Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Henning Dalsvåg

Her ser dere hvor fort det endrer seg fra den ene dagen til den andre.
sandvesanden tre stokker.jpg
sandvesanden tre stokker.jpg (180.9 KiB) Viewed 1088 times
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Det kan du jammen si... Sanden lever sitt eget liv ja.

Kai
Henning Dalsvåg

Det uværet som herjet i natt har rasert sandvesanden til det ugjenkjennelige .
Dei stokkane som ses på dei bildene eg lasta opp sist er heilt vekke nå ,eller i beste fall
begravd under tonnevis med sand...
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Det meste av betong og løpegraver med skytestillinger er funnet på sandve og
inntil noe nytt dukker opp så er det bare sandvesanden som har noe å by på.
Stranden er ganske aktiv nå som vi har alle disse stormene som treffer oss.
Eg gjorde en del strandsøk i forrige uke og fant en trestokk på et uventet sted .
Stokken som eg nå har funnet går tvers gjennom sandhaugen ,som er plassert mellom parkerings plassen og selve stranden.
Dette bildet er tatt på onsdag i forrige uke og viser piggrtåden som ledet meg til trestokken ,etter litt forsiktig graving.
Dette bildet er tatt på onsdag i forrige uke og viser piggrtåden som ledet meg til trestokken ,etter litt forsiktig graving.
CIMG4300.JPG (211.31 KiB) Viewed 994 times
Og den som leter skal finne ...
Og den som leter skal finne ...
CIMG4303.JPG (255.13 KiB) Viewed 994 times
Sett rett forfra . Denne stokken var 3meter høyere oppe i sandhaugen enn de andre stokkene eg har funnet til nå.
Sett rett forfra . Denne stokken var 3meter høyere oppe i sandhaugen enn de andre stokkene eg har funnet til nå.
CIMG4332.JPG (252.84 KiB) Viewed 994 times
Denne stokken gir også et svar på hvor høy sandhaugen var akuratt der under krigen.
Denne stokken gir også et svar på hvor høy sandhaugen var akuratt der under krigen.
CIMG4309.JPG (224.99 KiB) Viewed 994 times
Vannføringen i bekken og det stormfulle havet vil nok få mer sand til å rase ned ,slik at mer av piggtrådgjerdene kommer til syne.
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Godt du holder oss oppdatert på naturfenomenene på Sandvesanden, for vi er jo smått bekymret for våre venner på rekke og rad....

Bra jobba Hennmeister!

Kai
Henning Dalsvåg

Eg er mer bekymret for minene som kan ligge der og vente på meg :oops:
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Henning Dalsvåg wrote:Eg er mer bekymret for minene som kan ligge der og vente på meg :oops:
Så så... Snart jul. Ingen grunn til sure miner :)
Erik Dreyer

bactuz wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Eg er mer bekymret for minene som kan ligge der og vente på meg :oops:
Så så... Snart jul. Ingen grunn til sure miner :)
He,he.....Men ærlig talt, kan det være miner igjen der nå ????
ED
ErikD
Henning Dalsvåg

Dei som er gamle på Sandve ,sier at det fortsatt kan ligge noen miner som
ikkje ble funnet i den sørlige delen av minefeltet ,fordi mineryddingen blei avbrutt i den delen.
En onkel av meg fant en mine nær parkeringsplassen i 1983.
Mvh Henning Dalsvåg
Hand

Hva som er igjen av gamle miner er ikke godt å vite. For noen uker siden var karer fra politi og forsvar på Sør-Karmøy. Mine lå i en Kartoffelbau, ble kjørt opp i en myr og demolert. De lokale trodde at himmelen skulle falle ned i hodet på dem. Får se om jeg kommer meg opp i grønska og tar bilde av hullet. Blir det for dumt med et bilde av gjørmehull? (Det er sikkert ikke så mye igjen av minen)

Hand
Erik Dreyer

Jøss, ja da så, best og ta det litt pent da, men rart det ikke er fjernet alt sammen, siden det er et offentlig område !! myndighetene blir jo helt hysteriske og evakuerer folk i flere kilometers avstand hvis det er mistanke om at noe sånt kan ligge i bakken. ED
ErikD
KOS
Moderator

Har du funnet og markert hvor du holder på nå - på et av de mine-kartene TommyG skaffet fra området ?

(Kanskje det ligger i tråden allerede ... men en blir jo helt "forstokket" av å lete der nå :D )

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

KOS wrote:
Har du funnet og markert hvor du holder på nå - på et av de mine-kartene TommyG skaffet fra området ?

(Kanskje det ligger i tråden allerede ... men en blir jo helt "forstokket" av å lete der nå :D )

mvh
KOS
Så langt er eg ikke kommet ennå ,KOS .
Men eg setter straks i gang med arbeidet .
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Fint Henning :bra:

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
TommyG
Site Admin

Hand wrote:Hva som er igjen av gamle miner er ikke godt å vite. For noen uker siden var karer fra politi og forsvar på Sør-Karmøy. Mine lå i en Kartoffelbau, ble kjørt opp i en myr og demolert. De lokale trodde at himmelen skulle falle ned i hodet på dem. Får se om jeg kommer meg opp i grønska og tar bilde av hullet. Blir det for dumt med et bilde av gjørmehull? (Det er sikkert ikke så mye igjen av minen)

Hand
Det stemmer vel godt overens med en kommentar jeg kom over på et av mineryddesertifikatene fra Karmøy. Som grunn til at alle minene ikke var gjenfunnet var det oppført at lensmannen hadde rapportert om at en del lokale bønder vistnok hadde vært å fjernet miner fra minefeltene, for å benytte de til rydding av jorder etc. Kanskje denne minen var en som ble til overs etter at de hadde ryddet ferdig jordet? ;-)
--
Tommy
Post Reply

Return to “Haugalandet”