Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.
Ut fra beskrivelsen i artikklen ser det ut til å være snakk om sjøminer (mtp. historien for stedet er det vel kanskje mer sannsynlig med etterlatenskaper fra feltene på land, enn at to sjøminer tilfeldigvis har funnet veien dit..?)
Henning!!!!
Jeg må si jeg er veldig veldig skuffet. Skuffet over at de ikke var DU som fant disse minene idag. Du som er der nede pg graver i sandynene omtrent daglig... Og så kommer det en annen nisse og finner to miner! What's the odds!??!
Snik deg ned og få tatt noen bilder i det minste! Go go go!!!
Eg hadde besøk i helgen og fikk ikke muligheten til å sjekke .
Var der nede på fredag som var og da var der ingenting .
Men av bildet til H-avis så ser eg at minene er funnet der eg har gått forbi/over kvar gong
eg er på sanden. Bare flaks at eg ikke har fått meg en fyketur
Nja, de har sikkert en vakt på stedet - det hadde de før i tiden har jeg forstått...
Takk for oppdatering Henning
ps. Ser en 'stokk-venn' er satt i ny stilling som påle for sperretape - får håpe det ikke er en av dine stokker Henning ;-)
mvh
KOS
Området var tilstrekkelig sperret av stod det i avisen .Det eneste eg såg var sperrebåndet til politiet og det stopper jo ingen ...
Ingen vakter å se heller
Henning Dalsvåg wrote:...Det eneste eg såg var sperrebåndet til politiet og det stopper jo ingen ...
Det stoppet ihvertfall DEG....
Kai
Litt respekt for politiets sperringer har eg trossalt.
Den ene Minen hadde vist bekken gravd ned igjen. Lurer på hvorfor dei lot den ligge i bekken ?
Dei burde vore smarte nok til å forstå at bekken kom til å ta den . Så ustabile var vel ikke Minene ?
Bare for å ha et bilde av den ene minen her på forumet så har eg tatt meg den frihet til
å låne et stillbilde(PrtScn) fra et filmopptak gjort av Haugesunds Avis. Om bildet kan bli stående
her på forumet er opptil Moderatorene .
bilde fra sebyen.no.jpg (152 KiB) Viewed 934 times
Synes vidvinkelen på bildet fra sebyen lyver litt ang. avstander og slikt...
På filmen til Karmøynytt som bildet under er 'lånt' fra ser vi at avstanden mellom Hennings utgravninger og minefunnet ikke er mange metrene
Trø forsiktig unge mann....