Max Manus på fjernsynet

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Yngvar

I går ble filmen om Max Manus vist på TV, og det var sikkert mange av oss som så den igjen der. En av sluttsenene viser Donau når den er sunket på grunt vann. Her er et bilde av det samme, bare autentisk.
Attachments
Donau
Donau
Vrak i Drøbak.jpg (131.02 KiB) Viewed 461 times
Mvh
Yngvar
dolmen

Ja det ligner ikke mye på den scenen av strandsettingen som ble vist i denne eventyrfilmen om Max Manus.Der lå skipet med baugen opp i været langt oppe på land. :)Men nå var det jo mange ting i denne filmen som ikke skjedde i virkeligheten blandt annet hans tjeneste i Vinterkrigen.Av de norske frivillige var det bare et fåtall som havnet i aktiv fronttjeneste,max manus var ikke en av dem. :)
Dolmen.
TommyG
Site Admin

Vet ikke hvilken film du har sett, men i den jeg så, så lå vel Donau omtrent slik som dette i den scenen:
Image

Jeg synes iallefall det er ganske snarlikt :-)
--
Tommy
ervold

TommyG wrote:Vet ikke hvilken film du har sett, men i den jeg så, så lå vel Donau omtrent slik som dette i den scenen:
Image

Jeg synes iallefall det er ganske snarlikt :-)
Bildet fra filmen er nok ganske riktig, det er tatt nærmere vannet og sikkert etter frigjøringen. Jeg har et av meg selv foran båten, tatt i 1946 og det likner veldig på filmbildet. Men - Ut fra filmen ville Blucher gått på land innerst i Bundefjorden uansett. I filmbildet er den manipulert på land i Hvervenbukta. Det er unektelig et stykke fra Drøbak.
mvh
ervold

Forsøker å legge ved bildet tatt ca 46 - 48 da jeg bodde i Drøbak. Blucher skled ut på dypere vann etter hvert, så det første bildet er riktig etter grunnstøtingen, mens filmbildet er fra senere tid.
Attachments
Donau etter limpets.tif
Donau etter limpets.tif (191.9 KiB) Viewed 365 times
Donau etter limpets.tif
Donau etter limpets.tif (191.9 KiB) Viewed 365 times
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”