 KiB) Viewed 1468 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
Torpedobatterie Hambaarac_hoff82 wrote:Hvor er vi
Den er verre... Mener det var noe diskusjon i en tråd om hva den nærmeste bunkeren er for noe, uten at det ble konkludert? Den har i alle fall en boltering på taket, så noe har vært montert der - formodentlig ikke en tung kanon, så muligens LK...?c_hoff82 wrote:hva ser vi?
Plattingen til høyre er vel taket på en mindre personellbunker.
På andre siden av fjorden ser vi Hysnes.
Bunkeren er vel fundament for en 20 mm luftvernkanon, like bak til venstre lå en norsk 37 mm kanon (marinekanon). Det man ser i retning Hysnes er beredskapsrommet for torpedobatteriet.Natter wrote:Torpedobatterie Hambaarac_hoff82 wrote:Hvor er viDen er verre... Mener det var noe diskusjon i en tråd om hva den nærmeste bunkeren er for noe, uten at det ble konkludert? Den har i alle fall en boltering på taket, så noe har vært montert der - formodentlig ikke en tung kanon, så muligens LK...?c_hoff82 wrote:hva ser vi?
Plattingen til høyre er vel taket på en mindre personellbunker.
På andre siden av fjorden ser vi Hysnes.
JEF
Takk. Virker som det sto forskjellige kanoner (evt LK) her?J E F wrote:Bunkeren er vel fundament for en 20 mm luftvernkanon, like bak til venstre lå en norsk 37 mm kanon (marinekanon). Det man ser i retning Hysnes er beredskapsrommet for torpedobatteriet.
- Attachments
-
- Hambaara_LV.jpg (98.53 KiB) Viewed 1430 times
Luftfoto ovenfor er tilsynelatende fra 1967, men evt etterkrigsendringer var vel uansett gjort før den tid gitt at batteriet da var nedlagt (om jeg ikke husker feil)?c_hoff82 wrote:Vet ikke om boltringen på taket er fra krigen eller etterkrigs.
Bør være en enkel sak for alle som har vært i Forsvaret ila de siste 20 årene: Hva er dette..?c_hoff82 wrote:Din tur
- Attachments
-
- qz.jpg (21.43 KiB) Viewed 1430 times
jeg tenkte trykkknapp for Clamore mine, men det var vel en beskytter rundt den knappen når jeg tenker videre.
Tanken går videre på kommunikasjon. .kan det være "push" knappen for hodetelefon til en 77 ? (eller hva slags modell det er for tiden.. 1987 begynner å bli en stund siden
)
E
Tanken går videre på kommunikasjon. .kan det være "push" knappen for hodetelefon til en 77 ? (eller hva slags modell det er for tiden.. 1987 begynner å bli en stund siden

E
Kjapt tilbake...Paul S. wrote:En tysk "leir" lå her hvor dette skiltet er satt opp,hvilket formål hadde den ?

Stedet er Garnes leir. Eksakt formål er jeg litt usikker på, utover at det utvilsomt dreier seg om et ammunisjonslager. Mener å erindre at det var en leir for marineammunisjon, inkl sjøminer..?