Kystfort Quiz
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Sjøvannspumper til NBC beskyttelse.
Du tenker nok rett, men "friskluftfilter" ville jeg forstå som filtere på normalventilasjon til anlegget.Benjaminsen wrote:Friskluftfilter?
Vi sirkler oss inn, men sjøvannspumpene har ingen direkte tilknytning til systemer for NBC-vern (dvs. gassfiltere for luft. Det var ingen spesielle tiltak mot drikkevann utover å sørge for å ha fulle beredskapstanker med vann og stenge forbindelsen til ekstern vannkilde på et gitt beredskapstrinn).AndersHJ wrote:Sjøvannspumper til NBC beskyttelse.
Vann og luft er helt klart kritiske elementer i driften av anlegget, men primært ift. å opprettholde levelige forhold for personellet.
Systemet vi snakker om her bidrar indirekte til dette (f.eks. drift av ventilasjon m/gassfiltere), men er primært knyttet til noe annet...
Etter å ha blitt vist innmaten i en varmeveksler synes det klart at det filtrerte sjøvannet ble brukt på kjølesida i disse. På den andre sida i veksleren sirkulerte da ventelig kjølevæsken (ferskvann eller frostvæskeblanding) fra alle installasjoner som trengte kjøling, dvs dieselmotorer i strømaggregater, kompressorer(trykkluft), væskekjølte våpensystemer osv. Til og med avfuktingsanlegg vil trenge kjøling i lukkede lokaler som fjellanlegg/bunkere. Ferskvannstilfølselen på veggen er ventelig for spyling av saltvannskretsen som ellers vil kunne samle opp salt, og også rust hvis det inngår støpejernskomponenter. Det er utrolig mye energi som skal UT av et anlegg, over tid like mye som det som går inn.
Et siste hint - legger ut riktig svar i morgen hvis ingen tar den nå...
Vedlagt en enkel skisse over systemet:
Grønne komponenter er det som er avbildet på det opprinnelige bildet (den runde delen er pumpen, pilene er rør)
Den oransje boksen (med "?") er den som jeg la ut et bilde av som hint.
De tre boksene øverst som også er markert med "? (NB: Kan være færre/ flere) er kritiske komponenter som blir støttet av systemet nederst. Om man skjønner hva ?'ene er for noe, er svaret gitt (merk: Fargene jeg har brukt er ikke tilfeldig...).
Vet ikke om dette forvirrer mer enn hjelper, men det er jo en quiz...
Vedlagt en enkel skisse over systemet:
Grønne komponenter er det som er avbildet på det opprinnelige bildet (den runde delen er pumpen, pilene er rør)
Den oransje boksen (med "?") er den som jeg la ut et bilde av som hint.
De tre boksene øverst som også er markert med "? (NB: Kan være færre/ flere) er kritiske komponenter som blir støttet av systemet nederst. Om man skjønner hva ?'ene er for noe, er svaret gitt (merk: Fargene jeg har brukt er ikke tilfeldig...).
Vet ikke om dette forvirrer mer enn hjelper, men det er jo en quiz...

- Attachments
-
- QZ_Hint2.jpg (45.01 KiB) Viewed 1326 times
h-bu wrote:Etter å ha blitt vist innmaten i en varmeveksler synes det klart at det filtrerte sjøvannet ble brukt på kjølesida i disse. På den andre sida i veksleren sirkulerte da ventelig kjølevæsken (ferskvann eller frostvæskeblanding) fra alle installasjoner som trengte kjøling, dvs dieselmotorer i strømaggregater, kompressorer(trykkluft), væskekjølte våpensystemer osv. Til og med avfuktingsanlegg vil trenge kjøling i lukkede lokaler som fjellanlegg/bunkere. Ferskvannstilfølselen på veggen er ventelig for spyling av saltvannskretsen som ellers vil kunne samle opp salt, og også rust hvis det inngår støpejernskomponenter. Det er utrolig mye energi som skal UT av et anlegg, over tid like mye som det som går inn.
Hehe.. endelig kom den - du slo meg på målstreken med siste hint 
Oransje boks i siste hint er ganske riktig en varmeveksler (se vedlagte skisser - det fantes forskjellige utgaver, og ved noen anlegg hadde man i tillegg eget kjølevannsbasseng).
Uten slik kjøling var det som du påpeker umulig å drifte anlegget utover et par timer (avh. av om man evt. hadde ferskvann tilgjengelig, men på vernedrift var ikke det aktuelt mtp. NBC-beredskap).
Avh. av stridsberedskapsgrad måtte man også gå på aggregatdrift uavhengig av om ekstern strømtilførsel var tilgjengelig eller ikke. Strøm er naturligvis kritisk for å drifte våpensystemer og ildledning/sensorer, men også ventilasjon og andre livsoppholdende systemer.
Det største problemet med varmevekslerne var at de gikk full av skjell, småsteiner, tang og en og annen fisk... De måtte derfor jevnlig åpnes og "stakes opp". Sjøvanssystemene var blant de vi stred mest med å drifte på fortene jeg har tjenestegjort ved.

Oransje boks i siste hint er ganske riktig en varmeveksler (se vedlagte skisser - det fantes forskjellige utgaver, og ved noen anlegg hadde man i tillegg eget kjølevannsbasseng).
Nettopp! Her snakker vi primært kjøling av de store enhetene som aggregater, kompressorer og romkjølere (som man typisk hadde i maskinrommene), og kjølere på ventilasjonen i fjellanlegget.h-bu wrote:Etter å ha blitt vist innmaten i en varmeveksler synes det klart at det filtrerte sjøvannet ble brukt på kjølesida i disse. På den andre sida i veksleren sirkulerte da ventelig kjølevæsken (ferskvann eller frostvæskeblanding) fra alle installasjoner som trengte kjøling, dvs dieselmotorer i strømaggregater, kompressorer(trykkluft), væskekjølte våpensystemer osv. Til og med avfuktingsanlegg vil trenge kjøling i lukkede lokaler som fjellanlegg/bunkere.
Uten slik kjøling var det som du påpeker umulig å drifte anlegget utover et par timer (avh. av om man evt. hadde ferskvann tilgjengelig, men på vernedrift var ikke det aktuelt mtp. NBC-beredskap).
Avh. av stridsberedskapsgrad måtte man også gå på aggregatdrift uavhengig av om ekstern strømtilførsel var tilgjengelig eller ikke. Strøm er naturligvis kritisk for å drifte våpensystemer og ildledning/sensorer, men også ventilasjon og andre livsoppholdende systemer.
Neei. Det kunne nok brukes slik, men dette var primært for "priming" av pumpene (dvs. å fylle kretsen med vann for å få sug ved oppstart, noe som ofte kunne være vanskelig).h-bu wrote:Ferskvannstilfølselen på veggen er ventelig for spyling av saltvannskretsen som ellers vil kunne samle opp salt, og også rust hvis det inngår støpejernskomponenter.
Det største problemet med varmevekslerne var at de gikk full av skjell, småsteiner, tang og en og annen fisk... De måtte derfor jevnlig åpnes og "stakes opp". Sjøvanssystemene var blant de vi stred mest med å drifte på fortene jeg har tjenestegjort ved.
- Attachments
-
- QZ_svar.jpg (47.25 KiB) Viewed 1320 times
-
- QZ_svar 2.jpg (27.62 KiB) Viewed 1320 times
Mineverkstedet i djupvika i trondheim var rett ovom dette, og kaianlegget ble brukt til lagring og pålessing av miner på båter. De to byggene til høyre er vel ex tyske lagerbygg mens det til venstre tilhørte NGU som nå har revet bygget.
MVH
Roar Handberg
Bildet jeg legger ut vet jeg ikke heeeeelt om passer her i og med at jeg ikke har svaret selv, men den som har svaret eller kommer med det mest fornuftige svaret vinner
Hva er dette bruksanvisning for?

MVH
Roar Handberg
Det er en kullfyrt komfyr med en stor trykkoker på venstre side og en stor stekeplate på høyre side for steking/kasseroller. Med denne lager du lett og raskt en stor porsjon Wurst und Kartoffeln für en Zug oder so. Bare pass på trykket, blir det høyt må du dra ut fyrskuffa! (Og håpe på sikkerhetsventilen)