Kom "tilfeldigvis" over en løpegrav med to MG stillinger på en liten fjellhøyde ved Hanesbukta nær Åfoss for et par dager siden.
Det var mørkt og hadde liten tid til å finne ut om det var noe annet i nærheten. Og hadde dessverre ikke med meg et kamera.
Disse peker vekk fra hovedveien og ut mot vannet.
Hvorfor? Liten sjangs for en invasjon fra en innsjø...
http://kart.gulesider.no/m/9Yu8m
MG bunker nær Hanesbukta i Skien
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Stutzpunkt
- Moderator
MG-stillingene ligger slik at de kunne bestryke den gamle vegstrekningen, tipper at det er grunnen til plasseringen.
Mvh
Tormod
Tormod
-
Har fått sjekket ut denne stillingen. Det var en flott stilling. Skikkelig høye skyttergraver med utgang til to stillinger som lå like ved siden av hverandre. 3 ammo slisser i begge, flott murverk, og oppmurt kant til å stå på (noe som ofte mangler der det er høyt opp). Den ene lå med utsikt kun over vannet. Den hadde til og med en splintmur mot veien på andre sida av bukta/jordet. Den andre dekket veien på andre sida av bukta/jordet. Den hadde ikke noe med den gamle delen av veien og gjøre, som faktisk går rett bak stillingen, men 10-15 meter høyere opp. Og det rare er jo at de ville bli skutt i ryggen om noen skulle komme nordfra? Inngangen til stillingene lå like nedenfor den gamle veien. Gikk rundt å letet etter flere stillinger, noe jeg trodde det var, men fant ingenting. Skulle de dekke et fjellanlegg, så kan det muligens være noe inne på et lite fabrikkområde i nærheten, som jeg ikke har fått sjekket ut. Fant et mulig utsprengt sted for dekningsrom ikke langt fra inngangen til skyttergravene.
Men hva var egentlig hensikten med akkurat denne plasseringen, siden dette bare er en liten sidegren til Norsjø? Finnes det flere stilinger rundt Norsjø. Er det for å stoppe en evt fremrykning etter at de allierte hadde tatt Grenland? Eller hindre at folk flyktet nordover/sabotører på vei nordover? Det er vel sansynlig at det ligger flere langs veien? Muligens et sted lenger nord? Noen som har noen innspill, eller vet om noe mer mellom Skien og Ulefoss?
http://kart.gulesider.no/m/9MwQj
Men hva var egentlig hensikten med akkurat denne plasseringen, siden dette bare er en liten sidegren til Norsjø? Finnes det flere stilinger rundt Norsjø. Er det for å stoppe en evt fremrykning etter at de allierte hadde tatt Grenland? Eller hindre at folk flyktet nordover/sabotører på vei nordover? Det er vel sansynlig at det ligger flere langs veien? Muligens et sted lenger nord? Noen som har noen innspill, eller vet om noe mer mellom Skien og Ulefoss?
Høres flott ut den, har du bilder ?Rock'n Roll wrote:Har fått sjekket ut denne stillingen. Det var en flott stilling. Skikkelig høye skyttergraver med utgang til to stillinger som lå like ved siden av hverandre. 3 ammo slisser i begge, flott murverk, og oppmurt kant til å stå på (noe som ofte mangler der det er høyt opp).
mvh
KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

Ett logisk scenario er å beskyte fartøyer som er på Nordsjø og for å hindre framrykking videre opp i Telemark via slusene. Nå var vel kanskje Nordsjø litt mer islagt enn det det er i dag, men å kontrollere som du sier området for trafikk vinterstid (over isen) er relevant det og.Rock'n Roll wrote:Men hva var egentlig hensikten med akkurat denne plasseringen, siden dette bare er en liten sidegren til Norsjø? Finnes det flere stilinger rundt Norsjø. Er det for å stoppe en evt fremrykning etter at de allierte hadde tatt Grenland? Eller hindre at folk flyktet nordover/sabotører på vei nordover? Det er vel sansynlig at det ligger flere langs veien? Muligens et sted lenger nord? Noen som har noen innspill, eller vet om noe mer mellom Skien og Ulefoss?
mg bunkere i Hanes bukta hadde jeg aldri gjettet på. Men tar du med i betraktningen at hele "jordet" innerst i hanes bukta bare skal bestå av spreng stein fra tunnelen som norsk hydro laget fra fjærkilen og til herøya for å få fersk vann/prosses vann til bedriften, ser man at disse stillingene ligger perfekt til for å sinke en fremrykning nordover fra grenland.Også er det det aspektet med at tyskerne var bekymrert for allierte lutfbårne styrker som benyttet glidefly med tropper og lettere utstyr. Isen legger seg rask på denne bukta og den benyttes jo også i dag til vannfly plass.
Flere av de store innsjøene videre oppover i telemark sånn som nisser, fyresvann var også en bekymring for tyskerne ang allierte luftlandsatte styrker og flere steder der er det også bygget sterke stillinger for å beskyte glidefly på isen.
Allierte airborn soldater kunne lande hvor som helst men ville jo naturligvis ha begrenset med ammo og lite tyngre utstyr, men jeg har lest at allierte glidefly kunne ta ta med iallefall en willys jeep og den veier jo noen kilo.
Forresten finnes det flere stillinger/ støttepunkt nord over fra skien blandt annet et godt påbegynt støttepunkt i krysset Klovholtvn og volds veien.Her er det iallefall 3 mg stillinger rester etter løpe graver og et stort utsprengt hull i fjellet som det sikkert skulle ha kommet en bunker i.
Også finnes det et annlegg på grensa skien nome men jeg tror grunneieren der oppe er veldig veldig lite intressert i å ha folk rekende på eiendommen sin. Kjenner noen folk oppe i der som jeg tenkte å prate med så får vi se. Hansi
Flere av de store innsjøene videre oppover i telemark sånn som nisser, fyresvann var også en bekymring for tyskerne ang allierte luftlandsatte styrker og flere steder der er det også bygget sterke stillinger for å beskyte glidefly på isen.
Allierte airborn soldater kunne lande hvor som helst men ville jo naturligvis ha begrenset med ammo og lite tyngre utstyr, men jeg har lest at allierte glidefly kunne ta ta med iallefall en willys jeep og den veier jo noen kilo.
Forresten finnes det flere stillinger/ støttepunkt nord over fra skien blandt annet et godt påbegynt støttepunkt i krysset Klovholtvn og volds veien.Her er det iallefall 3 mg stillinger rester etter løpe graver og et stort utsprengt hull i fjellet som det sikkert skulle ha kommet en bunker i.
Også finnes det et annlegg på grensa skien nome men jeg tror grunneieren der oppe er veldig veldig lite intressert i å ha folk rekende på eiendommen sin. Kjenner noen folk oppe i der som jeg tenkte å prate med så får vi se. Hansi
Minner om denne stillingen som ligger ved RV 41 ved Nisser.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=3672
Jeg syntes det var litt merkelig at stillingen vender seg mot vannet og ikke mot veien sørover, men frykten for allierte glidefly/fallskjermtropper gir jo forklaringen. Dette betyr vel at tyskerne så frem til vårløsningen.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=33&t=3672
Jeg syntes det var litt merkelig at stillingen vender seg mot vannet og ikke mot veien sørover, men frykten for allierte glidefly/fallskjermtropper gir jo forklaringen. Dette betyr vel at tyskerne så frem til vårløsningen.
- Stutzpunkt
- Moderator
Den i vegkrysset har noen betongelementer, men er for det meste bygd opp med bruddstein.
- Attachments
-
- voldskrysset.JPG (306.6 KiB) Viewed 1825 times
Mvh
Tormod
Tormod
hallo tormod ser av bildet du posta at du har vært i krysset klovholt vn /voldsveien og tatt bilder, men hvor langt oppe i lia bak hytta der var du på den turen ?
Ca 150m ovenfor hytta er det nemlig planert ut ei slette uten at jeg kan finne rester av en skogsbil vei dit så jeg har lurt på om den kan ha vært laget manuelt av tyskerne som laget stillingene. Lurte på om den var tiltenkt luftvern, men så fant jeg ut at geiteryggen flyplass ikke kom før ca 1953 og uten en flyplass i nærheten så vel ikke tyskerne noe vits i å ha luftvern her.
Forresten vet du om fler stillinger på aksen voldsveien voldsfjorden. Antar tyskerne i skien ikke ville likt å få en styrke i ryggen som hadde klart å komme seg i land innerst i voldsfjorden. Har lurt på hårnålssvingen vestenfor findal. Her er jo en markant nord sydlig fjellrygg som til og med i dag hadde vært ganske grei å forsvare. mvh hansi
Ca 150m ovenfor hytta er det nemlig planert ut ei slette uten at jeg kan finne rester av en skogsbil vei dit så jeg har lurt på om den kan ha vært laget manuelt av tyskerne som laget stillingene. Lurte på om den var tiltenkt luftvern, men så fant jeg ut at geiteryggen flyplass ikke kom før ca 1953 og uten en flyplass i nærheten så vel ikke tyskerne noe vits i å ha luftvern her.
Forresten vet du om fler stillinger på aksen voldsveien voldsfjorden. Antar tyskerne i skien ikke ville likt å få en styrke i ryggen som hadde klart å komme seg i land innerst i voldsfjorden. Har lurt på hårnålssvingen vestenfor findal. Her er jo en markant nord sydlig fjellrygg som til og med i dag hadde vært ganske grei å forsvare. mvh hansi
- Stutzpunkt
- Moderator
Har ikke vært noe ovenfor den hytta, det eneste som jeg la merke til der oppe var at det stod igjen en gammel telegramstolpe med spiss tupp rett ved stillingen
Kjenner ikke til noen andre stillinger langs Voldsveien, men det hadde vært naturlig med noen stillinger i nærheten av Rambekk, et annet alternativ hadde vært Balsøya, fra den haløya har man god utsikt over store deler av området. Får vel bli en tur ut dit senere!

Kjenner ikke til noen andre stillinger langs Voldsveien, men det hadde vært naturlig med noen stillinger i nærheten av Rambekk, et annet alternativ hadde vært Balsøya, fra den haløya har man god utsikt over store deler av området. Får vel bli en tur ut dit senere!
Mvh
Tormod
Tormod
Balsøya ligger ideelt til helt enig.
Har sett fra hovedveien ved flakvarp at det ligger noen unaturlige steinrøyser helt i syd men har også lest at det ligger noen gravrøyser fra folkevandrings tida på Balsøya så jeg antar det er de jeg har sett.
Skal ut dit selv til våren eventuelt såfort det blir lysere hvis denne vinteren blir snø fattig .
Har sett fra hovedveien ved flakvarp at det ligger noen unaturlige steinrøyser helt i syd men har også lest at det ligger noen gravrøyser fra folkevandrings tida på Balsøya så jeg antar det er de jeg har sett.
Skal ut dit selv til våren eventuelt såfort det blir lysere hvis denne vinteren blir snø fattig .
- Stutzpunkt
- Moderator
Mvh
Tormod
Tormod