Identifisering flybomber/luft/dropptanker eller noe annet ?.

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Revtangen

Har noen "jerntanker" liggende. Hva er dette. Har sett disse på skrothauger på Lista. Min bestefar brukte en som trykktank i forbindelse med vannpumpen i boligen. Det er vinger på bak orginalt på noen. Mine har blitt etterbrukt som trykktanker tror eg. (Flybomber ?, Dropptanker for fly (Reservetanker) ?). Eg har sett disse i flere lengder. Kansje noen som vet.
Attachments
Uidentifiserte "tanker".
Uidentifiserte "tanker".
Jederensrev nr 21 003.jpg (193.54 KiB) Viewed 790 times
Last edited by Revtangen on 24 May 2012 18:47, edited 1 time in total.
Erik H
Site Admin

disse så spennende ut, men har du noen bilder som er bakfra, eller nærmere? er det ingen skrift på disse?

Erik
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Natter

Bedre bilder og mål ville helt klart hjelpe... Ut fra postet bilde ser dette umiddelbart ut som trykkluftbeholdere.

Dropptanker: Høyst tvilsomt, da disse normalt var mindre "solide" (aluminiumsplater), og mer dråpeformet/aerodynamisk utformet. Bombeskall er en mulighet, men da er de helt klart modifisert (igjen kan mål på lengde og diameter + bedre bilder være til hjelp).
Revtangen

Lengde ca 2,5 meter. Diameter ca 0,5 meter. Bilder får tas når det er lyst.

Malingsrester som ser ut som tysker grå farge. Ingen merking oppdaget så langt. Vedlagte bilde viser en som låg på Lista for ca 25 år siden. Denne er uten påsveiste nippler som mine har fått etter krigen. Tviler på trykkluft tanker orginalt. Har også bilder av en som er litt kortere med orginal hale med vinger bak. Dette må være noe flygreier. Merkelig at ingen her har sett disse. Eg tror det var flere i området her på Jæren som brukte disse som trykktanker på vannpumpene etter krigen og dei var da benevnt som "flybomber".

(Bilde ikke vedlagt. Problemer med bildeopplasting. Må sjekke dette senere).
Last edited by Revtangen on 22 May 2012 17:06, edited 1 time in total.
AYF

Flybomber er det ikke,spørsmålet er om det er trykktankene fra en Tysk Torpedo.
Diameteren på en 7 meters torpedo var 53 cm,kan stemme ganske bra hvis disse var ca en halvmeter i diameter. :?
Natter

AYF wrote:Flybomber er det ikke,spørsmålet er om det er trykktankene fra en Tysk Torpedo.
Nei, ligner ikke på det engang (må i så fall være bygd helt om, med nye endestykker - bildet antyder at den ene enden smaler inn lik en bombekropp).
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”