Kan noen stoppe galskapen? Ødelegge bunkere - igjen!

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
overland53

Nå er det nye bunkere som skal fjernes + det tyske sandbehandlingsanlegget ute på Lista. Er ikke dette kulturminner som krever at fylkeskonservator "og hele butikken" er enige? Er det ingen måter å stoppe dette på? Kan man starte en mailaksjon mot kortsiktig tenkende politikere og byråkrater?

http://favis.no/artikkel.asp?Artid=91509
Natter

overland53 wrote:Er ikke dette kulturminner som krever at fylkeskonservator "og hele butikken" er enige?
Er vel greit besvart i artikkelen og de andre to som det er linker til.

Jeg er bortreist og har ikke tilgang til bøker, notater og oversikter, så jeg er usikker på hvilke installasjoner det er snakk om. Lenge siden jeg "kartla" dette området på luftfoto også, så jeg kan ikke basere meg på hukommelsen. Er det et Flak-batteri, et støttepunkt eller en radarstasjon (området minner litt om lokaliseringen til en av radarstasjonene der nede, men jeg kan huske feil)? På luftfoto ser jeg bare tre-fire bunkere midt ute i åkeren?
RasmusTerne

Rart at Naturvernforbundet ikke har reagert mot sprengning i området dersom det er hekke/hvileområde for fugler.De er jo ellers høyt på banen når det gjelder vei -og jernbanetraseer gjennom slike områder.
Det spørs vel også hvilken sammenheng disse bunkerne står i,som Natter skriver.
Ellers tror jeg nok løpet er kjørt når det gjelder bevaring av bunkerne.
Alt kan desverre ikke bevares,så man må velge sine slag med omhu.
Vi har jo en sak her i Troms om bevaring,(Bjarkøy), men her gjelder det et komplett tysk fort,"uberørt" av det norske forsvaret.
Sigfred R.
Knut Ø.

RasmusTerne wrote:Rart at Naturvernforbundet ikke har reagert mot sprengning i området dersom det er hekke/hvileområde for fugler.
Og det er jo kjent, for oss iallefall, at det skal litt mer til en bare en liten salve for å knekke disse...
Erik H
Site Admin

mange har prøvd flere ganger å hindre at verdigfull historie går tapt, men som enkelperson har man lite å si

Ble kjent med at Marka på Lista skal sikres for noen måneder siden. Vi er nok, som alltid, 2 år for seint da vi ikke kjenner til hva som foregår mellom de forskjellige etater. Når vi oppdager gravemaskinene så er løpet kjørt Det spesielle med Marka er at det ikke bare skal sikres, men tydeligvis også bli et krigshistorisk område og jeg håper de klarer kombinasjonen sikring og display på en fin måte. Skal sjekke med min kontakt om hvor langt de har kommet, men det blir ikke før etter 19. mars da jeg sluttfører et prosjekt.

vel, vi er nok nødt til å tenke annerledes når det gjelder å berge mest mulig bunkere. ikke for at jeg ikke betviler at det er et HMS spørsmål, men at fremtidige generasjoner blir litt fattigere med fravær av minner fra krigen.

Jeg jobber faktisk med hvordan vi kan gå fram som gruppe. håper å ha noe klart til tidlig april, men den som vil være med å forme dette kan kontakte meg allerede nå. Er du på facebook så søk etter gruppa "kystfort". ikke mye som skjer der, men vi er nødt til å starte en plass.

Vi starter der vi er, gjør det vi kan med hva vi har.

Jeg tenkte det ville være greit med et lite møte i Trondheim i april. Regner med at det bare blir medlemmer fra Trondheim, men alle er velkomne. mer info om dette kommer uke 13.

Møtet blir i regi av Fosen forsvarsforening: Fosen forsvarsforening er åpent for alle i Norge og ønsker du å støtte vår agenda, sammens med kystfort.com, med å bevare mest mulig av tysk infrastruktur så meld deg inn. Gjennom forsvarsforeningen så har vi muligheten til å være mer ryddig mht. å påvirke beslutningstakere.

http://www.forsvarsforening.no/kontakt/blimedlem

husk å skrive: fosen forsvarsforening

ikke så mye action på disse sidene.. men sjekk http://www.fosenff.com

Mvh Erik Hårberg
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”