Hvilket batteri hører dette til?
Og hva avbildet?
Jeg var her i sommer. Utrolig mye å se på denne halvøya, og dette er det største batteriet i området.
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
-
- Attachments
-
- qCIMG7346.JPG (745.41 KiB) Viewed 1237 times
Det var raskt levert, og helt riktig.
Ut i fra den informasjonen jeg sitter med så ble det bygget i 40. Prøveskutt våren og sommeren 41. Kanonene ble begynt flyttet høsten 41, og den jobben var de ferdige med i løpet av vinteren-våren 42.
Forøvrig et veldig fint museum i stilling 2, samt leitstanden på bildet. Stilling syd og ammobunkerne er fortsatt på militære hender. Stilling nord er forlatt.
En artig ting er at fundamentene til traverskrana fortsatt står intakt.
Ut i fra den informasjonen jeg sitter med så ble det bygget i 40. Prøveskutt våren og sommeren 41. Kanonene ble begynt flyttet høsten 41, og den jobben var de ferdige med i løpet av vinteren-våren 42.
Forøvrig et veldig fint museum i stilling 2, samt leitstanden på bildet. Stilling syd og ammobunkerne er fortsatt på militære hender. Stilling nord er forlatt.
En artig ting er at fundamentene til traverskrana fortsatt står intakt.
- Attachments
-
- qCIMG7325.JPG (822.29 KiB) Viewed 1227 times
Ikke spesielt enkel om man ikke har vært der! Kanskje en ide å komme med et hint? Hvis ikke det kommer noe svar innen i kveld så legger jeg ut en ny. Litt kjedelig når det går en uke uten svar. 

Begynner å bli sløv ser jeg... Trodde ikke denne skulle være vanskelig (ikke så lenge siden vi var her sist i quiz-sammenheng...). Det bør tydelig fremgå av stillingen at det er snakk om et batteri som ble evakuert sydover høsten '44/vinteren '45. Fylket er Nordland.
HKB 36/971 Ramberg ?
I følge lister og bøker så hadde Ramberg 15,5cm skyts. Er ikke disse stillingene og lavettene som står igjen der for 10,5 cm kanoner ? Noen som vet ?Natter wrote:Det stemmer naturligvisThomas L wrote:HKB 36/971 Ramberg ?
Nytt spørsmål kommer om litt

Thomas
Og her er neste spørsmål. Hvor ?
- Attachments
-
- Q6.jpg (204.04 KiB) Viewed 1096 times
15,5 cm sFH 414 flyttet fra Finnmark ble montert i samme type sokkellavett som 10,5 cm under evakueringen.Thomas L wrote:I følge lister og bøker så hadde Ramberg 15,5cm skyts. Er ikke disse stillingene og lavettene som står igjen der for 10,5 cm kanoner ? Noen som vet ?Natter wrote:Det stemmer naturligvisThomas L wrote:HKB 36/971 Ramberg ?
Nytt spørsmål kommer om litt![]()
Thomas
JEF
J E F wrote:15,5 cm sFH 414 flyttet fra Finnmark ble montert i samme type sokkellavett som 10,5 cm under evakueringen.Thomas L wrote:I følge lister og bøker så hadde Ramberg 15,5cm skyts. Er ikke disse stillingene og lavettene som står igjen der for 10,5 cm kanoner ? Noen som vet ?Natter wrote:Det stemmer naturligvisThomas L wrote:HKB 36/971 Ramberg ?
Nytt spørsmål kommer om litt![]()
Thomas
Takk for svar JEF, da skjønner jeg.

For å gi et hint til spørsmålet 3 poster lenger opp så er vi fortsatt i nord
Thomas

Thomas
Du har helt rett Stig. Din tur