Rifle med historisk verdi ?

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
wildthing

hei har 4 forskjelige rifler i familien , hvor jeg kan overta en av dem (plombert) har hørt litt rundt , men ikke kommet frem noe spesielt . .
modellene det er snakk om er
rifle kal 222 savage

rifle kal 22 kongsberg

rifle kal 7,92 mauser

rifle kal 7,62 kongsberg

rifle kal 30-30 mauser m/98

noen som har noe form for historisk verdi ?
ervold

wildthing wrote:hei har 4 forskjelige rifler i familien , hvor jeg kan overta en av dem (plombert) har hørt litt rundt , men ikke kommet frem noe spesielt . .
modellene det er snakk om er
rifle kal 222 savage

rifle kal 22 kongsberg

rifle kal 7,92 mauser

rifle kal 7,62 kongsberg

rifle kal 30-30 mauser m/98

noen som har noe form for historisk verdi ?
Mauser m/98 i cal 30-30 kan ikke stemme. 30-30 er en kravepatron og passer dårlig i en mausermekanisme. Det er vel helst cal 30-06 du har. Den riflen har svært lite verdi. Den er jo allerede uorginal i og med caliberet. Originalt var Mauser M/98 cal 7,92. Cal .30 ble brukt for å tilpasse våpenet et NATO kaliber. De andre har du oppgitt for lite info om. Det trengs minst en typebetegnelse. og ellers en beskrivelse av våpenets tilstand. Ellers tror jeg ingen av disse har noen særlig verdi. Det må i tilfelle være som dekorasjon på veggen, hvis den er plombert etter forskriften og er i en ganske pen stand. Historisk har de ingen verdi.

ervold
Hand

Legg ut bilder av objektene + tilgjengelig inforasjon, gjerne også tilstand i løp, så skulle det ikke være umulig å antyde pengeverdi. Hvilken historisk verdi de måtte ha avhenger av betrakterens interesseområde.
Få ut noen bilder, slik at vi får noe å tygge på.

Hand
wildthing

hei å takk for svar .
har pr dd kun liste med minimalt info som står i forige innlegg skal legge ut bilder og mer info så fort jeg får tak i det .
med historisk verdi tenker jeg på om det kan være typiske våpen som kan være brukt for eks under siste krig.
våpene skal være i god stand og skal brukes som pynte gjenstand på for eks på veggen.
mener å ha lest at mauser m98 er et tyskt våpen , fra rundt 30 - 40 tallet , eller er jeg helt på jordet der ? PDT_Armataz_01_18
frodeb

Mauser m98
Dei viktigaste versjonane:
G98: Grunnversjonen, produsert frå 1898, tysk standardvåpen under første verdskrigen.
K98a: Ein kortare versjon (karabin) som kom i 1908, men som ikkje avløyste den lengre versjonen som standard.
K98k: Same lengd som K98a. Vart serieprodusert frå 1935 og innført som standardvåpen i Wehrmacht. Over 12 millionar K98k vart produserte før 1945.
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”