Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")
Moderators: Stutzpunkt, KOS
- Henning Dalsvåg
Her ser dere hvor fort det endrer seg fra den ene dagen til den andre.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Det uværet som herjet i natt har rasert sandvesanden til det ugjenkjennelige .
Dei stokkane som ses på dei bildene eg lasta opp sist er heilt vekke nå ,eller i beste fall
begravd under tonnevis med sand...
Dei stokkane som ses på dei bildene eg lasta opp sist er heilt vekke nå ,eller i beste fall
begravd under tonnevis med sand...
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Det meste av betong og løpegraver med skytestillinger er funnet på sandve og
inntil noe nytt dukker opp så er det bare sandvesanden som har noe å by på.
Stranden er ganske aktiv nå som vi har alle disse stormene som treffer oss.
Eg gjorde en del strandsøk i forrige uke og fant en trestokk på et uventet sted .
Stokken som eg nå har funnet går tvers gjennom sandhaugen ,som er plassert mellom parkerings plassen og selve stranden. Vannføringen i bekken og det stormfulle havet vil nok få mer sand til å rase ned ,slik at mer av piggtrådgjerdene kommer til syne.
inntil noe nytt dukker opp så er det bare sandvesanden som har noe å by på.
Stranden er ganske aktiv nå som vi har alle disse stormene som treffer oss.
Eg gjorde en del strandsøk i forrige uke og fant en trestokk på et uventet sted .
Stokken som eg nå har funnet går tvers gjennom sandhaugen ,som er plassert mellom parkerings plassen og selve stranden. Vannføringen i bekken og det stormfulle havet vil nok få mer sand til å rase ned ,slik at mer av piggtrådgjerdene kommer til syne.
Mvh Henning Dalsvåg
- Henning Dalsvåg
Eg er mer bekymret for minene som kan ligge der og vente på meg 

Mvh Henning Dalsvåg
-
He,he.....Men ærlig talt, kan det være miner igjen der nå ????bactuz wrote:Så så... Snart jul. Ingen grunn til sure minerHenning Dalsvåg wrote:Eg er mer bekymret for minene som kan ligge der og vente på meg
ED
ErikD
- Henning Dalsvåg
Dei som er gamle på Sandve ,sier at det fortsatt kan ligge noen miner som
ikkje ble funnet i den sørlige delen av minefeltet ,fordi mineryddingen blei avbrutt i den delen.
En onkel av meg fant en mine nær parkeringsplassen i 1983.
ikkje ble funnet i den sørlige delen av minefeltet ,fordi mineryddingen blei avbrutt i den delen.
En onkel av meg fant en mine nær parkeringsplassen i 1983.
Mvh Henning Dalsvåg
Hva som er igjen av gamle miner er ikke godt å vite. For noen uker siden var karer fra politi og forsvar på Sør-Karmøy. Mine lå i en Kartoffelbau, ble kjørt opp i en myr og demolert. De lokale trodde at himmelen skulle falle ned i hodet på dem. Får se om jeg kommer meg opp i grønska og tar bilde av hullet. Blir det for dumt med et bilde av gjørmehull? (Det er sikkert ikke så mye igjen av minen)
Hand
Hand
-
Jøss, ja da så, best og ta det litt pent da, men rart det ikke er fjernet alt sammen, siden det er et offentlig område !! myndighetene blir jo helt hysteriske og evakuerer folk i flere kilometers avstand hvis det er mistanke om at noe sånt kan ligge i bakken. ED
ErikD
Har du funnet og markert hvor du holder på nå - på et av de mine-kartene TommyG skaffet fra området ?Henning Dalsvåg wrote:Eg er mer bekymret for minene som kan ligge der og vente på meg
(Kanskje det ligger i tråden allerede ... men en blir jo helt "forstokket" av å lete der nå

mvh
KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet

- Henning Dalsvåg
Så langt er eg ikke kommet ennå ,KOS .KOS wrote:Har du funnet og markert hvor du holder på nå - på et av de mine-kartene TommyG skaffet fra området ?Henning Dalsvåg wrote:Eg er mer bekymret for minene som kan ligge der og vente på meg
(Kanskje det ligger i tråden allerede ... men en blir jo helt "forstokket" av å lete der nå)
mvh
KOS
Men eg setter straks i gang med arbeidet .
Mvh Henning Dalsvåg
Fint Henning
KOS

KOS
Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd

Det stemmer vel godt overens med en kommentar jeg kom over på et av mineryddesertifikatene fra Karmøy. Som grunn til at alle minene ikke var gjenfunnet var det oppført at lensmannen hadde rapportert om at en del lokale bønder vistnok hadde vært å fjernet miner fra minefeltene, for å benytte de til rydding av jorder etc. Kanskje denne minen var en som ble til overs etter at de hadde ryddet ferdig jordet? ;-)Hand wrote:Hva som er igjen av gamle miner er ikke godt å vite. For noen uker siden var karer fra politi og forsvar på Sør-Karmøy. Mine lå i en Kartoffelbau, ble kjørt opp i en myr og demolert. De lokale trodde at himmelen skulle falle ned i hodet på dem. Får se om jeg kommer meg opp i grønska og tar bilde av hullet. Blir det for dumt med et bilde av gjørmehull? (Det er sikkert ikke så mye igjen av minen)
Hand
--
Tommy
Tommy