Et noe spesielt gjerde

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Knut Ø.

Ikke direkte kystfortrelatert men dette var såpass spesielt at jeg må bare legge det ut.

Kom over dette ganske spesielle gjerdet her om dagen. Det strekker seg rundt en hel tomt på ca 1,5 mål (eller mer) og er laget utelukkende av geværpiper! Det må være et firesifret antal piper her, i tillegg til å gå rundt hele tomten var det også et mindre gjerde på innsiden. Ifølge min onkel var vedkommende som bodde på eiendommen både børsemaker og militærmann. Kan dette være Mauser 7,92mm piper som ble byttet ut da forsvaret bygde om disse til 7,62mm? Ser noen piper har korn og skinne for bajonett, noen har to små hull forbi kammeret. Dessverre umulig å se eventuelle stemplinger på pipene, de er malt med ganske tykk maling.
Attachments
gjerde1.JPG
gjerde1.JPG (285.74 KiB) Viewed 894 times
gjerde2.JPG
gjerde2.JPG (184.58 KiB) Viewed 894 times
gjerde3.JPG
gjerde3.JPG (209.69 KiB) Viewed 894 times
gjerde4.JPG
gjerde4.JPG (276.01 KiB) Viewed 894 times
gjerde5.JPG
gjerde5.JPG (297.48 KiB) Viewed 894 times
gjerde6.JPG
gjerde6.JPG (168.84 KiB) Viewed 894 times
gjerde7.JPG
gjerde7.JPG (201.43 KiB) Viewed 894 times
gjerde8.JPG
gjerde8.JPG (301.53 KiB) Viewed 894 times
Natter

Gjerdestopler var vel av det mer vanlige gjenbruket av kanonløp etter krigen (også større kaliber), men her var det jo definitivt mer gjennomført og kvalitet i utførelsen enn "normen" ellers :)
Hand

Det ser ut som piper til Krag Jørgensen, tipper det lå mange piper igjen, når "alle" skulle ha sivil skytterlags-pipe til Kragen sin. De med bajonettklakk ser ut som pipe til M1894.
Pipene som er "trappet" et stykke bak "munningen" ser også ut som Krag-piper etter utformingen rundt kammerenden, men siden jeg ikke er Krag-ekspert er jeg ørlite mer usikker på disse pipene uten bajonettklakk.
Morsomt gjerde!

Hand
ole w

vil ha..... :bra: Kult gjerde. Må nok holde meg i skinnet denne gangen også da PDT_Armataz_01_18
ow
Knut Ø.

Kan være Krag-piper ja. Ut i fra mengdene tenkte jeg at det kanskje var overflødige Mauser 7,92 piper. Mulig det er brukt flere typer piper i tillegg til de to typene jeg så, jeg gikk ikke rundt hele gjerdet, bare på den ene siden.

Nå fant jeg referanse til en avisartikkel i den lokale avisen om eiendommen. Skal snoke i avisarkivet her på jobben og se om jeg finner den, evt kjøpe pdf utgaven. Der står det muligens mer info.
Fjordabladet 02.10.10 side 24
...er antakeleg det spesielle gjerdet av utrangerte børsepiper som omgir det særprega huset.
Image
Knut Ø.

Fant litt info her også: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 55335.html . Virker som gjerdet ble laget før 1940, ergo er det nok mest trolig Krag-piper ja.

Hm, ser ut som om børsemaker Myklebust med god margin var verdens eldste mann da han døde i 1940 :wink:
TommyAE

Ser tråden er gammel, men må kommentere. :-)
Flott gjerde var det!
Jeg var servert en historie av en av naboene sist vi var i bryllup.
Han hadde gravd opp alle de gamle gjerdestolpene rundt eiendommen sin for endel år siden. Det viste seg at de alle sammen besto av gammelt luftvernskyts. Tidligere eier var gammel forsvarsmann. Løpene var gravd dypt ned for å stå godt, og mange av dem hadde ennå disse bøylene skyteren setter mot skuldrene.
I forbindelse med utfylling av tomten, ble disse gravet ned mellom huset og garasjen, og der ligger de godt ennå. :-)
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”