Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.
Ettersom det var spørsmål om Sponviken fort (ikke skanse) kommer det litt her.
Sponviken fort.
Gps: N 59° 5.361', E 11° 13.506'
Statens kartverk. Kartblad 1913 III Halden, 276 521.
Som en fremskutt forsvarsverk og som sikring av til sjøveien til Halden og Fredriksten ble det i 1675 bygget en redutt av jord og tømmer på toppen av Kjeøya ved Sponviken. Redutten hadde form som en enkel firkant. I 1677 hadde redutten to 3 punds jernkanoner. I 1678/79 berettes det at skansen ble tjæret for å ikke råtne. I løpet av 1698–1710 ble skansen helt bygd om til et fort av stein med et massivt tårn i to etasjer. Fortet hadde 3 tenaljer og en halvmur. På tenaljene var det plassert 10 kanoner: Fire12-pundere, to 6-pundere og to - pundere. Plantegningen viser at det har en irregulær form med tre tenaljer foran det murte tårnet med valmet tak. Fortet var ca. 50x50 meter stort.
I 1716 var besetningen på 80 artillerister og infanterister på fortet.
Den 5. juni slo svenskene til mot fortet. Først med geværild fra 200 mann, senere økt til 900 mann. De fikk satt seg fast på fjellet, men kom ingen vei med bare geværild. To kanoner beskjøt festningen fra andre siden av fjorden. Svenskene satte inn to store mortere som skjøt til sammen 160 skudd mot festningen, hvorav de fleste traff innenfor murene. Etter en misforståelse overga nordmennene fortet. Svenskene sprengte fortet bare to dager etter at nordmennene overga seg.
Fortet er aldri blitt restauret eller bygd opp igjen. I dag kan en se små forhøyninger i Terrenget og restene av et hvelvet rom av stein.
Legger ved kart fra det Svenske krigsarkivet over Sponviken fort.
Attachments
sponvika. Svenske krigsarkivet.jpg (78.79 KiB) Viewed 1443 times
Noen av stillingene og løpegravene på Kjeøya er meget forseggjorte laget i granitt, kan ha blitt laget i beredskapstiden før 1905. Jeg skal undersøke saken nærmere med kjentfolk på stedet.
Min kjentmann i området sier:
Alle løpegraver, mitr stillinger og ammo bunkere er bygget av tyskerne sommeren 1941-1942.
Det eneste man hadde på Kjeøya (Kidøen) i 1905 var en mobil observasjonspost.
Var en ny tur her, denne gang sammen med Kjetil R. For mitt vedkommende fant vi 2 nye skytestillinger i Sponvika samt ca. 200 m. løpegraver ved Grønnbukt.
Den ene stillingen dekker Ringdalsfjorden, og bukta inn mellom Kjeøya og Sponvika, og den andre dekker bukte på motsatt side samt Korterødkilen.
Grønnbukt:
Dette er noe av det mest omfattende og elegante system av løpegraver jeg har sett. Det er dog ikke helt ferdig i motsatt enda men gravene strekker seg over et langt strandområde. Det er også en del ulike skytestillinger int. en rekke steder.