Tistedalen:
Veden skanse var fra 1903 opparbeidet med jordvoller og
29 åpne kanonstillinger.
Her kunne plaseres 10,5 cm kanoner og 8 stk. 8,4 cm feltkanoner
samt infateri.
Veden skanse:
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Vet du sånn eksakt hvor denne skansen er, og om det er noe å igjen å finne idag?jacob160 wrote:Tistedalen:
Veden skanse var fra 1903 opparbeidet med jordvoller og
29 åpne kanonstillinger.
Her kunne plaseres 10,5 cm kanoner og 8 stk. 8,4 cm feltkanoner
samt infateri.
Har prøvd å finne fram på Google og nettbasert kartverk men har ikke klart å få noe helt eksakt plassering.
MVH Morten C.
MVH Morten C.
Berg Bygdetun
Men, Veden i Tistedalen ligger jo Her
Men, jeg har ikke klart å lokalisere hvor Berg Bygdetun ligger daBygdetunet ble anlagt på vollene til Veden skanse i Tistedalen allerede
i 1947. Det hyggelige tunet har stue, stabbur, låve og fjøs ifra 1800-tallet.

--
Tommy
Tommy
Jeg sitter ikke på noen fasit, men Veden på det kartutsnittet tror jeg er navnet på eiendommen/ huset (sliter i alle fall med å finne noe som ligner et bygdetun i nærheten - skal jo være en del bygg der).TommyG wrote:Men, jeg har ikke klart å lokalisere hvor Berg Bygdetun ligger daMen, Veden i Tistedalen ligger jo Her
På den andre siden av byen ligger Berg kirke (i dette kartutsnittet), og der er det i alle fall noen potensielle kandidater for et "bygdetun"..?
Uansett: For en lokalkjent er det sikkert ikke vanskelig å spørre seg frem til rett sted, siden det tross alt er en del aktivitet der (så spørs det om det er noen spor av skansen i dag).
Jeg ville sette pris på en tilbakemelding med posisjon på kartet når stedet er lokalisert...

Tusen Takk for innsatsen alle sammen.
Har t.o.m. spurt noen Halden`sere jeg, men uten å få klarhet.
Utifra mitt blikk kunne jeg ikke se noe voller så jeg støtter meg til "natter" sin påstand om at det ikke finnes, om ikke i beskjeden grad noen voller der. Da er det p.g.a. mangelen på voller
som har forvirret meg, men jeg gikk ut ifra at det var i nærheten
Da blir det nok en tur til Halden til våren også.
MVH Morten C.
Har t.o.m. spurt noen Halden`sere jeg, men uten å få klarhet.
Utifra mitt blikk kunne jeg ikke se noe voller så jeg støtter meg til "natter" sin påstand om at det ikke finnes, om ikke i beskjeden grad noen voller der. Da er det p.g.a. mangelen på voller
som har forvirret meg, men jeg gikk ut ifra at det var i nærheten

Da blir det nok en tur til Halden til våren også.
MVH Morten C.
MVH Morten C.
Gps: N 59° 8.163', E 11° 26.586'
Statens kartverk. Kartblad 1913 III Halden, 398 578.
1901 eksproprierte staten eiendommen Marienlyst og kjøpte en del av Veden gård til sammen 2570 mål for til sammen 24 000 kroner. Veden skanse ble bygget i 1901–02 som et firkantet lukket verk, en såkalt stormfri batteriskanse med 5–10 meter bredt piggetråd piggetrådhinder rundt.
Batteriet var bygd av kraftige jordvoller med 29 åpne kanonstillinger for mobilt skyts og dekningsrom for soldatene. Batteriet var bygd med kanonstandplasser til tre fronter og infanteristillinger på den fjerde fronten. Krigsoppsetningen var ca. 450 mann.
Det er litt usikkert hvor mange kanoner det var her i 1905, men det var antakeligvis seks 8,4 eller 7,5 cm kanoner her. Batteriet kunne brukes både av presisjonsskyts og feltartilleri.
Stillingen ble betegnet som en meget sterk stilling i 1905.
Skansen ble demolert etter fredsforhandlingene i 1906.
Statens kartverk. Kartblad 1913 III Halden, 398 578.
1901 eksproprierte staten eiendommen Marienlyst og kjøpte en del av Veden gård til sammen 2570 mål for til sammen 24 000 kroner. Veden skanse ble bygget i 1901–02 som et firkantet lukket verk, en såkalt stormfri batteriskanse med 5–10 meter bredt piggetråd piggetrådhinder rundt.
Batteriet var bygd av kraftige jordvoller med 29 åpne kanonstillinger for mobilt skyts og dekningsrom for soldatene. Batteriet var bygd med kanonstandplasser til tre fronter og infanteristillinger på den fjerde fronten. Krigsoppsetningen var ca. 450 mann.
Det er litt usikkert hvor mange kanoner det var her i 1905, men det var antakeligvis seks 8,4 eller 7,5 cm kanoner her. Batteriet kunne brukes både av presisjonsskyts og feltartilleri.
Stillingen ble betegnet som en meget sterk stilling i 1905.
Skansen ble demolert etter fredsforhandlingene i 1906.