Hjelp, jeg har humlebol i veggen!

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ole w

Hei.
jeg har fått et humlebol med mainnevonde humler i ute atme terrassen. er det noen her som har erfaring med å fjærne slike? bolet er inne i veggen så jeg kommer ikke til med hendene.
tips mottas med takk! PDT_Armataz_01_18
ow
Tarjei

Image
http://www.vadheimgroplex.no/default.as ... 06&menu=20

Aner ikke hvor man får fatt i det.
Knut Ø.

Permetrin Extra, kjøpes bl.a. i Felleskjøpets butikker. Har brukt det med suksess på vepsebol og på en stor koloni med bunkeredderkopper i blindkjelleren bak huset :bra: Svært effektiv!

http://www.vadheimgroplex.no/default.aspx?productid=30
ole w

takk for hjelpen! skal prøve spray der jeg røyka i går. fikk et tips om å bruke eksos på dem. så jeg rigga til med en slange oppi hullet og tok en liten motor(2hp) som jeg blanda i myyyyyye olje i bensinen. funka knall!
ow
Knut Ø.

Er vel en viss fare for å utrydde mer enn bare humlebolet da...? Den eksosgass sitter i en stund, ikke akkurat noe jeg ville hatt i hus for å si det slik... :?

Uansett, behandle rundt der humlebolet er (var) med Permetrin så slipper du at de kommer tilbake. Den har repellerende effekt.
ole w

tenkte på det med sprayen ja! takk for tipset, og eksoslukta er stort sett borte siden jeg holdt på ute PDT_Armataz_01_18
ow
Hand

Har fjernet to vepsebol på følgende vis:

Satte stige stilt og rolig opp mot der veps gikk ut og inn. Lang skjøteledning og støvsuger. Hengte støvsugeren i stigen, ordnet støvsugerslangen inn mot utg/inng, koblet til strømmen, skrudde på støvsugeren, tok laaaang pause. Sjekket så om det kom flere veps ut/inn, det gjorde det, tok litt mer pause. Etter en time og to var trafikken minimal, tettet støvsugerslangen og demonterte utstyret, støvsugerposen ble så gjort pannekakeflat - kastet i pose - i søpla!
- Tettet "vepsehullet" i veggen.
Kommer nok til å bruke støvsugertrikset også i fremtiden om stikkertene skulle prøve seg igjen. Eneste ulempen med denne metoden er at den ikke er særlig mandig, hverken gift, røyk eller andre farlige substanser er involvert.

Hand
molich

Hand wrote:Har fjernet to vepsebol på følgende vis:

Satte stige stilt og rolig opp mot der veps gikk ut og inn. Lang skjøteledning og støvsuger. Hengte støvsugeren i stigen, ordnet støvsugerslangen inn mot utg/inng, koblet til strømmen, skrudde på støvsugeren, tok laaaang pause. Sjekket så om det kom flere veps ut/inn, det gjorde det, tok litt mer pause. Etter en time og to var trafikken minimal, tettet støvsugerslangen og demonterte utstyret, støvsugerposen ble så gjort pannekakeflat - kastet i pose - i søpla!
- Tettet "vepsehullet" i veggen.
Kommer nok til å bruke støvsugertrikset også i fremtiden om stikkertene skulle prøve seg igjen. Eneste ulempen med denne metoden er at den ikke er særlig mandig, hverken gift, røyk eller andre farlige substanser er involvert.

Hand

Forslaget her funker som bare rakkeren det.

Morten
MVH Morten C.
ole w

humlene kom tilbake forleden :sint: derfor bar det ned på felleskjøpet, kjøpte permetrin, myggolf stikk`a, vepsefelle og engangsdress :m16: Når jeg hadde tapet sammen alle hull(rundt hansker og støvler) fikk humlene et hel.... uten like. 2 døde momentant og etter noen timer var det flere døde......
ow
EspenS

Permetrin har innholdsstoffer som gjør at veps og andre insekter ikke kommer tilbake til stedet hvor du har benyttet det, Men; du må etterbehandle området ukentlig i tre til fire uker siden regn og vind påvirker effekten negativt. Fordelaktig at du stenger hullet med silikon eller plastisk tre så ikke andre kolonier kan bosette seg der.
ole w

takk for tipset! skal behandle i morgen! men finne ikke selve bolet :sint:
ow
Ole

Humler er nyttedyr og bør få leve i fred. Har du prøvd dialog?
EspenS

Ole wrote:Humler er nyttedyr og bør få leve i fred. Har du prøvd dialog?
Forliksrådet kan nok bistå...
ole w

Humla får ikke leve i fred så lenge den angriper oss! De brente søstra mi i fjeset og angrep samtlige som var der ute. :sint: Da er det bare en ting som gjelder, ta rotta på dem før de prøver å ta oss :m16: så forliksrådet kan dra dit peppern gror PDT_Armataz_01_18
ow
Ole

Da gjenstår å se hvem som tar siste stikk..
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”