Torvberget

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
dannyfugl

Er det noen her inne som sitter på informasjon om bunkersen(e?) på torvberget i Sola krossen (sola kommune..) rett ved Esso bensinstasjon?
Inngangen har blitt stengt igjen med store steiner, og halve plassen er omringet med gjerder. Det eneste som er igjen er taket, med luftehull. Jeg tror også det er en bunkers nedfor men jeg er ikke helt sikker.
Det hadde vært kjekt om noen viste noe mer om dette anlegget, det må jo ha blitt brukt til noe.

Mvh Daniel :bra:
Attachments
torvberg.jpg
torvberg.jpg (89.25 KiB) Viewed 1040 times
Asbjørn²

Interessant, denne var ukjent for meg! Har du noen bilder? Hvis det er en standardisert bunker, så kan nok typen si litt om bruken.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
dannyfugl

Jeg tok noen bilder i går, men det var ganske mørkt. Skal se nærmere i dag, kan ta noen bedre bilder da. :bra:
Asbjørn²

Jeg var innom en tur i dag, glemte mobilen i bilen, så fikk ikke tatt noen bilder.

A: Luftvernstilling med dekningsbunker under, stillingen er laget av jernbanesviller eller lignende, sansynligvis norsk. Bunkeren under er såpass begravet at det er vanskelig å si om den er tysk eller norsk.

B: Hovedbunkeren, denne var spesiell. To skyteskår i retning Forus, motsatt side peker rett mot Sola flyplass, denne siden har en vegg som ser ut til å være delvis murt igjen med murstein, helt nederst på nivå med bakken er det to avlange vinduer(?) med kraftig gitter. Fant ikke inngangen.

C: Ukjent, såg ikke denne da jeg var der.

D: Her nede var jeg ikke, men på flyfotoet kan det minne om en inngang til et fjellanlegg, noe som kan forklare hvorfor jeg ikke fant inngangen til bunkeren.
bunker.jpg
bunker.jpg (188.93 KiB) Viewed 963 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
Henning Dalsvåg

Hvor store er de steinene som blokkerer inngangen til den store bunkeren ? Er det ikke mulig
flytte litt på dem slik at man kan komme seg inn?
Blir spennende å se hva mer som blir funnet her etterhvert .
Mvh Henning Dalsvåg
dannyfugl

Det skal være en steinrøys (merket på kartet), store steiner, må være flere menn for å løfte evt. Du ser ikke steinene med første øyekast, det har vokst vegetasjon på steinene siden den gang. Bak der skal det være en gang, med en jerndør og en stor hengelås, slik jeg husker det.
Angående de bildene, så glemte jeg kamera i bilen til han som var med og har enda ikke fått tak i ham.

Mvh Daniel F.
Attachments
inngang.jpg
inngang.jpg (306.99 KiB) Viewed 903 times
H_c

dette har vert hjemmeverns lager i mange år hvis jeg ikke tar feil..
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”