MG-bunker "Lorelei" - Stalheim hotell

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Jeg var på tur forbi Stalheim hotell sist helg og den som leter han finner....

MG-bunker "Lorelei" nedbygd i terassen foran Stalheim Hotel med utsikt over hele Nerøydalen :D
DSCN4125.JPG
DSCN4125.JPG (130.61 KiB) Viewed 492 times
DSCN4126.JPG
DSCN4126.JPG (125.7 KiB) Viewed 492 times
Dekningsrom
Dekningsrom
DSCN4127.JPG (109.88 KiB) Viewed 492 times
Skyteskår
Skyteskår
DSCN4128.JPG (101.16 KiB) Viewed 492 times
Utsikt over Nærøydalen
Utsikt over Nærøydalen
DSCN4129.JPG (159.27 KiB) Viewed 492 times
Stalheim hotell var et lebensborn-anlegg under krigen (fra 1943). Det skal være flere bunkere i området.

http://www.lebensbornnorway.org/lebehjem.htm#stalh

(Webmaster: Hvis dette skal i en annen kategori, så flytt det gjerne.)
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

cepe wrote:MG-bunker "Lorelei" nedbygd i terassen foran Stalheim Hotel med utsikt over hele Nerøydalen :D
Nydelig plassering ! Liker :bra:

mvh
KOS

Edit: Det er nok for sMG (mitr.) denne er bygget :sjef:
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Jeg har ikke et eneste infanterist-gen, så jeg skal være forsiktg med å synse for mye rundt dette, men jeg må si at det er en pussig plassering, med skuddretning rett ut i løse lufta... Må vel være mer snakk om et "kuleregn" over Stalheimskleivane og dalen nedenfor enn noe særlig presisjonsild...?

(skuddretning på vedlagte kart/foto er fra hotellet i nedre venstre hjørne og opp mot høyre)
Attachments
Stalheimskleivane_foto.jpg
Stalheimskleivane_foto.jpg (181.32 KiB) Viewed 485 times
Stalheimskleivane_kart.jpg
Stalheimskleivane_kart.jpg (183.96 KiB) Viewed 485 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:Må vel være mer snakk om et "kuleregn" over Stalheimskleivane og dalen nedenfor enn noe særlig presisjonsild...?
(skuddretning på vedlagte kart/foto er fra hotellet i nedre venstre hjørne og opp mot høyre)
Vel, du er nok på rett spor der tror jeg Natter - "Tette lokale byger" vil nok meldingen lyde på i området ;-) Hva er avstanden fra 'redet' ned til det punktet der veistrekket synes på bildet fra skyteskåret ?
(Der hvor de to hvite kjøretøyene er ?)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Hva er avstanden fra 'redet' ned til det punktet der veistrekket synes på bildet fra skyteskåret ?
Ca. 1km i luftlinje.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Okei, da kunne vel hele det veistrekket og jordet bak ha blitt 'utsatt for spredte blybyger' ;-)

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:Må vel være mer snakk om et "kuleregn" over Stalheimskleivane og dalen nedenfor enn noe særlig presisjonsild...?
Vedlagte kopi av en 'Tysk PowerPoint" fra Folke Myrvang sin flotte 'MG-bibel' , MG34-MG42 GERMAN UNIVERSAL MACHINEGUNS, sier vel litt om hvordan dette kunne arte seg :cry:
(Gitt at det ikke var en 'vinglete byttemitraljøse' som var i stillingen da ...)

KOS
Attachments
20071227_064_1.jpg
20071227_064_1.jpg (73.08 KiB) Viewed 427 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Okei, da kunne vel hele det veistrekket og jordet bak ha blitt 'utsatt for spredte blybyger' ;-)
Igjen - jeg er ingen infantersit/ MG-skytter, men skal man ha noe effekt av ilden må den vel treffe direkte, og ikke som kuler fallende fra ovn (MG er jo ikke noe krumbanevåpen..)? Jeg skulle tro at det er vanskelig å styre ilden når du i praksis skyter ned fra en steil fjellside ut i en dal, kontra f.eks. å bestryke over en åpen slette?

Jeg bare lurer - det er jo ikke noe tvil om at det er en MG-stilling, og den ble nok ikke plassert der tilfeldig.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:...men skal man ha noe effekt av ilden må den vel treffe direkte, og ikke som kuler fallende fra ovn (MG er jo ikke noe krumbanevåpen..)?
Faktisk, jo - det finnes skyteprotokoller for krumbane (indirekte ild) også for sMG (ref. omtalte bok) , men da for bruk der mitr.laget kan ligge f.eks. bak dekning (høyde) , på lange hold - opp til 3500m :shock:

En 'PowerPoint' også om det temaet vedlagt (Igjen fra Folke Myrvang sin eminente bok):
( Også omtalt i tråden "Kombi-bunkere" på Vardafjellet, Haugesund )

mvh
KOS
Svein Halse, svarer på et innlegg i HV-bladet (1964) wrote:As heavy machineguns (sMGs) the 34 and the 42 are quite superb. When firing at distances up to 3,000 meters and closer, the firestorm is colossal and quite deadly. Here you will get to know the 34 and the 42 and how they really should be used. I find it quite unsatisfying that the HV is not equipped with these mounts, which belongs to the 34 and the 42 and which give the guns their full efficiency.
Attachments
Merk, Optisk MGZ
Merk, Optisk MGZ
MG34-MG42.JPG (84.15 KiB) Viewed 405 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6386
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Faktisk, jo - det finnes skyteprotokoller for krumbane (indirekte ild) også for sMG (ref. omtalte bok) , men da for bruk der mitr.laget kan ligge f.eks. bak dekning (høyde) , på lange hold - opp til 3500m
Ok, den er grei :)

Krumbane var vel kanskje ikke den beste sammenligningen akkurat i dette tilfellet dog, hvor MG ligger betydelig høyere (og på kortere hold). Det jeg tenkte var at posisjonen vil gi vesentlig mindre "virkningsfelt" i målområdet - forsøkt illustrert i tegningen under. Må jo også være litt sltsomt å skyte i så bratt nedadgående vinkel - stillingen ser jo rimelig "normal" ut ift. montering av våpen (med mindre skuddsekor er mer mot venstre og primært dekker veien som slynger seg oppover dalsiden (ikke så lett å se av bildene)?
Attachments
MG.jpg
MG.jpg (27.5 KiB) Viewed 398 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Ja, du har jo utvilsomt rett i dine betraktninger - ikke desto mindre, stillingen er laget, og jeg tror nok kilometeren og over var forbeholdt denne primært. :)
Og det skulle ikke forundre meg om det finnes minst en liknende posisjonert stilling - samt lavereliggende bunkere/stillinger for MG med bestrykende virkning på veien/slettene.
Okke som, en flott bunker er det.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
RasmusTerne

InTressante betraktninger..Dette forklarer vel beretninger fra felttoget i Narvik-fjellene, hvor norsk fremrykning flere ganger ble stoppet av tyske MG i overhøyde i fjellskråningene på 2-3 km. avstand. Trodde dette var på grunn av overforsiktighet fra norsk side,men..
En annen ting er at det ser ut som om tyskerne ikke tok det så nøye med dødvinkler. På flere kystfort er noen MG stillinger plassert oppe på en bratt skrent, med en dødvinkel på 50-150 meter foran våpenet.
Sigfred R.
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

KOS wrote:Ja, du har jo utvilsomt rett i dine betraktninger - ikke desto mindre, stillingen er laget, og jeg tror nok kilometeren og over var forbeholdt denne primært. :)
Og det skulle ikke forundre meg om det finnes minst en liknende posisjonert stilling - samt lavereliggende bunkere/stillinger for MG med bestrykende virkning på veien/slettene.
Okke som, en flott bunker er det.

mvh
KOS
Med Mg 34 på trefot (mitr) var det mulig å stille inn begrensning i side bevegelse og automatisk spredeverk i dybde samt at det var et ypperlig kikkertsikte. Dermed var det mulig å stille inn så nedslagsfeltet for skuddene vat nøyaktig så bredt og dypt man ønsket. med sikte på intil 3000 meter var det mulig å legge ild direkte på et mål så langt ut. Forøvrig viser tegningene foran at det mange meter spart ved å skyte så langt nedover.
Mg 34 på trefot var et formidabelt våpen å møte.

ervold
BBM
Posts: 45
Joined: 23 Dec 2010 4:41
Location: Sunnmöre hinterland

cepe wrote:Jeg var på tur forbi Stalheim hotell sist helg og den som leter han finner....

MG-bunker "Lorelei" nedbygd i terassen foran Stalheim Hotel med utsikt over hele Nerøydalen :D
DSCN4129.JPG
Stalheim hotell var et lebensborn-anlegg under krigen (fra 1943). Det skal være flere bunkere i området.
Akkurat der veien går over elva, er der på høyre siden 2 innganger til ett fjellanlegg.
Om dette er fra krigens dager aner jeg ikke, så de bare tilfeldig når jeg kjørte forbi her i sommer og oppdaga de pga. nyetablert rasteplass.
Men de passer jo perfekt med utsikten fra MG-bunkeren.
Post Reply

Return to “HORDALAND”