Kan 3 mann gå inn å ta ut innlegg uten forfatters samtykke

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
jacob160

Kan Wikipedia legge mine innlegg ut andre steder på nettet uten mitt sam-tykke
TommyG
Site Admin

jacob160 wrote:Kan Wikipedia legge mine innlegg ut andre steder på nettet uten mitt sam-tykke
I utgangspunktet ikke, men kanskje enklere å si mer konkret dersom du viser noen eksempler.
--
Tommy
EspenS

Fra Wikipedias "EULA" for å benytte den terminologien :

For å øke allmenningen av fri kunnskap og kultur er alle brukerne som bidrar til Wikimedias prosjekter pålagt å gi allmennheten vide rettigheter til fri distribusjon og gjenbruk av deres bidrag, så lenge kilde oppgis og den samme friheten til gjenbruk og videre distribusjon blir å gjelde for ethvert avledet verk. For enhver tekst som du har opphavsretten til og legger inn, godtar du derfor å lisensiere den under Creative Commons Navngivelse-Del på samme vilkår 3.0 Unported. Av kompatibilitetshensyn må du også godta å lisensiere det under GNU Free Documentation License (uspesifisert versjon, uten uforanderlige seksjoner, forsidetekster eller baksidetekster). Gjenbrukere kan velge lisensen(e) de ønsker å benytte. Vær klar over at disse lisensene tillater kommersiell bruk av dine bidrag, så lenge overnevnte vilkår følges.

og

Som tekstforfatter godtar du å bli kreditert på en av følgende måter: a) gjennom en hyperlenke (hvis mulig) eller URL til artikkelen eller artiklene du bidro til, b) gjennom en hyperlenke (hvis mulig) eller URL til en alternativ, stabil online-kopi som er fritt tilgjengelig, som samsvarer med lisensen og som krediterer forfatterne på en måte likeverdig med krediteringen gitt på dette nettstedet, eller c) gjennom en liste over alle forfatterne. (En slik liste kan eventuelt utelate svært små eller irrelevante bidrag.)

Ditt innhold kan bli publisert på tredjeparts hjemmesider, dette har du allerede samtykket til da du registrerte deg som bruker på Wikipedia. Kreditering i form av en av de tre alternativene må også finne sted.
TommyG
Site Admin

Mulig jeg missforsto, men jeg trodde han mente om Wikipedia kunne publisere innlegg han har skrevet her inne, på Wikipedia.
--
Tommy
Natter

TommyG wrote:Mulig jeg missforsto, men jeg trodde han mente om Wikipedia kunne publisere innlegg han har skrevet her inne, på Wikipedia.
Det er vel ikke "wikipedia" som legger ut ting, men brukere av tjenesten? De kan jo finne stoff hvor som helst og kopiere/lime inn i leksikonet (dette er vel bare ett av flere åpenbare problemstillinger knyttet til en slik tjeneste...).
jacob160

Dette er ingen stor greie, saken er den at jeg har skrevet et innlegg på dette forumet om Gullbekk-fortet og Astrids-skanse dette innlegget har jeg funnet
igjen et annet sted og det er Wikipedia som henviser med lenke inn på dette forum " www.tyske kystfort...". Det spiller egentlig ingen verdens rolle, men
jeg trodde kanskje de burde sedt en forspørsel til forfatter først.
EspenS

Ok jeg misforstod ved mitt innlegg - tidlig på morgenen... Tenkte motsatt vei.... :sjef:
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”