Om dette viser seg å stemme er det en skatt av dimensjoner.
http://www.dagbladet.no/2013/01/06/nyhe ... /25111368/
Antar at dette blir omtalt og fulgt på enkelte nettfora. Er ikke så bevandret i flyverdenen på nettet, så er det noen som har link til sider/forum der en kan følge med på dette? Gravingen starter visst i disse dager.
Litt offtopic, men spennende - nedgravde Spitfire
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

Takk 
Fikk tid til å google litt selv også nå, det kommer vel mer etterhvert.
Arkeologene er vertfall ganske optimistiske med tanke på tilstand. Ville avventet litt med å ha for høye forventninger til de finner noe, de snakker jo allerede nå om at de kan være i lufta igjen om tre år... Husker bare tilstanden på Plymouth Belveder'en som de begravde skvett ny i en betongsarkofag i 1957 i Tulsa, Oklahoma. Når de grov den opp igjen i 2007 etter 50 år bar den naturlig nok preg av tiden under bakken...


Fikk tid til å google litt selv også nå, det kommer vel mer etterhvert.
Arkeologene er vertfall ganske optimistiske med tanke på tilstand. Ville avventet litt med å ha for høye forventninger til de finner noe, de snakker jo allerede nå om at de kan være i lufta igjen om tre år... Husker bare tilstanden på Plymouth Belveder'en som de begravde skvett ny i en betongsarkofag i 1957 i Tulsa, Oklahoma. Når de grov den opp igjen i 2007 etter 50 år bar den naturlig nok preg av tiden under bakken...

Hehe, ja en skal være forsiktig med 'å ta av' for tidlig
Men - spennende, JA

Men - spennende, JA

Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

Litt artig att det er firmaet som har utviklet og driver World of Tanks som har finansiert dette prosjektet.
Dersom du betaler for ting der inne så er du detrhandber wrote:MAO så er vi som spiller spillet med på å redde disse flyeneEspen K wrote:Litt artig att det er firmaet som har utviklet og driver World of Tanks som har finansiert dette prosjektet.

Det heter jo seg at dette er et gratis spill, og det er det jo i utgangspunktet.. Men det er jo selvfølgelig lagt opp slik at både utstyr og reperasjon av det koster såpass hvis man klatrer oppover, at det vil ta en evighet om man ikke betaler en slant her og der
Må nok innrømme at det har gått med noen gode kroner på dette siden jeg begynte ja.
Godt å se at de kommer til nytte på andre måter også da 



MVH
Roar Handberg
_________________
Roar Handberg
_________________
I 1957 ble en helt ny Plymouth Belvedere begravd i en betongsarkofag som en tidskapsel, og inni bilen ble det plassert en forseglet metallbeholder med ulike gjenstander. Bilen skulle ikke graves opp igjen før etter 50 år. Da bilen ble gravd ned ble det samtidig utlyst en konkurranse, og vinneren skulle kåres i 2007. Premien var bilen...!c_hoff82 wrote:Litt off topic dette også, men hva var historien bak dette?Husker bare tilstanden på Plymouth Belveder'en som de begravde
Selvfølgelig var det knyttet stor spenning rundt tilstanden på bilen, og det var en enorm mediebegivenhet da den ble gravd opp og avdekket. Dessverre hadde grunnvann lekket inn i sarkofagen, og det at bilen var dekket inn i plast gjorde det ikke bedre. Derimot var gjenstandene i metallbeholderen helt intakte da denne var tett.
Det ligger enda en bil begravet i USA, mener det er en Plymouth Voyager. Den også skal ligge i 50 år men husker ikke når den ble gravd ned. Men er ikke samme auraen rundt en Voyager flerbruksbil som en Belvedere som var et ikon allerede da.
http://www.unburiedcar.com/
http://www.unburiedcar.com/?page_id=10& ... &gallery=1
http://www.autoblog.com/2007/06/20/more ... unearthed/


Også i Norge:
http://www.dagbladet.no/2013/02/20/nyhe ... /25567575/
http://www.dagbladet.no/2013/02/20/nyhe ... /25567575/
Men det finnes nedgravde fly i Norge. I hvert fall tyske, men trolig også britiske.
De ble lagt på et område på størrelse med en fotballbane
som var 13 meter dyp, hvor det hadde blitt hentet ut sand under krigen, sier Bakken.
Han var med på utgravingen av sandtaket.
Det er ifølge Bakken «tømt fullstendig».
Bakken fikk på starten av 2000-tallet gjennomført en jordraderskanning av området.
Det viste at det trolig ligger flydeler flere steder.
Vi veit at det ligger nedgravde flydeler minst et annet sted
og vi har et elektronisk kart som viser hvilken dybde det ligger på.
Men vi er ikke sikre på at det er tyske flydeler.
Det kan faktisk være både britiske og amerikanske.
Det var en hangar som kollapsa i 1954, på grunn av store snømengder,
og det stod det flere britiske fly.
En del av dem ble nok bare dumpa.
Så der kan det faktisk ligge deler og seksjoner til Spitfire-fly, sier Bakken.
Hva slags stand kan de være i?
Det er vanskelig å si.
De er gravd ned i stein, løsmasser og sand.
Vi har tidligere henta opp deler som har vært i veldig god stand.
Og vi har funnet ting som er blitt helt ødelagt.
Vi fant flydeler, brennvinsflasker, ølflasker og tysk porselen, sier Bakken.