Noen som vet opprinnelse til dette skiltet?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
godoprod

Kom over dette skiltet rundt noen bunkere for en stund siden.
Noen som vet hva skiltets opprinnelse er?
Noen som vet hva skiltets opprinnelse er?
skilt.jpg (125.37 KiB) Viewed 516 times
Er det noen her som vet hva skiltet betyr, i form av opprinnelse og hvor det ble brukt?

Kan muligens ha noe med kraft/elektrisitet å gjøre, da det lå (så vidt jeg husker) i nærheten av noe strømledninger.
Kan ikke garantere at det i det hele tatt stammer fra krigen...
StigG

Fantes tidligere ett bilmerke som het standard. Ett oljeselskap også tror jeg. Ellers var standard ett populærtnavn på mange produkter på 40 - 50 tallet.
MVH

Stig G
godoprod

StigG wrote:Fantes tidligere ett bilmerke som het standard. Ett oljeselskap også tror jeg. Ellers var standard ett populærtnavn på mange produkter på 40 - 50 tallet.
Takk for info StigG.

Etter grundigere søk på google kom jeg frem til at skiltet faktisk har opphav fra det amerikanske oljeselskapet "Standard Oil Company", som opprinnelig hadde en annen logo:
Standard Oil Company
Standard Oil Company
Standard_Oil_Logo-799060.png (7.3 KiB) Viewed 504 times
Selskapet ble tvangsoppløst i 1911 (http://no.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil) og gjennoppsto blant annet som Esso (som i uttalen "ess-o" = SO = Standard Oil) samme år. I den forbindelse fant jeg et gammelt veiskilt fra rundt 1930:
Enamel advertisement sign of the Standard Oil company (Esso), which indicated a nearby gas station. Found on a building lot in 2009, where the workers had put it already to the scrap metal.
Enamel advertisement sign of the Standard Oil company (Esso), which indicated a nearby gas station. Found on a building lot in 2009, where the workers had put it already to the scrap metal.
bpMaerz 2009 018.JPG (55.01 KiB) Viewed 504 times
Jeg fant det her: http://www.jukebox.lu/werbeschilderen.html
Videre fant jeg også en side i USA som selger noen gamle kartbøker over Tyskland fra 1939. Der ser vi at selskapet spilte en viktig rolle i Nazi-Tyskland under krigen som "Deutsch-Amerikanische Petroleum Gesellschaft" eller "German-American Gasoline Company":
THE WHOLE TRAVEL KIT -<br />AN ESSO MAP OF NAZI GERMANY, CAR DRIVER HANDBOOK, EUROPEAN LANGUAGE INTERPRETER, AND CUSTOMER SERVICE GUIDE FROM 1939
THE WHOLE TRAVEL KIT -
AN ESSO MAP OF NAZI GERMANY, CAR DRIVER HANDBOOK, EUROPEAN LANGUAGE INTERPRETER, AND CUSTOMER SERVICE GUIDE FROM 1939
Esso39-1.jpg (130.09 KiB) Viewed 504 times
Kartboken kan kjøpes, samt man kan lese mer om dette her: http://www.usmbooks.com/standard_oil_atlas.html for $175. Siden har copyright 2011, så jeg regner med denne kartboken fortsatt kan kjøpes, hvis noen er interessert.

I forhold til funnet av dette skiltet nær bunkere, regner jeg med det nok fantes en olje/drivstoff tank eller lignende på stedet, eller at skiltet stammer fra en gammel bensinstasjon i området (enten fra Søfteland eller Skjoldskiftet/nesttun??).
ervold

StigG wrote:Fantes tidligere ett bilmerke som het standard. Ett oljeselskap også tror jeg. Ellers var standard ett populærtnavn på mange produkter på 40 - 50 tallet.
ESSO står for European Section (of) Standard Oil.

ervold
Ole

ervold wrote:
ESSO står for European Section (of) Standard Oil.

ervold
Historien om Standard Oil og utskilte selskaper er lang og kompleks, men sikkert er det at varemerket Esso først ble tatt i bruk i USA og benyttet der før det ble etablert i Europa. Opprinnelsen er som godoprod nevner oppsplittingen av Standard Oil i 1911, da et av de fisjonerte selskapene laget varemerke basert på forbokstavene til moderselskapet. Idag er Esso ikke lenger brukt i USA (erstattet av EXXon), mens varemerket Esso fortsatt benyttes i resten av verden.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”