
Meg og Knut Øyvind var inne å tok en titt på disse. Noen som kan si noe om hvilke kanoner de har tilhørt?
Legg merke til inskripsjoner: KM 1940 og 217 40.
Det ene hjulsettet ser ut til å ha blitt forsterket noe av verftet.
Mvh
Kim G J
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Jeg skal sjekke nærmere med verftet om noen vet hvor det er kommet fra. Det som er blitt meg fortalt så langt er at det stammer fra Florø en plass. Det er også sagt at der stod 2 stk kanoner i feltmessige stillinger, med romertall og kompassrose nedfellt i betongen. Og at disse kanonene ble demontert til gjennbruk ved det nyoppstarta skipsverftet "Ankerløkken". Løpene ble dreiet til hydraulikk sylindere i stempel presser (stansemaskiner osv.). Har snakket med ett av mekanikerne som var med å utføre jobben og han forteller at det også brukte noe hydraulikk deler fra kanonene, og at de visstnok skulle være av veldig god kvalitet. Videre mener han å huske at innvendig diameter på løpene de dreiet kunne være mellom 75 og 105mm.dette kan muligens være en transportaksel m/hjul til en 21 cm Mörser 18 ( 21 cm Mrs.18 ) fra Krupp, ut i fra felg-mønster og størrelse. Hovedhjulene til kanonen ville vel nådd Knut Øyvind til skuldrene eller noe sånt.
Delvis enig med konklusjonen.KOS wrote:Hei, dette kan muligens være en transportaksel m/hjul til en 21 cm Mörser 18 ( 21 cm Mrs.18 ) fra Krupp, ut i fra felg-mønster og størrelse.
Fra http://de.wikipedia.org/wiki/210_mm_Mrs_18 :
Hvor går skille til "tyngre tysk artilleri"? Og ut fra størrelsen på kanonhjulene, hvilket kaliber er sannsynlig?Standard hjulsett produsert for tyngre tysk artilleri.
Produsent: Krauss-Maffei
Ut fra bildene er dette hjulganger beregnet for kraftigere laster. Et PAK-hjul ville være laget av tynne pressplater og være uegnet for bruk på Aker. Konklusjonen må derfor bli at dette må være restene av forstillinger for tyngre feltskyts. Slikt materiell (forsillingsaksler fra alle typer kanoner) var svært ettertraktet og i arkivet etter Direktoratet for Fiendtlig Eiendom (DFFE) finnes det hauger av saker der de enkelte industriområder var inne og øremerket slik materiell for sine fabrikker. Skipsbyggingsindustrien var blant annet på jakt etter tungløftutstyr og tungtransportutstyr. Eksempelvis kan det nevnes at da man i 1949 lot franskmennene få med seg den eneste skikkelige tungtransportvognen som fantes i Norge (for transport av 38 cm og 40,6 cm kanonrør) ble det et skikkelig ramaskrik.Knut Ø. wrote:Har studert eindel bilder av ulike PAK våpen og diameteren på hjula peikar mot 37-50mm kaliber, og felgmønsteret går mykje igjen på Krupp-produserte våpen. Men som oftast er det smalare sporvidde på desse.
Det er derimot ikkje sikkert at dei har stått på ein PAK....