Lokasjoner på bomberom på øvre romerike

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
JanEgil

hei.

I den forbindelse att vi skal ha ett sted og trene pistolskyting på vinteren, så leter vi etter ett bomberom/bunkers osv som kan benyttes til dette.

Noen som kjenner til noe nedlagte bomberom?
Ønsket plass er ullensaker/nannestad/eidsvoll/

andre steder i nærheten er også av interesse.
JanEgil

fjellhaller er også helt supert.
Knut Ø.

Men du vet at om det ikke er rigget og godkjent for skyting der fra før så må lokalet oppfylle alle krav til sikkerhet, rikosjettsikring (spes. viktig i fjellhaller), ventilering, blydeponering etc og godkjennes av politiet? En må også kanskje ha dispensasjon fra div områdereguleringer.

Beklager dersom jeg misforstår men fikk ett inntrykk av at dere antar at det kan skytes i hvilket som helst anlegg... Det kan det ikke uten videre.
JanEgil

er klar over kravene som stilles, men først må man ha ett sted å søke på.
TommyG
Site Admin

Eneste jeg kan komme på i forbifarten er vel de bunkerne som ligger ved utskytningsområdet til Nike-batteriet på Nes, men jeg har ingen anelse om hvordan disse ser ut innvendig eller om de er egnet til noe slikt. Området er i privat eie i dag, så vidt jeg vet.
--
Tommy
Christian B

Det beste er vel å ta kontakt med Kommunen direkte, evt. Sivilforsvaret å høre om mulighetene.
Min mening er att en bunker er lite egnet for skytebane mtp størrelse, og utforming, en fjellhall, eller ett nedlagt tilfluktsrom er best egnet, der vil det oftest være ett allerede eksisterende ventilasjonsanlegg som kan benyttes, og er enklere å tilpasse til forskriftene til skytebane.

Det er Sivilforsvaret som sitter med lister over nedlagte tilfluktsrom/fjellhaller, evt. byarkivet. Så jeg villet startet der.

Sikkert endel her på forumet som kunne vært behjelpelig, men du gir litt lite info om behovet, størrelse etc, hvor stor er klubben o.l.
JanEgil

satser på att det er ca 10-20 personer som kommer til å skyte der.

vi skyter under regi av nfps om det er noen som kjenner til det. www.nfps.no

www.okts.no har jo tilfluktsrom som skytebane, så noe slikt er av interesse.
det er det tilfluktsrommet som ligger under st hanshaugen.
Christian B

Jeg forstår det slik at dere 10-20, er er medlem av en skyteklubb, der praktisk skyting blir nedprioritert?
Det er ikke uvanlig, desverre.,verre er det i praktisk rifle ;)

Samle de som er interessert i praktisk, og dann en ny klubb. (da må det dannes ett styre, i likhet som ett firma/foretak)
JanEgil

vi er i startfasen der, om å samle sammen flere klubber. men ting tar tid.

der jeg skyter er vi faktisk den gruppa som er mest aktive, mens den kaffedrikkende restgruppa sitter og kritiserer og bremser.

skyter praktisk rifle og, ja her er det enda værre.
Knut Ø.

Fikk ikke tatt praktisk-kurset sist jeg hadde sjansen. Er lite aktivitet i praktisk-klubben her for tiden men håper det tar seg opp igjen. Men her er det ingen som bremser og legger kjepper i hjulene. Det har med å gjøre at folk er i ulike faser i livet, med familie, noe jobber offshore, noen utenlands osv. Mange faktorer.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”