Har gjort littegrann research men ønsker litt tips fra dere som har vært der før. Hva er et must å få med seg? Hvordan er tilgjengeligheten på ting sett vekk fra museer og slikt?
Skal være der en uke og har fått lovnad om iallefall litt alenetid.
Var selv på ferie i Blåvand området for noen år siden. En imponerende mengde installasjoner,.....som man kan se på fra utsiden. Svært lite var tilgjengelig for å kikke inni. Sandflukt og låste dører var det som jeg ble møtt med. Mulig noe har skjedd etter dette
Ferierer selv nede ved Blåvand, er mye bunkere der ute ved fyret, det ligger også flere inne på selve skytefeltet, så vær litt obs der.
Ellers så er det jo Tirpitz stillingen, Oksebøl leiren, Varde Artillerimuseeum, og oksebøl brannbilmuseeum, med en liten samling stridsvogner.
Werner
Attachments
resizeImage1.jpg (238.77 KiB) Viewed 1153 times
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
At noen er fyllt opp med sand hadde jeg regnet med, men hadde et håp om at mye var åpent. Skal iallefall prøve å skaffe meg en oversikt på museer osv i området. Flere tips mottas med takk!
Knut Ø. wrote:At noen er fyllt opp med sand hadde jeg regnet med, men hadde et håp om at mye var åpent. Skal iallefall prøve å skaffe meg en oversikt på museer osv i området. Flere tips mottas med takk!
Jeg har lagt ut POI-filer til TomTom og Garmin satelittnavigatorer et sted på forumet (søker men finner det ikke i farten - må tydeligvis begynne å bruke bokmerker/ favoritter her inne... ).
Uansett: Har laget POI-kategorier for danmark som dekker hhv. nyere militære anlegg, forsvarsrelaterte museer og severdigheter og ekstyske installasjoner. Hvis du ikke har satelittnavigator, kan jeg legge ut en liste for det aktuelle området (tar meg ikke mange min. å konvertere - laget vel noe til en annen som skulle til København for en tid siden også...).
Er på min siste dag i Blåvand i dag, reiser nordover i morgen. Gikk nesten fire timer ute ved fyret på Blåvandshuk i dag og her var det mye å se! Var ikke klar over at det var så mye installasjoner på et såpass lite område. Det lå en regelbau i omtrent hver eneste sanddyne! Alle bunkerne har vært stengt av på et eller annet tidspunkt men de fleste har blitt åpnet igjen slik at det går an å åle seg inn. De ble i sin tid stengt med flere betongelement/-plater foran inngangene og så skyflet sand foran, men vær, vind og folk har fjernet sand og element slik at det går an å komme seg inn i de fleste. Men en må krype enkelte plasser, bl.a. var op-bunkeren med panserkuppel kun tilgjengelig gjennom nødutgangen og det var noe trangt, nesten det samme med M19 bunkeren. KO-bunkeren til fortet ga jeg opp, det var knappe 30cm med passasje mellom sanden og taket i inngangen. Jeg prøvde men måtte gi tapt. En stor bunker med det som kunne minne om en "garasje" helt i strandkanten var også helt overfyllt med sand, det var såvidt klaring innerst i "garasjen" samt gjennom en svært trang sidepassasje men med mindre man er slangemenneske var det ikke håp. Synd for denne så virkelig interessann ut, har ikke sett denne typen før.
Skal legge ut bilder når jeg kommer hjem.
Møtte også to andre nordmenn ute i samme ærend som meg selv. Tipset dem om kystfort.com som de ikke kjente til.
Denne garasjen kan kanskje være en FI277 for 150 cm lyskaster.
Mange danske kystfort har denne liggende i vannkanten, og i ytterkant av fortene. Det ble bygget ca 16 av disse i Danmark.
Har ikke vært på Blåvand (det står på listen), men jeg har vært på en god del av fortene nord i Danmark. Og det er veldig mye som er åpent og tilgjengelig om det ikke tilhører et museum, som ofte har guidede rundturer hvor man kommer inn i de avlåste bunkerne (Bla Hirtshals, Hanstholm og Fredrikshavn).
I Hanstholm er det meste åpent, Hanstholm I og Hanstholm II. Håper du fikk litt tid til å se deg rundt der.
Hei,
Det stemmer nok det du sier. Gjorde litt undersøkelser på nettet etter jeg kom hjem og det er en FI 277 for 150cm lyskaster. Ganske spesiell med det tårnet i forkant. Det var morsomt å trakke rundt i sanddynene der, var kun noen få som ikke var tilgjengelige så verdt et besøk.
Oppdaget i samme slengen at det ligger store mengder bilder av Blåvand-installasjonene på nettet så derfor tar jeg ikke bryet med å legge ut noen, blir egentlig de samme bildene opp igjen.
Det ble dessverre ikke Hanstholm i år selv om det var planen i utgangspunktet. Ble Aalborg istedenfor (er ikke alene om å bestemme hvor turen går....). Besøkte ikke garnisonsmuseet i Aalborg siden jeg var der for tre år siden og det angrer jeg litt på. Plukket tilfeldigvis med meg en avis fra hotellet og der sto det en dobbelside om at de nettopp har tømt den store luftwaffe gefechtsstand'en for vann og skal innredes som en del av museet. Får ta det en annen gang.
Last edited by Knut Ø. on 13 Aug 2011 13:05, edited 1 time in total.
Jeg var nede i bunkeren der og så på restaureringen (Aalborg) i sommer. De var kommet langt. Museet er også oppdater med mange nye objekter, organisert på en bedre måte. Flott museum
Var selv på Fanø i sommer (øy utenfor Esbjerg, 12 min med ferge). Det var et anlegg nord på Fanø som hadde til hensikt å beskytte skipsleia inn til Esbjerg. Det var flere mannskapsbunkere, kommandobunker m.m., det meste så ut som regelbau. Det er tilkomst til de fleste bunkere, men det ligger nok også noen gjemt i sanden her og der. For de som har tenkt seg en tur, så er det guidetur ved bunkersene noen ganger gjennom sommeren.