Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.
Det høres ut som turen allerede er over slik dere prater
Den er jo ikke det helt ennå, men for all del takk for turene KOS, og vi ses snart igjen her nede. Mye å ta tak i ennå her
Spesielt om vi får tilgang....
Kai
Attachments
- oversikt helt sør flakstilling.jpg (221.64 KiB) Viewed 2640 times
Last edited by bactuz on 04 Mar 2011 0:38, edited 1 time in total.
Her kommer et par bilder fra 'Bakkegrunn 1', fint plassert midt mellom de to små toppene som huser Flakstilling og PAK/LAG-stilling her helt sør på fortet.
Kai
Attachments
Her lå brakke for kanonmannskapene ved stillingene her helt sør på området.
- brakkegrunn 1 A.jpg (444.48 KiB) Viewed 2606 times
Brakkegrunnen sett fra PAK/LAG stillingen. Flakstillingen i øvre billedkant til høyre.
- brakkegrunn 1 B.jpg (541.58 KiB) Viewed 2606 times
La oss gå litt videre og kikke litt på stillingen som ligger øst for brakkegrunnen.
På oversiktskartet vi laget så er begge stillingene her sør kalt for flak-stillinger. I ettertid er den østligste omkategorisert til stilling for PAK/LAG, og det er denne vi skal se nærmere på nå.
Opp trappen og vi er ved målet. En firkantet stilling med ammonisjer i betongen som omgir herligheten.
Flott beliggenhet med skuddretning sør sør/vest og god kontroll med innseilingen til selve Kvalavågen.
Kikket litt i en bok om Karmøy og fant et interesant bilde som eg har redigert litt .
Bildet viser en 5cm KwK .Nær de gamle husene til høyre i bildet er "vikene huset".
Dette er "Blå nr.11 " på oversiktskartet til bactuz & KOS.
Forstørr gjerne 'steinhytten' ute med Vikene huset i et eget bilde, for nå kan vi se hvordan den så ut fra den kanten før den raste sammen.
Fikk ikke til å forstørre 'steinhytten' uten at det ble et uklart bilde. Kameraet mitt egner seg ikke til slikt / eg får det ikke til.
Blå nr.11 5cm KwK ,vikene.jpg (228.58 KiB) Viewed 2515 times
Eagle Wind wrote:Knall bra jobba Henning! Det er vikene huset dette her ja,
Var på villspor en stund da eg trudde at bildet var tatt i nærheten av HKB Ferkingstad ,men etter et søk langs kysten via flyfoto
så fant eg til slutt riktig sted...
Bildet er tatt for 20 år siden(1990 )
Flott Henning
Da vet vi ihvertfall at for ca. 20 år siden så var det en form for hytte som sto der ute i 'stilling 5' som vi har kalt den.
Idag er det jo bare en steinhaug igjen så det var skrekkelig moro å se dette bildet som viser det slik det så ut en gang i tiden.
Var på villspor en stund da eg trudde at bildet var tatt i nærheten av HKB Ferkingstad ,men etter et søk langs kysten via flyfoto
God jobba me flyfoto søket dette her.
Da er det jo ikke så lenge siden den var hel da,(lurer på hvorfor den ble lagt om til en steinhaug...) ser huset er blitt vedlikeholdt i løpe av åra også.
bactuz wrote:Flott Henning
Da vet vi ihvertfall at for ca. 20 år siden så var det en form for hytte som sto der ute i 'stilling 5' som vi har kalt den.
Idag er det jo bare en steinhaug igjen så det var skrekkelig moro å se dette bildet som viser det slik det så ut en gang i tiden.
God jobba me flyfoto søket dette her.
Da er det jo ikke så lenge siden den var hel da,(lurer på hvorfor den ble lagt om til en steinhaug...) ser huset er blitt vedlikeholdt i løpe av åra også.
På de flyfoto eg bruker(Finn) så er den fortsatt like hel ...
Slik eg ser det så er der 3 alternativer til at den blei gjort om til en steinhaug:
1. Kraftige stormer
2. Vandaler
3. Grunneiger "fjernet" den
Henning Dalsvåg wrote:Slik eg ser det så er der 3 alternativer til at den blei gjort om til en steinhaug:
1. Kraftige stormer
2. Vandaler
Jeg ville ikke helt utelukke tyngdekraften godt hjulpet av forvitring
Henning Dalsvåg wrote:Slik eg ser det så er der 3 alternativer til at den blei gjort om til en steinhaug:
1. Kraftige stormer
2. Vandaler
Jeg ville ikke helt utelukke tyngdekraften godt hjulpet av forvitring