Hei! Min far har förtalt litt om de han minns når han var liten gutt. Han vokste opp vid Amalienborg vid Sköyen det var da 1934, litt senere 1941 flytter han till Bestum, Väkeröveien og det er der han hör tyskene komme, han flyr ned i bekken med oldermor og sitter der en stund og siden går de tillbake till huset. Da under året kommer det en Spit Fire som er jaget av en messerschmitt, de skjyter på varandre, og deler faller ned i haven.
Han hör hur kanon batteriet i Smedstads dammen skjyter på Spit Firen,
Noen gang går han og en kamerat till tyske barakkene og pröver litt tyske prat, feks "Guten tag" og noen andre enklere ord.
Etter krigen blev det amerikanske soldaterna som overtokk Smedstads dammen jelter, så da sprang min far og kameraten runt og samlet autografer. De hadde lärt seg noen enkle fraser som" vil ju plis rajt jor neim hir?" Og skreiv gjorde de.
Det gikk rykte om att amerikanerne ved Smedstads dammen delte ut sjoklade, så noen gutter gikk dit og om man hadde litt skokrem till soldatene så fikk de litt sjokolade tillbake.
Farn min har förtalt litt om Smedstads dammen
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Vet ikke om du har sett denne gamle tråden på NUAV:
http://f16.parsimony.net/forum28300/messages/1108.htm
Ihvertfall en kar fra Australia som var på Smedstad like etter krigen som forteller litt. Kanskje verdt å kontakte ham?
Ang. Tyskernes bruk av området vet jeg fint lite & ingenting, bortsett fra at det er oppført et "Alarmflakbatterie" der i 1944...
Erik
http://f16.parsimony.net/forum28300/messages/1108.htm
Ihvertfall en kar fra Australia som var på Smedstad like etter krigen som forteller litt. Kanskje verdt å kontakte ham?
Ang. Tyskernes bruk av området vet jeg fint lite & ingenting, bortsett fra at det er oppført et "Alarmflakbatterie" der i 1944...
Erik
Takk för jelpen. Jeg har ikke sett dette gamle inlegg fra 2000.
Jeg hvill gjöre ett försök att skrive till han(om han nu fortsatt lever) det er ju skrivet i 2000.
Jeg har gjort ett sök på smedstads dammen på "nuav" og fikk frem namnet på en tysk förer som hadde befäl over det området, men det er allt jeg har funnit.
Jeg hvill gjöre ett försök att skrive till han(om han nu fortsatt lever) det er ju skrivet i 2000.
Jeg har gjort ett sök på smedstads dammen på "nuav" og fikk frem namnet på en tysk förer som hadde befäl over det området, men det er allt jeg har funnit.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Jeg har nå snakket litt med mannen fra Australia. Han hvar stasjonert i Lilleström mest av sin tid, men den 25 desember 1945 var han ved Smedstads dammen kun en dag. Men det eneste han kunne förtelle var att alle tysker som var kvar var i fengsel i ett leier i Oslo. På spörsmålet om han så noen bunker eller kanoner så svarte han att han hadde sett så mye kanoner på sin vei gjenom europa så han husker ikke noe serskilt fra Smedstad.
Men han sente noen bilder på en suvenir som han tokk fra Quislings Mercedes som kun fanns i 6 eksemplar i världen.
Men han sente noen bilder på en suvenir som han tokk fra Quislings Mercedes som kun fanns i 6 eksemplar i världen.
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.