HKB 17/981 Klaevold
Erik E
Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Helt perfekt, Erik
Da tar du stafettpinnen videre.
Da tar du stafettpinnen videre.

Hvilket kystfort?
- Attachments
-
- IMG_1745_small.JPG (45.97 KiB) Viewed 1844 times
Hm.... Siden ingen tydeligvis har besøkt norges sydligste fyr, Lindesnes (HKB Lindesnes) får jeg prøve meg med en annen fyrquiz 
Et hint: laaaangt fra norges sydligste fyr

- Attachments
-
- Fyr-quiz.JPG (76.84 KiB) Viewed 1798 times
Kan det være Bøkfjord fyr (HKB 4/478) ved innselingen mot Kirkenes? Mener å huske at kanonene stod igjen der.Erik E wrote:Hm.... Siden ingen tydeligvis har besøkt norges sydligste fyr, Lindesnes (HKB Lindesnes) får jeg prøve meg med en annen fyrquiz
Helt riktig!!Kan det være Bøkfjord fyr (HKB 4/478) ved innselingen mot Kirkenes?

Erik
Siden det ikke har skjedd noe på flere dager er det "klar bane" fo dem som vil legge ut nytt spørsmål!
Erik
Erik
HKB 6/981 Blaali ved den sydlige innseilingen til Måløy? Mener å huske at kanonene stod der inntil for noen år siden.JEF wrote:Ingen napp ? PDT_Armataz_01_10
Da kan dere få et geografisk område - Sogn & Fjordane
Bildet tatt ca 1980.
JEF
Blåli er korrekt.
Kanonene på Vemelsvik og Blåli (unntatt en kanon på Blåli) stod igjen til 1980-tallet. Da ble noe av materiellet hentet til Hegra i Sør-Trøndelag der det ble laget en del "fake" kanoner på det gamle fortet. I prosessen ble både Blåli og Vemelsvik rasert og mye materiell gravd ned, delvis på grunneiers ønske. På Vemelsvik stod to av kanonene i sokkelaffutasje, mens to stod i hjullavett på pivotbolt. Sokkelaffutasjene til de to kanonene som ikke var ommontert lå i batteriet.
I Norge ble 10,5 cm K.331(f), 10,5 cm K.332(f), 10,5 cm K.335(h) og 15,5 cm sFH414(f) ombygget til sokkelaffutasje, de to sistnevnte skytstyper kun i et fåtall batterier. (K.335 på Hovde/Ørland)
Værsågod neste!
JEF
Kanonene på Vemelsvik og Blåli (unntatt en kanon på Blåli) stod igjen til 1980-tallet. Da ble noe av materiellet hentet til Hegra i Sør-Trøndelag der det ble laget en del "fake" kanoner på det gamle fortet. I prosessen ble både Blåli og Vemelsvik rasert og mye materiell gravd ned, delvis på grunneiers ønske. På Vemelsvik stod to av kanonene i sokkelaffutasje, mens to stod i hjullavett på pivotbolt. Sokkelaffutasjene til de to kanonene som ikke var ommontert lå i batteriet.
I Norge ble 10,5 cm K.331(f), 10,5 cm K.332(f), 10,5 cm K.335(h) og 15,5 cm sFH414(f) ombygget til sokkelaffutasje, de to sistnevnte skytstyper kun i et fåtall batterier. (K.335 på Hovde/Ørland)
Værsågod neste!

JEF
Kommentar til JEF sitt innlegg: Skal legge ut ferske bilder frå Vemelsvik, var der for ein månad sidan for første gang på ti år og tok nye bilder. Bilda består av mykje tre og busker, området er EKSTREMT overgrodd, men har eindel interessante objekt.