Ønsker info om dette bilde fra Oslo
Fotografert av en tysk soldat fra IR.310 (163. Inf.Div)
Krysset Strandgata og Prinsensgate i Oslo. Bygget er Paleet, litt av det sees på bilde 134 i venstre kant. Det er nå erstattet av et parkeringshus med Japan foto på hjørnet. Det er sansynligvis samme trikken som på foregående bilde.
Bilde 2 tror jeg er fra Arendal, tatt ved Strømmen nær Ospeviga.Kirken på Tyholmen i bakgrunnen.
Bilde 62 er fra Hemnesberget, tatt fra omtrent samme posisjon som bilde 63, men mot sørvest.
Lange mørke høstkvelder gir muligheter til fordypning..
Det var bra for en med opphold i Tromsø, og se ca hvor bildet var tatt, Ospevika er ca 250 meter bak fotografen der det blant annet gikk ned en Halifax i feb 1945, mitt hus ble flyttet fra der broa står i dag i 1936. bildet er tatt i strømmen, som det kalles der.( bilde fra google).
Werner
Attachments
ScreenHunter_05 Oct. 30 23.19.jpg (46.74 KiB) Viewed 1234 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Bilde 8 og 76 er fra Nordagutu jernbanestasjon. Statuen på bilde 8 er "Myllarguten" og ble satt opp i 1940. Hellene på bakken ser helt nylagte ut og ble sikkert lagt i forbindelse med at statuen ble satt opp. Da kan jo 1940 stemme bra med når bildet er tatt.
Hei Ole
Så litt på bilde 31 og lurer på om ikke det bildet også er fra samme plass
Hva synes du?
Mvh Leander
Ikke usannsynlig at bilde 31 er fra Risøbank, men det må være tatt på baksiden av huset eller ved ett av de andre husene på området. Vinduet ligner de andre på stedet. I tillegg kan soldaten midt på bildet være den samme som er avbildet på bilde 32. Lua sitter på millimeter'n likt..
Jeg regner med at bilde 116 viser ett av Lord Salvesens badehus.
Når jeg først er på virtuell visitt i Mandal er jeg rimelig sikker på at bilde 12 er fra "Kanelstranda" ved Risøbank. Bilde 9 og 10 kan godt være fra stranden bortenfor, på kartet benevnt "Spindsbo" (men det blir litt gjetning).
Ole wrote:Når jeg først er på virtuell visitt i Mandal er jeg rimelig sikker på at bilde 12 er fra "Kanelstranda" ved Risøbank. Bilde 9 og 10 kan godt være fra stranden bortenfor, på kartet benevnt "Spindsbo" (men det blir litt gjetning).
Bilde 26 er fra innkjørselen til Risøbank.
Hehe, google maps eller?
Du gjør en jævla god jobb med å identifisere må jeg si Ole!!!
Bilde 37 kan stemme med Steinkjer, som ble bombet sønder og sammen i april 1940. Fjellformasjonen i bakgrunnen er ikke ulik den jeg finner på et nyere bilde fra Steinkjer. Dessuten ser jeg en bygning på et foto fra 1880 som passer bra med en av de som står igjen på bilde 37.
Jeg innhentet en "second opinion" fra Foreningen Gamle Steinkjer og de svarer:
" Dette bildet er definitivt fra Steinkjer.
Åsen i bakgrunnen er Oftenåsen.
Av bygningene på bildet som sto igjen etter brannen ser vi Folke- og Middelskolen øverst t.v. i bildet, videre mot høyre kan vi skimte toppen av Sannanbygg, Bjerkan-gården og hjørnegården nærmest er Grøtan-gården i Strandveien, som også sto igjen etter brannen i 1900 og som i dag er en av byens eldste bygninger. Vil tippe at dette bildet er tatt høsten 1940."