Er på jakt etter informasjon rundt de norske strykene som var i området rundt Åsta bru i østerdalen. Min Farfar var med i kampene der. Det jeg finner merkelig og som jeg ikke klarer å finne informasjon om er hvilken styrke han holdt til. Ut i fra det jeg kjenner til var han 1 av tre kamerater som var med der (alle er dessverre døde). De kom aldri i kamp og var stasjonert på andre siden av dalen i forhold til brua. Husker han snakket at de skulle forsvare ett batteri.
Har boken: Felttoget 1940, avdelingenes påkjenninger og tap. Men kan ikke se at noen styrker fra Trøndelag var så langt sør.
Håper noen sitter på litt informasjon.
Norske styrker ved Åsta bru (østerdalen 1940)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Torstein E
If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
- werner wernersen
Hei
Sitter på litt dokumentajon i form av tyske dokumenter i forbindelse med felttoget de omhandler de første dagene, finner ikke noe om Åsta bru, der, men de var vel ikke mere stødig i geografi enn det jeg er, har du noen dato eller lignende?
Werner
Sitter på litt dokumentajon i form av tyske dokumenter i forbindelse med felttoget de omhandler de første dagene, finner ikke noe om Åsta bru, der, men de var vel ikke mere stødig i geografi enn det jeg er, har du noen dato eller lignende?
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
- werner wernersen
Hei
Vedlegger kart som viser hvem som var hvor i terenget og når de kapitulerte.
Werner
Vedlegger kart som viser hvem som var hvor i terenget og når de kapitulerte.
Werner
- Attachments
-
- ScreenHunter_01 May. 17 10.29.gif (125.81 KiB) Viewed 1525 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
De norske styrkene i Østerdalen var fra IR 5, regimentsjef oberst Hiorth.
Sakset fra "Den militære undersøkelseskommisjonen av 1946".
Sigfred R.
Sakset fra "Den militære undersøkelseskommisjonen av 1946".
Sigfred R.
- Attachments
-
- skann0001.jpg (196.89 KiB) Viewed 1395 times
Etter å ha sjekket Andreas Hauges "Kampene i Norge 1940" samt utklippet til RasmusTerne sitter jeg egentlig igjen med flere spørsmål en svar.
Hvorfor befant han seg i kamper nesten 40 mil fra sin hjemmplass når det foregikk kamper mye nærmere sitt hjemmsted. Hvor ble han tatt til fange osv.
Noen forslag til hvor jeg kan henvende meg for å eventuelt sjekke militært rulleblad fangelister og eventuelt troppsliter fra styrkene som var i kamp rundt Åsta bru.
Hvorfor befant han seg i kamper nesten 40 mil fra sin hjemmplass når det foregikk kamper mye nærmere sitt hjemmsted. Hvor ble han tatt til fange osv.
Noen forslag til hvor jeg kan henvende meg for å eventuelt sjekke militært rulleblad fangelister og eventuelt troppsliter fra styrkene som var i kamp rundt Åsta bru.
Torstein E
Har faktisk klart å finne ut litt mer.
Oppmøte skjedde 10. April på Klett sør for Trondheim. Problemet der var at våpnene var tilstede men manglet tennstempel. Tennstemplet var lagret i trondheim som da var okkupert av tyskerne.
Ferden gikk derfra med lastebil sørover mot Oslo (av ukjent årsak)
Krigen for min bestefar ble avsluttet ved at de gikk til Elverum for å overgi seg. Har dessverre ikke klart å finne ut hva som var foranledingen for dette. Husker Bestefar snakket om at de opplevde at de 5 skudden de hadde fått utlevert var for lite samt tyskernes overlegne ildkraft.
Oppmøte skjedde 10. April på Klett sør for Trondheim. Problemet der var at våpnene var tilstede men manglet tennstempel. Tennstemplet var lagret i trondheim som da var okkupert av tyskerne.
Ferden gikk derfra med lastebil sørover mot Oslo (av ukjent årsak)
Krigen for min bestefar ble avsluttet ved at de gikk til Elverum for å overgi seg. Har dessverre ikke klart å finne ut hva som var foranledingen for dette. Husker Bestefar snakket om at de opplevde at de 5 skudden de hadde fått utlevert var for lite samt tyskernes overlegne ildkraft.
Torstein E
I boken: Krigen i Norge 1940 Oprasjonene i Glåmadalføret, Trysil og Rendalen
utgitt ved den krigshistoriske avdeling gyldendal norske forlag Oslo 1953
finnes et avsnitt om kampene sønnenfor Rena som stort sett omhandler
kampene ved Åsta 20-21 april på s. 200 og 17 sider framover.
Dette var blant de lengste kampene i Østerdalen ca. 18 timer.
utgitt ved den krigshistoriske avdeling gyldendal norske forlag Oslo 1953
finnes et avsnitt om kampene sønnenfor Rena som stort sett omhandler
kampene ved Åsta 20-21 april på s. 200 og 17 sider framover.
Dette var blant de lengste kampene i Østerdalen ca. 18 timer.