Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Jeg vet ikke men prøver å tippe: En peilesender for for å veilede fly? 

Korrekt Erling! Akkurat denne modellen heter "Ringtrichterrichtungshoerer", forkortet til RRH. Den hadde en nøyaktighet på 2° og kunne høre målet på 5 til 12 km avstand.
Den ble brukt til grovinstilling av lyskasterene, og nedprioriterte steder som ikke fikk radar. Vil tro den sto et stykke unna lyskasterene for å unngå bråket fra aggregatene.

Den ble brukt til grovinstilling av lyskasterene, og nedprioriterte steder som ikke fikk radar. Vil tro den sto et stykke unna lyskasterene for å unngå bråket fra aggregatene.

Hehe, Erlings svar var mye mer utfyllende.Tarjei wrote:Svaret mitt var jo forsåvidt riktig, Hochegerät betyr jo høreapparat....men du skal heller få denne Erling![]()
Men for å høre et fly på 12 kilometers avstand trenger man jo ikke akkurat et slikt apparat...

Trenger kanskje ikke apparatet for å høre flyene, men man trenger det for å vite nøyaktig hvor de er.
HeisanErling wrote:Riktig det! Her opp er det en god oversikt.....Nå har du bare 2 hjelpemidler igjen...
Erling
Det må vel være marine-flak batteriet i Olsvik? Og i såfall stod det vel et sentralsikte (Kdo. Ger 40?) tilknyttet 10,5 cm SKC/32 i denne stillingen da krigen sluttet?
Øystein M.

Det var det jeg var på jakt etter. Synd at de har fjernet den. (foto Erik Ettrup)
Din tur.
Erling
- Attachments
-
- frederikshavn_avstandmaler_787.jpg (60.68 KiB) Viewed 1503 times
Last edited by Erling on 29 Nov 2007 22:31, edited 1 time in total.
Sorry, må nok la den ballen gå videre til noen andre. Har relativt nylig gjenopptatt min interesse for tyske anlegg etter noen års dvale, takket være dette utmerkede nettstedet , så det er dårlig med digitale bilder i samlingen enn så lenge.
Øystein M.
Øystein M.
Da kan kanskje noen si hvilken øy jeg er på nå 

- Attachments
-
- MKB-quiz.JPG (73.98 KiB) Viewed 1471 times
Du er på Tarva, kjenner igjen plastposen.