Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Her var det ikke stor aktivitet så jeg legger ut et bilde.
Hvilke kystfort står jeg på og hvilke fort kan ses i horisonten?
Hvilke kystfort står jeg på og hvilke fort kan ses i horisonten?
- Attachments
-
- 1-DSC02021.JPG (1.32 MiB) Viewed 1298 times
Mvh
Yngvar
Yngvar
ja det er rett, man kan vel skimte Rauøy også fra toppen av Vardås fort. Din tur.
Mvh
Yngvar
Yngvar
-
De fremste stillingene på Oscarsborg. Der hvor geitene holder til. 

Stemmer, man ser ned på deler av Søndre batteri der det i tidlige tider har vært forskjellig skyts, mulig det sto en 57 mm kanon der i 1940. 1960-1962 ble det satt opp to 10,5 cm SKC/32 kanoner i paddeskjold for å bestryke minefeltet sør for Oscarsborg og for å være øvingskanoner for befalsskolen. Den ene er midt i bildet, den andre tror jeg er utenfor billedkanten til høyre.
Hvor finner man ildledningsutstyret til disse kanonene?lilje wrote:Stemmer, man ser ned på deler av Søndre batteri der det i tidlige tider har vært forskjellig skyts, mulig det sto en 57 mm kanon der i 1940. 1960-1962 ble det satt opp to 10,5 cm SKC/32 kanoner i paddeskjold for å bestryke minefeltet sør for Oscarsborg og for å være øvingskanoner for befalsskolen. Den ene er midt i bildet, den andre tror jeg er utenfor billedkanten til høyre.
Magasin II (RANDI-anlegg, usikker på om det er demontert?)Einherjer wrote:Hvor finner man ildledningsutstyret til disse kanonene?lilje wrote:Stemmer, man ser ned på deler av Søndre batteri der det i tidlige tider har vært forskjellig skyts, mulig det sto en 57 mm kanon der i 1940. 1960-1962 ble det satt opp to 10,5 cm SKC/32 kanoner i paddeskjold for å bestryke minefeltet sør for Oscarsborg og for å være øvingskanoner for befalsskolen. Den ene er midt i bildet, den andre tror jeg er utenfor billedkanten til høyre.
Ref: http://www.verneplaner.no/index.php?f=o ... ubsek6&a=8
Utstyret var i det minste der under Kystfort-turen med JEF som guide for noen år siden. Forøvrig en utmerket tur.Natter wrote:Magasin II (RANDI-anlegg, usikker på om det er demontert?)Einherjer wrote:Hvor finner man ildledningsutstyret til disse kanonene?lilje wrote:Stemmer, man ser ned på deler av Søndre batteri der det i tidlige tider har vært forskjellig skyts, mulig det sto en 57 mm kanon der i 1940. 1960-1962 ble det satt opp to 10,5 cm SKC/32 kanoner i paddeskjold for å bestryke minefeltet sør for Oscarsborg og for å være øvingskanoner for befalsskolen. Den ene er midt i bildet, den andre tror jeg er utenfor billedkanten til høyre.
Ref: http://www.verneplaner.no/index.php?f=o ... ubsek6&a=8