klipp om radaren på sola flymuseum

informasjon som omhandler tyske kystfort/bunkere/installasjoner fra den andre verdenskrig. Legg gjerne inn linker til f.eks youtube eller scan inn avisklipp o.l

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
klipp3r

video klipp fra aftenbladet om radaren på sola flymuseum

http://www.aftenbladet.no/tv/?id=5832
overland53

Det er jo veldig gøy at de endelig har fått til denne radaren. Det har tatt mange år. Innslaget var imidlertid ganske fullt av historiske feil, noen burde kanskje tatt en prat med flymuseet?
Så vidt jeg vet ble denne radaren demontert fra Marka (Lista) og var en del av "Stellung Linde". Den ble demontert av Universitetet i Oslo og satt opp på Solobservatoriet på Haresstua (har bilder av demonteringen og oppsettet på Harestua), hvor den andre radaren fra Marka fortsatt står (med en påmontert Yagi antenne, derfor 2 paraboler til den på Sola). Universitetet tok også med seg Freya radaren fra Marka, men den ble ikke satt opp på ny (var allerede full av rust). Vigra og Nordlysobservatoriet er iflg. mine kilder feil.

Etter at radaren ble demontert på Harestua så ble den lagret på Hauerseter med tanke på flymuseet på Gardermoen. Det offisielle museet ble som kjent flyttet til Bodø, men radaren fulgte ikke med på lasset og ble via via gitt til Flymuseet på Sola.

Ellers var det kun parabolen som ble bygget av Zeppelinerwerke, ikke selve radaren. Mener det var GEMA eller Telefunken som bygde radaren, men har ikke papirerene forran meg.

Det er synd at heller ikke Flymuseet har vært i stand til å få tak i den roterende dipolen som sitter ute på stangen i midten av parabolen eller elektronikken som er inne i hytten. Det virker som om dette ble demontert og tatt med til England rett etter krigen, det var jo avanserte greier i de dager.

Må også nevne at de er i gang med å restaurere en tilsvarende WR radar på Lista. Denne kommer fra Gøteborg via Kanonmuseet på Møvik. Gøteborgradaren stod opprinnelig enten på Flekkerøya, Justøya eller Arendal iflg. mine kilder. Håper de får restaurert WR radar nr. 2 i Norge også.

Må til sist nevne at jeg har kontaktet flymuseet på Sola flere ganger med tilbud om opplysninger, bilder osv, men aldri fått noen respons. Litt synd om historen blir gjengitt feil for de neste generasjoner. Når man har noe så konkret som en radar å vise, eller et fly for den sak skyld, så er det fort gjort "å eie" sannheten også, men da er det viktig å informasjonen er korrekt. Restaurering av en slik radar er historieformidling og jeg synes man da må være sitt ansvar bevisst.
KOS
Moderator

Bra info.

Det vil med tider og stunder komme en nr.3 også på utstilling hos Arquebus.
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 3&start=45

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
werner wernersen

Hei

"Må også nevne at de er i gang med å restaurere en tilsvarende WR radar på Lista. Denne kommer fra Gøteborg via Kanonmuseet på Møvik. Gøteborgradaren stod opprinnelig enten på Flekkerøya, Justøya eller Arendal iflg. mine kilder"

Kan også bekrefte dette ang papirer jeg har i forbindelse med flyttingen av disse til Sverige.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Natter

werner wernersen wrote:"Må også nevne at de er i gang med å restaurere en tilsvarende WR radar på Lista. Denne kommer fra Gøteborg via Kanonmuseet på Møvik. Gøteborgradaren stod opprinnelig enten på Flekkerøya, Justøya eller Arendal iflg. mine kilder"
Kan også bekrefte dette ang papirer jeg har i forbindelse med flyttingen av disse til Sverige.
Artikkel om bla. flyttingen til Sverige:
http://www.radiomuseet.se/medlem/audion ... 4/nog.html

Nødings side med bilder:
http://www.agder.net/la8ak/k53.htm
utur

Post Reply

Return to “Bøker, youtube, avisklipp m.m”