Sandve, Karmøy ("Stützpunkt Sandve")

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:
bactuz wrote:Ditt neste innlegg er innlegg nummer 1000 Henning! :bra:
Bruk det fornuftig :D og gratulerer!

Kai
Hvorfor skulle eg bry meg om hvor mange innlegg eg har her på forumet
og hvilken funksjon skulle det eventuelt ha å bruke det fornuftig?
Gratulerer med 1000 - det var fornuftig bruk :D
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Henning Dalsvåg

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Dette bildet derimot bekrefter at bygningen var sivil.
Gjør det ?

Bildet viser at bygningen var i sivil bruk, og vedlikeholdt, i 1963.

Å trykkluft-bore/skyte seg inn i fjell for å lage en "redskapsbod" eller "hønsehus" ;-) med utstrakt bruk av betong er vel å løse oppgaven mer komplisert og dyrt en nødvendig , syns jeg.
Ikke minst om denne er reist rett før eller etter krigen der det var knapphet på mye.
Kanskje du kjenner de som bor der - eller noen i nærheten ?

mvh
KOS
Du hadde rett KOS .Det har sikkert stått en forlegnings brakke her .
Var en tur og kikket rundt ruinen i dag og da fant eg tysk piggtråd langs steingarden .
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Henning Dalsvåg wrote:Du hadde rett KOS .Det har sikkert stått en forlegnings brakke her .
Var en tur og kikket rundt ruinen i dag og da fant eg tysk piggtråd langs steingarden .
De skulle jo ha et varmt og tørt tilholdssted de som bemannet stillingene i området - et sted hvorfra de kunne komme raskt på jobb PDT_Armataz_01_18

Men, de som bor rundt i området vet kanskje mer...

mvh
KOS
Henning Dalsvåg

KOS wrote:
Henning Dalsvåg wrote:Du hadde rett KOS .Det har sikkert stått en forlegnings brakke her .
De skulle jo ha et varmt og tørt tilholdssted de som bemannet stillingene i området - et sted hvorfra de kunne komme raskt på jobb PDT_Armataz_01_18

mvh
KOS
Ja, de gamle som bor i området vet nok mer om denne ruinen og stillinger rundt om på sandve.
Problemet er at jeg ikke er så god til å huske det som blir fortalt.
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Minneløse Henning wrote:Problemet er at jeg ikke er så god til å huske det som blir fortalt...
Ta det opp på telefonen din da. Spør om lov til å ta opp samtalene du har, så husker du hvert eneste ord.
Eller kjøp deg en diktafon om telefonen din ikke kan ta opp lyd eller video... :)

Kai
Henning Dalsvåg

Kan ta opp lyd med cameraet mitt (youtube funksjon)
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

KOS wrote:

mvh
KOS
Bildet viser hvordan forlegnings brakken ligger i forhold til MG/sMG stillingen.
brakke til MG mannskap.jpg
brakke til MG mannskap.jpg (236.23 KiB) Viewed 764 times
Neste bilde viser piggtråden eg fant rett ved brakken.
CIMG2513.JPG
CIMG2513.JPG (418.66 KiB) Viewed 764 times
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

Henning Dalsvåg wrote:bilde 2 av løpergrav
Har idag tatt nye bilder av stillingen eg fant her oppe .
Der bor folk rett ved stillingen så eg velgte å ikke være for nærgående.
markering av løpegrav og stilling m.m.jpg
markering av løpegrav og stilling m.m.jpg (210.66 KiB) Viewed 761 times
Som bildet viser er løpegraven idag et lagrings sted for greiner...
full av greiner.jpg
full av greiner.jpg (217.26 KiB) Viewed 761 times
Sett fra hovedvei.jpg
Sett fra hovedvei.jpg (157.42 KiB) Viewed 761 times
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Som vanlig godt jobba Henning :)

Kai
Henning Dalsvåg

Måtte ta en omvei for å komme til stillingen. Den galne og tildels hissige bonden(j.g.fjell) som bor rett nedenfor stillingen
drev og samlet sammen sauene fra beitet. Og eg tok ingen sjanser på at han så meg innen for (de dyrebare)gjerdene hans etter den
episoden til meg og KOS forrige sommer.
Mvh Henning Dalsvåg
bactuz

Hehe... Nei, enkelte bønder misliker besøkende på jordflekkene sine. Det vet vi vel alt om...
Dere hadde en episode ifjor altså? Hva gikk den ut på da?

Kai
Henning Dalsvåg

bactuz wrote:Hehe... Nei, enkelte bønder misliker besøkende på jordflekkene sine. Det vet vi vel alt om...
Dere hadde en episode ifjor altså? Hva gikk den ut på da?

Kai
Episoden gikk ut på at eg & KOS skulle ta den letteste veien til BUNK.7 ,men der hadde nevnte bonde en hest.
Og vi merket jo med èn gang at hesten var av den nyskjerrige typen ,så vi ble ståene der å lure på
"hvordan kommer vi forbi denne hindringen?" . Vi stod der ikke lenge før bonden kom og lurte på hva vi stod der for.
Vi fortalte hva vi hadde på gang og lurte på om det var mulig å gå inn til hesten for å komme oss til bunkeren. Bonden lurte da på
hvor denne bunkeren låg .Eg forklarte ham dette og da han forstod at vi måtte 'klatre over' gjerdene hans for å komme til bunkeren ,
begynte han og klage over de turgåerene som rev ned gjerdene. Så kom han med spørsmålet om hvordan vi ville krysse gjerdene uten å rive dem ned.
Eg sa da at eg hadde vert der før uten å ødelegge noe som helst. Bonden godtok ikke svaret og han gikk inn i en 'selv opphisselse' som KOS senere kalte det .
Det hele endte med at han nektet oss adgang til markene hans . Bonden 'nevnte' at det nok gikk ann og gå opp til bunkeren fra den andre siden av fjellet .
Så vi kom oss av gårde før bonden selvantente. Vi kjørte til den andre siden og parkerte et passende sted. Vi gikk runt i terrenget for å finne en alternativ rute ,men
etter mye 'om og men' kom vi vel fram til at dette ikke førte noe sted. Heldigvis var en eldre herre ute og vi tok kontakt med ham. Vi fortalte ham
hva vi lette etter og om han viste om en 'vei' opp til bunkeren .Han fikk også vite hva vi hadde opplevd på andre siden av fjellet og da begynte han bare å le .
Han sa vi kunne gå over tomten til naboen hans for denne var ikke hjemme. Så etter noe klatring kom vi oss opp til bunkeren til sist. (KOS får eventuelt fylle inn det som mangler i historien om
det føles nødvendig).
Mvh Henning Dalsvåg
KOS
Moderator

Du har nok fått med deg alt det viktige der Henning - uten opptak :)

(Faktisk burde vi nesten hatt både lyd og bilde
- for det var litt uvanlig å se øyne som nesten rullet helt opp i bakhodet innimellom :shock:)

Jaja, godt å treffe en fra sivilisasjonen på andre siden av haugen da !

KOS
Henning Dalsvåg

Ja, den bonden var sannelig frisk i målet ...
Mvh Henning Dalsvåg
Henning Dalsvåg

små hytter ved sandvesand.jpg
små hytter ved sandvesand.jpg (192.88 KiB) Viewed 689 times
Mvh Henning Dalsvåg
Post Reply

Return to “Haugalandet”