Tyskbygde veger vs Norske(moderne)veger

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

JGR
Posts: 68
Joined: 29 Oct 2009 2:04

Glem nå heller ikke alle flyplassene som tyskerne fikk bygd. Og ennå i dag nyter mange norske kommuner godt av tyskerveger og brakkeområder til boligfelt. Så noe utkomme ble det vel av krigen, men neppe noe overskudd å boltre seg med. Vi ble vel berget av Marshall-hjelpen.
Last edited by JGR on 30 May 2011 22:22, edited 1 time in total.
lilje
Posts: 703
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

RasmusTerne wrote:Det jeg reagerte en smule på var dette, tidligere i tråden:
Tyske offiserer inspiserer fornøyd resultatet av nordmennenes arbeide på Værnes.
Man kan si og mene hva man vil om den tyske okkupasjonen av Norge, men en ting står klippefast.
"Nordmennenes arbeide på Værnes" er forresten et sørgelig kapittel. Fra slutten av april 1940 ble Værnes i all hast bygget ut med norsk frivillig arbeidskraft, i stor grad rekruttert av de sivile norske myndigheter i Trondheim. Dette var mens de norske og allierte styrker sloss for fullt i Narvik-avsnittet (og også oppover Nordland) og Værnes var helt avgjørende for tyskernes bombing av de norske styrkene, samt etterforsyning luftveien av Dietls (og Feursteins) styrker i Narvik-avsnittet (og Helgeland). Tyskerne hadde ikke hatt så god luftstøtte mot de norske styrkene i Nordland og Troms hvis ikke bokstavelig talt tusenvis av nordmenn frivillig mot god betaling hadde bygget Værnes flyplass for dem i løpet av få uker.
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

lilje wrote:
RasmusTerne wrote:Det jeg reagerte en smule på var dette, tidligere i tråden:
Tyske offiserer inspiserer fornøyd resultatet av nordmennenes arbeide på Værnes.
Man kan si og mene hva man vil om den tyske okkupasjonen av Norge, men en ting står klippefast.
"Nordmennenes arbeide på Værnes" er forresten et sørgelig kapittel. Fra slutten av april 1940 ble Værnes i all hast bygget ut med norsk frivillig arbeidskraft, i stor grad rekruttert av de sivile norske myndigheter i Trondheim. Dette var mens de norske og allierte styrker sloss for fullt i Narvik-avsnittet (og også oppover Nordland) og Værnes var helt avgjørende for tyskernes bombing av de norske styrkene, samt etterforsyning luftveien av Dietls (og Feursteins) styrker i Narvik-avsnittet (og Helgeland). Tyskerne hadde ikke hatt så god luftstøtte mot de norske styrkene i Nordland og Troms hvis ikke bokstavelig talt tusenvis av nordmenn frivillig mot god betaling hadde bygget Værnes flyplass for dem i løpet av få uker.
Galskap at dette ikke ble en del av landssvikoppgjøret.
Medlemsskap i NS-Straff.
Bygge flyplass for tyske fly som bomber norske soldater - lønn.

Fabelaktig!
h-bu
Posts: 220
Joined: 28 Jan 2008 9:14

Omtrent det samme skjedde i Oslo 15.april, da Fornebu ble istandsatt etter britiske bombeangrep. Vedr. Trondheim så er det bemerkelsesverdig, men ikke overraskende, at det ikke skjedde noe etter krigen. Se bare på hvem som organiserte bistanden.
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

h-bu wrote:Omtrent det samme skjedde i Oslo 15.april, da Fornebu ble istandsatt etter britiske bombeangrep. Vedr. Trondheim så er det bemerkelsesverdig, men ikke overraskende, at det ikke skjedde noe etter krigen. Se bare på hvem som organiserte bistanden.
Fylkesmannen i Trøndelag, en AP-mann. Stemmer Ap selv, men virkelig, korrupsjon og "vennetjenester" kjennetegner det partiet bedre enn noe annet.
User avatar
sundgot
Posts: 404
Joined: 05 Jan 2011 13:06

Henning Dalsvåg wrote: De vegene som Statens Vegvesen har bygget etter krigen er ikke av samme kvalitet .
Telehiv etter en kald og snørik vinter er et problem mange steder.
Standarden på moderne veger er selvfølgelig høyere i dag,
men det har sin pris det også når vegene blir bygget på billigste måte...
http://www.dagbladet.no/2011/09/26/nyhe ... /18297266/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10030083
Veibyggere graver med vilje ikke dypt nok.
Til å hindre telehiv under bygging av nye veier.
Nå viser det seg at veimyndighetene helt bevisst har latt være å grave dypt nok
til å unngå frost og telehiv for å spare penger, skriver Aftenposten.
Joda, så vet vi det...
F34
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2009 17:24

Det e jo nesten synd å si det, men sir det alikavell.. hadde krigen vart et år lengre hadde vi hadd jernbane her oppe også.. Tro hva mer som hadde vært annerldes.
Det enkle er ofte det beste!!
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Det er naturlig at utbygginger kan gå unna hvis en ikke trenger å bry seg om Naturvern, strandsoner, Arbeidstidsbestemmelser, fagforeninger, anbudsrunder, privat eiendomsrett, HMS og har tilgang på billig (gratis) arbeidskraft..
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

chrgod wrote:Det er naturlig at utbygginger kan gå unna hvis en ikke trenger å bry seg om Naturvern, strandsoner, Arbeidstidsbestemmelser, fagforeninger, anbudsrunder, privat eiendomsrett, HMS og har tilgang på billig (gratis) arbeidskraft..
Der er du inne på noe helt vesentlig !!!! Ta en annen ting også, bunkere og kystfort landet rundt, bare tenk på hvor mange tiår i fredstid, det ville ta og bygge allt det tyskerne (?) byggde på 4-5 år i krigstid !!!!ED
ErikD
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”