Huler på Rognan (Tyskerhøla)

Nordland ble dekket av kystfort rundt Brønnøysund, Sandnessjøen og områdene rundt Bodø like sør for Lofoten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Norwayboy

Husker noe fra mine yngre dager da jeg bodde på Rognan i saltdal kommune. Litt skrått ovenfor den gamle jernbanekaia er det 2 huler. Den ene kanskje toppen 100 meter lang. Denne kunne man gå gjennom hvis det sto stige på plass inni.. Rett ovenfor den øvre inngangen på denne grotta er det en ny åpning i fjellet. Virker til å gå nedover i fjellet men er fylt med vann. Gikk mange rykter om skumle ting inni denne grotta husker jeg, men mesteparten var vel for å skremme oss unga..

Lurer da på om noen har noe informasjon om disse hulene her.. Har lett litt rundt på nettet, men finner ingenting. Hadde vært artig å fått hørt hva man brukte disse til egentlig. Alle kalte de bare for "Tyskerhøla", så da regner jeg med de er fra krigens dager. Videre oppover fjellsiden langs skiløypa finnes også en del gamle kanonstillinger. Om grotta som er overfylt kan ha kontakt med disse vet jeg ikke.

Hadde iallefall vært morsomt om noen her som sagt visste noe om historien til disse hulene :)

Mvh Roy T
Natter

Jeg vet ingenting, og har ikke den geografiske plasseringen helt klart for meg, men kan det være relatert vei/ jernbaneutbyggingen nordover?
Thomas L

Hei,

historien til hulene vet jeg ikke så mye om annet enn at jeg har hørt de ble
brukt av tyskerne under krigen.
Like ved er restene av et 88mm luftvernbatteri. Dette batteriet var underlagt
FLAK abt.427 i Bodø. Hulene hører nok kanskje til dette batteriet.
Det er en skam og si at jeg ikke har vært der enda med tanke på at man bor så nært.
Har det på planen for de kommende dagene/ukene/månedene... PDT_Armataz_01_29

Thomas
Norwayboy

Hehe.. Det begynner å bli en del år siden jeg var der også. Men bor ett godt stykke derfra nå så er kanskje ikke så rart da.

Skal du bortom der så får du ta med deg kamera å knipse litt.. Hvis jeg ikke husker helt feil så har vel du ei hjemmeside med en del bilder også kanskje? Tror jeg har "ramla" innom der en gang eller 3..
Norwayboy

Natter wrote:Jeg vet ingenting, og har ikke den geografiske plasseringen helt klart for meg, men kan det være relatert vei/ jernbaneutbyggingen nordover?
Jernbaneutbyggingen tror jeg ikke det kan gjelde.. Den går nemlig på andre siden av dalen.. Kart over området her: http://kart.gulesider.no/m/aOuRF
Thomas L

Norwayboy wrote:Hehe.. Det begynner å bli en del år siden jeg var der også. Men bor ett godt stykke derfra nå så er kanskje ikke så rart da.

Skal du bortom der så får du ta med deg kamera å knipse litt.. Hvis jeg ikke husker helt feil så har vel du ei hjemmeside med en del bilder også kanskje? Tror jeg har "ramla" innom der en gang eller 3..
Skal få gjort det så snart som mulig, kanskje helst når høsten nærmer seg litt mere.
Ganske så overgrodd i området nå.
Anngående hjemmesiden så har du helt rett, det blir nok lagt ut noen bilder der og etter turen :)
Natter

Norwayboy wrote:Jernbaneutbyggingen tror jeg ikke det kan gjelde.. Den går nemlig på andre siden av dalen.. Kart over området her: http://kart.gulesider.no/m/aOuRF
Nei, ut fra den plasseringen ble vel det en noe drøy antagelse... PDT_Armataz_01_18
Norwayboy

Thomas L wrote:
Norwayboy wrote: Skal få gjort det så snart som mulig, kanskje helst når høsten nærmer seg litt mere.
Ganske så overgrodd i området nå.
Anngående hjemmesiden så har du helt rett, det blir nok lagt ut noen bilder der og etter turen :)

Ser fram til det. Skal se om jeg finner igjen linken til sida di... Tror jeg har den i ei favorittmappe ett sted :)
Thomas L

Bare å klikke på "www" under her, så er du der ;)
Norwayboy

Thomas L wrote:Bare å klikke på "www" under her, så er du der ;)
Takker og bukker... :bra:
Thomas L

Klarte ikke vente lenger så jeg og minstemann dro en tur til Rognan i dag.

Flott dag, bildet under er tatt fra en skytterstilling.

Flere bilder lagt ut her: http://thomaslillevoll.net/index.php/1466166

Thomas
Attachments
Rognan 030911.jpg
Rognan 030911.jpg (138.38 KiB) Viewed 1429 times
Post Reply

Return to “NORDLAND”