HKB(?) Åram (Er det forresten noe som vet hva dette har vært for noe?)
(OB 5cm KwK)? HKB Kobbevik
Velkomstkomitteen ved Kvitnes
Kommandobunkeren ved MKB Stördal
Nye muligheter for bunkerjakt fra sofakroken
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Torpedobatterie Hambaara
Torpedobatterie Hambaara fra baksiden (forummedlemmer på bunkertur..?)
Tysk betongbåt (pram..?) i Selva
Fortøyningsfester fra Kleinkampfl.(?) i Selva
Trippelkanonen på Austrått (bak trærne ett sted... ;-) )
Kommandoplass på Lerberen (med litt godvilje...)
Flak-batteri på Ørlandet
Torpedobatterie Hambaara fra baksiden (forummedlemmer på bunkertur..?)
Tysk betongbåt (pram..?) i Selva
Fortøyningsfester fra Kleinkampfl.(?) i Selva
Trippelkanonen på Austrått (bak trærne ett sted... ;-) )
Kommandoplass på Lerberen (med litt godvilje...)
Flak-batteri på Ørlandet
--
Tommy
Tommy
Quote fra et innlegg i quizzen ang et av støttepunktene i Førde:
http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 67,,0,4.73
Kartref:
Lat: 61.46209767698842
Lon: 5.8453702926635795
(1881.no)
En av brakkene: http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 2&t=h&z=14
Brukt som bolig en periode etter krigen men idag ukjent bruk. Ser ut som om den står mest til forfall.
Her er den som er uthevet i teksten ovenfor:Knut Ø. wrote:Ja, mesteparten av objektene var konsentrert på selve fjellknausen så det er litt igjen men området rundt har blitt kraftig utbygd siden krigen. Et par falkenhorstbunkere, en liten bunker som minner om en slags PAK-garasje men som ifølge folk som husker tilbake ble benyttet som kjøkken(!), noen små dekningsrom som ligger på privat eiendom, to mindre tunnelinnslag (ammolager), et lite påbegynt fjellanlegg med sjakt som trolig skulle være OP og ildledningsplass for 75mm kanonene, samt to-tre brakker som i dag er i bruk som bolighus. Noen bombekastergroper og feltmessige MG-stillinger finnes også spredt på og rundt knausen. Der hvor kanonene stod ble det bygget hus rundt 1950 så stillingene er helt borte.Natter wrote:PS: Er det noen rester etter "Stützpunkt A" i dag?
http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 67,,0,4.73
Kartref:
Lat: 61.46209767698842
Lon: 5.8453702926635795
(1881.no)
En av brakkene: http://maps.google.no/maps?f=q&source=s ... 2&t=h&z=14
Brukt som bolig en periode etter krigen men idag ukjent bruk. Ser ut som om den står mest til forfall.
Jeg har en sterk mistanke om at TommyG har konvertert et av mine utkast til POI-filer for satelittnavigator til kml for Google maps. Jeg må nok derfor ta "ansvar" for de kryptiske forkortelsene...Paul S. wrote:Artige saker dette
ER ting jeg lurer på og håper noen kan forklare for meg.
Hva er en OB, OB LK, FA Bunker med OB Flak ?

OB = "offener bettung" (noe jeg oppfatter som en relativ gjengs betegnelse på åpne stillinger...?).
LK = Lyskaster (jada, ikke helt konsekvent ift. språket her...)
FA = Uh... litt usikker (er nok noe som har blitt med på lasset ifbm. at jeg har funnet informasjon på nettet et sted), men jeg tror antagelig "Flak abteilung" el. kan være svaret

"OB LK" er mao da en lyskasterstilling (åpen sådan), "OB Flak" er en åpen stilling for luftvernkanon (ikke definert nærmere mht. type) osv.
Grunnen til utstrakt bruk av slike "forkortelser" er rett og slett at det er begrenset plass til informasjon man kan legge inn i det aktuelle datafelt for beskrivelse av objektet. Jeg innser at presisjonsnivået ikke er i nærheten av 100% på dette, men fokus har dog primært vært på posisjoner enn så lenge...

Den "syntaks" jeg har forholdt meg til i navnsettingen av POI'er er sånn noenlunde slik:
<avdelingsnr. og navn> <[bevæpning (hovedvåpen)]> <(objekt)>
Objekt kan f.eks. være en kort beskrivelse av bunker - gjerne med regelbaunummer, eller som nevnt ovenfor. Evt. står det ingenting hvis posisjonen angir ca. senter i f.eks. et kystbatteri - dvs. uten posisjon på enkeltobjekter
Noen eksempler:
MKB 7/504 Sognefjord [3x12cm K L/44 Armstr.]
MKB 6/516 Torpedobatterie Korshavn [3x50cm G7V] (piggtrådbunker)
MKB 6/511 Skrolsvik [4x15cm SK C/28] (kasematt m/15cm SKC/28)
MKB 6/502 Kroodden ("Vara") [3x38cm SK C/34] (S448a)
- Stutzpunkt
- Moderator
Det kan ikke være "Feldmäßiger Ausbau" da?Natter wrote:
FA = Uh... litt usikker (er nok noe som har blitt med på lasset ifbm. at jeg har funnet informasjon på nettet et sted), men jeg tror antagelig "Flak abteilung" el. kan være svaret

For de som er interessert, så står det litt om de forskjellige klassene her: http://www.kystfort.com/Regelbau_aug07.pdf
Mvh
Tormod
Tormod
Jeg kikket bare på et par eksempler i sted hvor alle tilfeldigvis var objekter i Flak-batterier, men når jeg ser nærmere etter er det åpenbart at "Feldmäßiger Ausbau" er riktig. Takk for avklaringStutzpunkt wrote:Det kan ikke være "Feldmäßiger Ausbau" da?En ganske svak bunkersklasse som ofte bestod av jord-/eller murstein.

Ikke så lett å få dette riktig - til nå har jeg brukt FA, Vf og SK (sonderkonstruktion) og muligens et par St'er.
Om noen har tips til gode, entydige forkortelser for hhv. "feldmäßiger ausbau", "versterkt feldmäßiger ausbau" og "ständiger ausbau" + "sonder konstrution", er det bare å si fra (tror det blir for mye å skille mellom A-E klasser for regelbau dog).
Ja, stemmer nok det. Hadde kommet med i URLene ved et uhell. Var ikke meningen å drive og republisere ditt arbeidNatter wrote:Jeg har en sterk mistanke om at TommyG har konvertert et av mine utkast til POI-filer for satelittnavigator til kml for Google maps. Jeg må nok derfor ta "ansvar" for de kryptiske forkortelsene...Paul S. wrote:Artige saker dette
ER ting jeg lurer på og håper noen kan forklare for meg.
Hva er en OB, OB LK, FA Bunker med OB Flak ?![]()

--
Tommy
Tommy
Ingen problem. Skulle gjort noe slikt etter hvert, men har foreløpig mer enn nok med å komme i mål med posisjoner, for ikke å snakke om "kvalitetssikring" av listen for øvrig... (føles som jeg har brukt mer tid på å "designe" excel-arket, enn på innholdet).TommyG wrote:Ja, stemmer nok det. Hadde kommet med i URLene ved et uhell. Var ikke meningen å drive og republisere ditt arbeid
Diskuterte vel litt med ErikH om muligheter for publisering/ visualisering av posisjoner en gang, men det er jo med dette som alt annet: Ting tar tid (har nevnt det før: Blir nok pensjonist før jeg er i mål