MKB 4./501 Toraas (Torås fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Yngvar

Jon.vegar, det bilde var morsom, forklarer en hel del om de stillingene. Flere av de på Torås.

Artig å se hvordan de fjernet miner på fortet også. Jeg trodde de satt i sikringssplinten og gravde de opp.
Mvh
Yngvar
AndersHJ

Artig funn av film klipp
KriEik

Var på rep.øvelse på Torås høsten 68. Det var kun en ukes tid for å forberede en større øvelse på Folehamna. Var også på rep. på Folehamna høsten 72 og da mener jeg at det samtidig var øvelse på Torås. Mulig jeg tar feil her.
lilje

Husker du om fortet (kanoner, ildledning etc.) fremdeles var i operativ stand på Torås da, om stridsammunisjon til kanonene var lagret etc.? Ganske spesielt hvis de vedlikeholdt og holdt disse gamle og dårlige kanonene operative så lenge, dette var jo svært lenge (opp mot 20 år?) etter at noen andre kanoner av samme type var operative. Og de måtte jo ha helt egen ammunisjon, forskjellig fra de 150 mm kanonene man ellers hadde. Man kunne jo bruke deler av fortet til treningsformål (landfront, signal, deler av kommandoplass etc.) for andre fort selv om selve sjøfront-stridsmidlene ikke lenger var operative.
KriEik

Var kun i arbeide på kontoret med å bestille forsyninger og utstyr til øvelsen på Folehamna. Vet ingen ting om tilstanden på Torås bortsett fra at det var veldig god mat der. Mener å huske at det var kun befal som var i tjeneste der da.
AndersHJ

Hei. Er det noen som tegning på kanon 1 og tilhørende fjellanlegg til denne liggende? Er på Tjøme nå å har satt igang ett lite arbeid i regnværet med å lage Kanon 1. De to nederste rommene på kanonen har jeg ikke tilgang til og det hadde vært en fordel å slippe å måle opp fjellanlegget, så er det noen som kan hjelpe?

Vedlagt er to bilder som viser progresjonen så langt. (Er ikke fornøyd med terrenget les. det kunstige fjellet så det er gjort om, igjen)

Fortsatt god sommer
/Anders
Attachments
Toraas No 1a.jpg
Toraas No 1a.jpg (82.71 KiB) Viewed 1213 times
Toraas No 1b.jpg
Toraas No 1b.jpg (91.69 KiB) Viewed 1213 times
Natter

AndersHJ wrote:Hei. Er det noen som tegning på kanon 1 og tilhørende fjellanlegg til denne liggende? Er på Tjøme nå å har satt igang ett lite arbeid i regnværet med å lage Kanon 1. De to nederste rommene på kanonen har jeg ikke tilgang til og det hadde vært en fordel å slippe å måle opp fjellanlegget, så er det noen som kan hjelpe?
Kan være verdt å sjekke med FMU Bibliotek og/ eller KA-museet på Oscarsborg om de har historikken for dette anlegget (skal være utarbeidet for de fleste nedlagte fort). Jeg har tilbragt dagen på førstnevnte sted og scannet/ kopiert rundt 400 sider med dokumentasjon fra slike publikasjoner, hvor alle hadde bra tegningsgrunnlag og bilder av fjellanlegg og bunkere (fikk tilgang til å plukke det jeg ville fra magasinet, men husker ikke om det sto noe fra Torås der - konsentrerte meg om anlegg i Troms og Nordland). Oscarsborg har nok den mest komplette samlingen.
AndersHJ

Ja ellers takk for tipset, Natter. Ervold har tegninger for Toraas, men det hjelper meg lite nå på hytta. Hvis ikke en her på forumet kan scanne å poste. Ett annet alternativ er å måle opp og be historie laget eller kommunen om nøkkelen. 8) Men hadde håpet å slippe å bruke en halv dag.

Har redesignet litt av fjell / betong toppen samt fått litt flere detaljer på kanonen.

/Anders
Attachments
Toraas No 1c.jpg
Toraas No 1c.jpg (142.36 KiB) Viewed 1183 times
J E F

Ser at det er en del usikkerhet omkring Torås sin etterkrigshistorie.
Fortet ble etter mine arkivnotater holdt i operativ stand frem til 1977, da det ble formelt tatt ut. Brukbart materiell fra Korsnes og Bolærne ble på 60-tallet oberført til Torås.
I offisiell (riktignok gradert) liste fra Sjøforsvarstaben datert 1960 nevnes imidlertid ikke fortet :wink: .

Fortet ble modernisert på 50-tallet ved at kanonene ble overhalt, og at det ble montert et ildledningssystem B der. Batteriet fikk britisk FCA-1 skyteradar serienr 19 (levert 1955). Dette ildledningssystemet stod intakt inntil det ble tatt til Oscarsborg. "Gjestene" som brukte fortet brukte ikke kommandoplassen, radarstasjonen eller kanonene. Dette stod derfor urørt og i god stand.
(Oscarsborg festningsmuseum innstilte på 90-tallet at Torås skulle tas over som museumsanlegg, men FMU sentralt besluttet dessverre å gå for Oddane)

Så til en siste ting, påstanden om at kanonene var dårlige. Problemene som oppstod i 1940 fant man raskt en fix for - og kanonene var det ikke noen spesielle problemer med - annet enn at ammunisjonen var utenfor standard både kalibermessig og ved at man brukte kardusladning og tennpatron. Hovedproblemet for Torås var at det på grunn av foranliggende sivil bebyggelse ikke var mulig å gjennomføre øvingsskyting.
JEF
AndersHJ

Takk for tilleggsinformasjon JEF. Ja det er litt pussig at Toraas var så lenge i oppsetningen. Det har sikkert noe av den samme begrunnelsen som Jeløya, at det ble litt brukt som treningsområde. Noe som Jeløya fortsatt blir brukt til.
lilje

Det var svært interessant fra J E F. Denne usikkerheten om fortet virkelig var mobiliseringsoppsatt (dvs. med med fullt mob-oppsatt befal og mannskap som fikk årlig KTK for fremmøte på Torås samtidig som alle stridsanlegg ble vedlikeholdt og ammunisjon for kanonenevar lagret og vedlikeholdt) i perioden 1960-1977 er jo litt merkelig, det burde vært mulig å gi et klart svar ja/nei på det (normalt var da en mob-termin fra 1. januar til 31. desember i mob-terminåret [i hvert har det vært slik i de rulleførende enheter jeg har hatt]). Jeg regner med at ØSD (eller SKØ som det vel het tidligere) var rulleførende avdeling for de befal og mannskaper som var mob-oppsatt på Torås og mob-oppgjør for de enkelte mob-terminer må være arkivert, med hvilken mob-termin som var den siste med full oppsetting. Jeg hadde en hypotese nærmest tatt ut fra luften om at det ble gjort en viss innsats for å vedlikeholde en "myte" om at Torås fort var mob-oppsatt, enten for å kamuflere virksomheten til E-tjenesten eller for at det skulle være et "narre-anlegg" som skulle få fi til å bruke ressurser til å nøytralisere det, eventuelt begge deler.
J E F

Ikke misforstå :) , fortet ble holdt materiellmessig i orden - men jeg har ikke funnet bevis for at det var mobdisponert personell der hele perioden til 1977. Regner med at det var en slags materiellmessig ivaretakelse på linje med det som Løkhaug fort og Austråt fort hadde i Trøndelag frem til 1. januar 1975. Der ble materiellet holdt i hevd, men det var ikke mobdisponert personell. Regner ikke med at det var mobdisponert personell ved Torås heller etter 1959. Svaret på dette finnes i Riksarkivet i de avgraderte arkivene etter Oslofjord festning/Sjøforsvarskommando Østlandet/Østlandet sjøforsvarsdistrikt.
Var selv første gang på Torås i 1977, og da virket alle systemene.
JEF
AndersHJ

Da har jeg fått målt opp fjellanlegget sånn noenlunde. Sliter nå kun litt med høyde og siderettingsmekanisme (selv med masse bilder, for trangt til å komme til) samt størrelsen på de to rommene i bakkant av stillingen. De er nå anslått med bakgrunn av tilgjengelig plass og pipeløpene (siste bilde)

Mvh
/Anders
Attachments
Toraas No 1d.jpg
Toraas No 1d.jpg (185.35 KiB) Viewed 1083 times
Toraas No 1e.jpg
Toraas No 1e.jpg (140.63 KiB) Viewed 1083 times
Toraas No 1f.jpg
Toraas No 1f.jpg (110.38 KiB) Viewed 1083 times
lilje

J E F wrote:Ikke misforstå :) , fortet ble holdt materiellmessig i orden - men jeg har ikke funnet bevis for at det var mobdisponert personell der hele perioden til 1977. Regner med at det var en slags materiellmessig ivaretakelse på linje med det som Løkhaug fort og Austråt fort hadde i Trøndelag frem til 1. januar 1975. Der ble materiellet holdt i hevd, men det var ikke mobdisponert personell.
Dette tilsvarer vel det som nylig ble kalt "møllpose", og faktisk nærmest latterliggjort av Forsvarsledelsen.
Last edited by lilje on 14 Aug 2011 21:45, edited 1 time in total.
Natter

AndersHJ wrote:Da har jeg fått målt opp fjellanlegget sånn noenlunde. Sliter nå kun litt med høyde og siderettingsmekanisme (selv med masse bilder, for trangt til å komme til) samt størrelsen på de to rommene i bakkant av stillingen. De er nå anslått med bakgrunn av tilgjengelig plass og pipeløpene (siste bilde)
Disse hjelper vel ikke - hverken mht. utsnitt og kvalitet, men her er i alle fall noen bilder (hadde jeg vist om behovet, skulle jeg tatt flere på Oscarsborg):
Attachments
1.jpg
1.jpg (190.25 KiB) Viewed 1073 times
2.jpg
2.jpg (179.09 KiB) Viewed 1073 times
3.jpg
3.jpg (148.99 KiB) Viewed 1073 times
4.jpg
4.jpg (144 KiB) Viewed 1073 times
5.jpg
5.jpg (178.18 KiB) Viewed 1073 times
6.jpg