Liten bunker på Forus Øst

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Asbjørn²

Hvis jeg har funnet riktig bygg på kartet, så er det pumpehus for kanalen. Kanskje rørene har gått gjennom gulvet?

Edit: Ser nå at jeg har bommet litt, bunkeren er litt lenger nord-øst enn pumpehuset i utsnittet. Bunkeren er ikke tegnet inn på kartet, som er fra 26. mai. 1951. Det betyr nok at enten så var den ikke bygget enda, eller så var den ikke i bruk.

Edit igjen: Den kraftige stiplede linjen er "Jet fuel main, projected", altså planlagt rør for jet fuel, den går ca. nøyaktig der bunkeren er. Da er vi tilbake til teorien til cerwin-vega, den ser ut til å stemme ganske bra! Jeg tror vi kan konkludere med at den ikke er tysk, og den er bygget en gang etter mai 1951.
Attachments
bilde.JPG
bilde.JPG (380.42 KiB) Viewed 1101 times
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
chrgod

Veldig interessant kart! Er det mulig å se hele kartet, i stor oppløsning? Kan ikke huske å ha sett det på Flymuseet på Sola.

Artig at det var en del utbygging på Forus flyplass etter krigen. Jetfuellinja går ganske rett under bunkersen, så den har nok noe med den å gjøre.
Asbjørn²

Jeg kan dessverre ikke legge ut kartet i høy oppløsning, spesiellt interesserte kan kontakte meg for å studere det nærmere.
Last edited by Asbjørn² on 17 Nov 2011 16:16, edited 1 time in total.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
cerwin-vega

ahh!! kjekt kart :shock: :bravo kjekt å se at et sånn kart finns :-D

såg ut som om det var veldig detaljert men er alle bunkerser å slikt og tegnet inn? ser ved solastranda var det lite svarte prikker.. er det bare byggninger som er i bruk som står oppmerka?
chrgod

Takk for det store bildet av kartet. :o

Artig at så mye av flyplassen på Forus var igjen i 1951.. Seksti år siden. (Lurer på hvordan det ser ut på Fornebu om femti år.)

Det burde absolutt henge en kopi av det på Flymuseet på Sola!
Paul S.

Legger ved ett utklipp fra VG 18.10.45.
Noe for de med metalldetektor :-D
mvh
Paul S.
Attachments
Sola.jpg
Sola.jpg (77.46 KiB) Viewed 907 times
chrgod

Wow! :shock:

Flott at jeg har akkurat begynt sommerferien. :)

Lurer på hvor dette er begravet.. Dette må jo allerede være godt utforsket av amatør-arkeologer.. Har sett at det er rester av en splinthangar på veien mellom Forus og Sola. Samt en ombygget hangar. Får begynne der.
Asbjørn²

Flyene ligger begravet rett i nærheten av Mesta på Löwenstrasse, det var ikke lenge siden noen gravde opp en halefinne med hakekors under byggearbeid i det området.
De 25 "enmannstorpedoene" er 29 miniubåter av typen Molch, og de ligger ikke der! De ble senket i Gandsfjorden.

Asbjørn²

.

Post Reply

Return to “Festung Stavanger”